Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Jaguar Land Rover začne testovat "propojená" vozidla

Jaguar Land Rover začne testovat "propojená" vozidla

 
jaguar-0

pondělí, 25. července 2016

Automobilka Jaguar Land Rover plánuje vytvořit v nadcházejících čtyřech letech fleet více než sta výzkumných vozů, který pomůže vyvíjet a testovat celou řadu technologií pro propojená a autonomní vozidla (CAV). První z těchto výzkumných aut budou ještě letos jezdit na 66 km dlouhé zkušební trase v okolí Coventry a Solihullu.

 

Prvotní testy budou zaměřeny na komunikační technologie mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturními technologiemi. Ty vozidlům umožní komunikovat mezi sebou a s dopravními značkami, návěstními mosty a semafory. Sdílení dat mezi vozidly poskytne budoucím propojeným vozidlům možnost autonomně spolupracovat.

 „Vyvíjíme celou řadu technologií, které poskytnou podporu řízeným i autonomním vozidlům. Tyto propojené a automatizované technologie pomohou zvýšit plynulost silničního provozu, eliminovat dopravní zácpy a snížit nebezpečí vzniku dopravních nehod. Zlepšíme tak i samotnou jízdu, neboť řidiči si budou moci sami zvolit, kolik podpory a asistence potřebují. Například v hustém provozu by mohl řidič zvolit autonomní řízení, aby se zbavil únavných nebo stresujících částí cesty a mohl odpočívat nebo pracovat,“ řekl Tony Harper, Head of Research Jaguar Land Rover.

„Ovšem i ve chvíli, kdy řidič jede na otevřené silnici, budou naše nové technologie stále pracovat na pozadí, aby pomohly zajistit vaši bezpečnost. Protože inteligentní vozidlo bude stále ´vzhůru´ a nenechá se rozptýlit, bude vás moci bezpečně navést úsekem s probíhajícími opravami nebo zabránit nárazu do vozidla před vámi. Pokud milujete řízení, představte si, že byste mohli dostávat upozornění na nebezpečí skrývající se mimo dohled nebo za slepou zatáčkou. Ať už jde o špatně zaparkované vozidlo nebo sanitku jedoucí vaším směrem, mohli byste zpomalit, bezpečně překážku objet a pokračovat v cestě.“

„Asistent pro práce na silnici“ využívá přední stereokameru, která vytváří 3D obraz silnice před vámi a společně s vyspělým softwarem dokáže rozpoznat kužele a zátarasy. Systém pozná, že se vozidlo blíží k začátku opravovaného úseku, identifikuje ideální cestu složitým staveništěm a protisměrným jízdním pruhem, a informuje řidiče, že se silnice před vozidlem zužuje. Systém poté lehce zasáhne do řízení, aby pomohl udržet vozidlo uprostřed pruhu.

 „Jízda ucpaným úsekem s probíhajícími opravami může být pro mnoho lidí stresující záležitostí. Zejména pokud jsou pruhy úzké a přechází na opačnou stranu silnice, nebo pokud je vodorovné dopravní značení slabé, zakryté nebo zcela chybí. Proto přicházíme s naším prototypem systému, který navede vozidlo do středu úzkého pruhu a zmenší tak zátěž řidiče. Díky dalšímu budoucímu výzkumu by tento systém mohl vozidlům umožnit autonomně projíždět úseky s probíhajícími opravami,“ dodal Tony Harper.

Jízda příliš blízko za vozidlem v dopravních zácpách nebo při nájezdech do křižovatek je častou příčinou dopravních nehod. Kolize při nízké rychlosti mohou být také způsobeny řidiči, kteří narazí do zdi, garážových vrat nebo zaparkovaných vozidel, protože mají při rozjezdu místo zpátečky omylem zařazený stupeň pro jízdu vpřed. Jaguar Land Rover vyvíjí asistenční systém, který by takovým typům kolizí zabránil. Jde o „Asistenta pro bezpečnou vzdálenost“ a využívá stereokameru, která monitoruje oblast přímo před vozidlem. Pokud jsou detekovány objekty jako vozidla nebo zeď a systém obdrží signál o sešlápnutí plynového pedálu nebo zařazení převodového stupně, který by mohl vést ke kolizi, automaticky se aktivují brzdy vozidla a řidič je varován akustickým signálem.

„Asistent varování za horizontem“ je součást výzkumného projektu testujícího zařízení, která využívají rádiové signály pro přenos důležitých dat mezi vozidly. Kdyby mohla vozidla samostatně komunikovat, autonomní vozidla a řidiči by mohli být varováni před nebezpečím a překážkou skrývající se za horizontem nebo slepou zatáčkou.

„Varování před nebezpečím za horizontem zvýší bezpečnost silničního provozu a pomůže předcházet dopravním zácpám a nehodám. Poskytnutí správných informací ve správný čas umožní lepší a bezpečnější rozhodování, ať už je vozidlo řízené člověkem nebo autonomně,“ dodal Tony Harper.

V situaci kdy vozidlo zpomalí nebo zastaví a představuje tak nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu, odeslalo by vozidlům v okolí varování „Nebezpečí před vámi“. Přibližující se vozidla by pak obdržela vizuální a akustické varování informující řidiče o nebezpečí.

Často je stresující, když slyšíte sirénu vozidla záchranné služby, ale nevidíte, ze kterého směru přijíždí. Pokud budou mít řidiči správné informace ve správný čas, mohlo by tak klesnout riziko vzniku dopravních nehod. „Upozornění na vozidlo záchranné služby“ umožňuje propojeným sanitkám, policejním nebo hasičským vozům komunikovat s ostatními vozidly na silnici. Zařízení v zásahovém vozidle by vyslalo upozornění o svém příjezdu dlouho předtím, než by řidič viděl maják nebo slyšel sirénu. Řidiči by dostali akustické varování společně s vizuálním upozorněním o vzdálenosti zásahového vozidla a směru, ze kterého přijíždí. Mohli by tak bezpečně zastavit u krajnice a nechat projet zásahové vozidlo. To by minimalizovalo zdržení vozidel záchranných složek a zabránilo vzniku nehod.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz