Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Jaguary pro rok 2018: nové motory a systémy

Jaguary pro rok 2018: nové motory a systémy

 
my2018

čtvrtek, 8. června 2017

Automobilka Jaguar Land Rover investuje velmi intenzivně do své budoucnosti. Za miliardu liber například vybudovala zcela nový závod na výrobu motorů ve Wolverhamptonu, kde nyní vyrábí mimo jiné i motory své nové řady Ingenium. Jejich nové verze přicházejí s modelovým rokem 2018 a představí se pod kapotami modelů XE, XF a F-Pace. Již příští týden bude navíc odhalen nový dynamický kombík XF Sportbrake a na podzim také zcela nový kompaktní crossover, který by měl dostat označení E-Pace.

 

Jaguaru se v posledních letech díky neutuchajícímu proudu inovací a nových modelů daří. Velkým krokem bylo uvedení modelu F-Pace, který se stal rekordmanem značky co do rychlosti prodejů, nehledě na to, že si odnesl titul světového auta roku (World Car of the Year 2017) a také cenu Red Dot Award za design. I díky němu se propdeje Jaguaru mezi roky 2015 a 2016 skokově zvýšily a dále rostou. Růst navíc podpoří připravovaný kompaktní crossover, který bude konkurovat modelům jako BMW X1, Mercedes-Benz GLC nebo Audi Q3. Automobilce Jaguar Land Rover aktuálně chybějí pro velký zájem a růst výroby výrobní kapacity, výrobu nového E-Pace proto svěří rakouské společnosti Magna Steyer.

Z hlediska prodejní sítě nanašemtrhu je letošní rok velmi významný, neboť dojde k zavedení nového vizuálního konceptu a také ke sjednocení všech dealerů Jaguaru a Land Roveru. Jak uvedl ředitel regionálního zastoupení Ivo Řehák, prodejní síť tak bude obsahovat osm dealerů prodávajících v rámci nového vizuálního konceptu obě značky v samostatných sousedících showroomech s jedním hlavním vchodem. Do budoucna se zvažuje přidání maximálně dvou dalších dealerů v blíže neurčených lokalitách. „Musíme ale pečlivě zvážit, zda a kde má takový krok ekonomický smysl,“ upozornil Ivo Řehák.              

 

V hlavní roli motory

Nový modelový rok 2018 je především rokem trojice zcela nových pohonných jednotek z řady Ingenium. A řada motorů Ingenium, to jsou jak zážehové, tak vznětové čtyřválce vždy o objemu dva litry. Mezi diesely je novinkou verze s výkonem 177 kW, tedy 240 koní, příznivci zážehových verzí pak budou mít k dispozici motory 147 kW a 184 kW. Tedy 200 nebo 250 koní. Paletu motorizací rozšiřuje u modelu F-Pace také již známý základní turbodiesel E-Performance s výkonem 120 kW, který slouží jako úsporná pohonná jednotka (normovaný mix 4,8 l/100 km). Zkušenosti s prodejem vozů XE a XF ale naznačují, že o toto provedení nebude na našem trhu příliš velký zájem. Smyl dává na trzích, které daní vozy podle spotřeby (emisí oxidu uhličitého) či výkonu. Novinkou z opačné stany výkonového spektra je zvýšení výkonu pro vrcholné šestiválcové provedení S o 40 koní na 380 k, tedy 280 kW.   

Nové zážehové čtyřválce mají celohliníkovou konstrukci s nízkým vnitřním třením. Ta poskytuje vynikající tepelné vlastnosti a lehkou konstrukci, která zaručuje nižší spotřebu a lepší dynamiku vozidla. Verze s motory o výkonu 147 kW, tedy 200 koní jsou odlišeny označením 20t, zatímco verze s výkonem 184 kW, tedy 250 koní mají označení 25t.

Nový vznětový dvoulitr přeplňovaný dvěma turbodmychadly nabídne výkon 177 kW, tedy 240 koní a točivý moment 500 Nm. Vozy jím poháněné nesou označení 25d.

Zesílený motor má lepší písty, klikový hřídel a vstřikovače paliva a je prvním čtyřválcovým motorem od Jaguar Land Roveru přeplňovaným dvěma turbodmychadly.

 

Inovace u zážehových motorů

Všechny motory Ingenium nabízejí velmi nízkou úroveň tření, která příznivě ovlivňuje spotřebu a kultivovanost chodu. O přeplňování se stará dvojité turbodmychadlo, které eliminuje prodlevu reakce na pohyb plynovým pedálem. Systém průběžně variabilního zdvihu ventilů zlepšuje u obou motorů sání vzduchu. Elektrohydraulická regulace ventilů zajišťuje vysokou flexibilitu.

Nový systém přímého vstřikování s tlakem 200 barů navíc zajišťuje čistší spalování. Má uprostřed umístěné vstřikovače s optimalizovaným tvarem vstřikovaného paprsku. Poprvé v historii Jaguaru jsou také výfukové svody integrovány v odlitku hlavy válců. Chladicí kapalina procházející potrubím výrazně zkracuje dobu zahřívání, po kterou má každý motor zvýšenou spotřebu a emise.  

 

 

Novinky pro sedany

Modely XE a XF dostávají nově otevírání a zavírání víka zavazadelníku pohybem nohy pod nárazníkem. Tato funkce je k dispozici u vozů s bezklíčovým odemykáním a zadním parkovacím asistentem. Model XE dostává možnost vybavení TFT konfigurovatelným přístrojovým štítem o úhlopříčce 12,3 palce, který umožňuje zobrazit například i 3D navigaci na celou obrazovku. Tento displej již modely XF a F-Pace nabízejí. Nově však mohou být všechny tři modely vybaveny systémem InControl s Dual View displejem. Ten spolujezdci umožňuje sledovat na centrálním desetipalcovém dotykovém displeji odlišný obsah, než jaký sleduje řidič.

Nový modelový rok znamená v případě modelů XE a XF také zavedení technologie Configurable Dynamics, díky které si řidič může upravit nastavení řazení automatické osmistupňové převodovky, odezvy plynu a charakteristiku řízení. Pro motor, převodovku a řízení lze volit mezi nastaveními Normal nebo Dynamic. Zvolená kombinace se aktivuje zapnutím režimu Dynamic tlačítkem s šachovnicovým praporkem na středovém tunelu. Systém Adaptive Dynamics pak umožňuje v kombinaci se systémem Configurable Dynamics přizpůsobit kromě nastavení motoru, převodovky a řízení také nastavení podvozku. Při specifikování multimediálního systému Touch Pro získává řidič navíc informační displej Dynamic-i, který centrální dotykový displej rozšíří o stopky, ukazatel přetížení a grafiku akcelerace a brzdění.

 

Bezpečnost, komfort, zábava

Konstruktéři Jaguaru nezapomněli pro rok 2018 na bezpečnostní prvky a přidali několik nových technologií. Funkce Forward Traffic Detection, která je součástí systému prostorové kamery, pomáhá zlepšit přehled o situaci před vozidlem při omezeném výhledu. Systém využívá přední kameru umístěnou v masce chladiče, jejíž pomocí detekuje objekty křížící dráhu vozidla. Jestliže zaznamená hrozící nebezpečí kolize, varuje řidiče.  

Součástí systému prostorové kamery je také funkce navádění vozidla při jízdě vpřed, která řidiči pomáhá s ovládáním vozidla při dokončování manévrů v nízké rychlosti. Systém spolupracuje s předními parkovacími senzory a nabízí zobrazení vozu překryté s projekcí kol, která ukazuje jejich natočení. Řidič vidí na středovém displeji, kolik místa na zaparkování kolem vozu má.  

Asistent pro sledování „slepého“ úhlu (BSA) u modelů XE a XF využívá nově systém varování před kolizí v kombinaci se systémem elektrického posilovače řízení. Pokud systém BSA při změně jízdního pruhu detekuje vozidlo nacházející se nebo blížící se do slepého úhlu, zasáhne mírně do řízení a udrží vozidlo v jízdním pruhu.

Z hlediska komfortu zaslouží pozornost nastavitelná přední sedadla v modelech F-Pace a XF, která jsou nyní osazena ergonomickými hlavovými opěrkami s elektricky ovládaným nastavením výšky a s možností manuálního nastavení bočních opěrných ploch.

Upravená paleta barev pro všechny tři vozy sjednocuje názvy barev podle odstínů nabízených u všech modelů Jaguar Land Rover, což zákazníkům usnadňuje objednávání.

 

První dojmy

Nedaleko Frankfurtu nad Mohanem jsme měli možnost vyzkoušet si vozy F-Pace, XE a XF s novými agregáty 25d a 25t a také provedení XE a XF s posíleným šestiválcem verze S. Nový turbodiesel se prezentoval stejným zvukovým projevem jako již známá verze 20d, zcela odlišná je však charakteristika motoru, který se v obou modelech projevuje jako agregát schopný zvládat suverénně všechny jízdní situace. Agregát umí být velmi úsporný, při klidném přejezdu z letiště na místo testování s XF s pohonem všech kol se například spokojil s průměrem 6,2 l/100 km, „drsnější“ testování po okresních silnicích v okolí městečka Johannisberg vykazovalo spotřebu 7,5 - 8,9 l/100 km podle zvolených režimů a agresivity jízdy.   

Velmi milým překvapením však byl především zážehový agregát 25t. Jeho hladký, téměř neslyšný chod v nízkém a středním pásmu otáček, plus tlumeně sportovní zvukový projev ve vysokých otáčkách je přesně tím, co bude zákazník od prémiového vozu v obou kategoriích vozů (střední a vyšší třída) očekávat. Agregát nezklame díky systému přeplňování ani v nízkých otáčkách a rychle nabírá otáčky - i díky automatické převodovce, která se jeví u zážehového agregátu o něco svižnější než u dieselu, kde zejména při rozjezdu a akceleraci z nízkých rychlostí s reakcí na sešlápnutí plynového pedálu trochu váhá. Jeho spotřeba je poplatná jízdnímu stylu. S XE s automatickou převodovkou a pohonem všech kol bylo možné projet testovací trasu se spotřebou okolo 7 l/100 km, ale také nebylo v kopcovitém a zatáčkovitém terénu problémem dosahovat hodnot okolo 11,5 l/100 km. Podobných hodnot jsem mimochodem dosahoval i s dieselovým F-Pace.

Modernizované Jaguary se díky dalším drobným vylepšením v interiéru opět o něco posunuly co do vnímané prémiovosti a nabízejí zajímavou alternativu k německým prémiovým značkám. Vozy modelového roku 2018 již lze objednávat u všech prodejců Jaguar. 

 

Nejdůležitější novinky pro jednotlivé modely

 

Jaguar F-Pace

- Motory Ingenium E-Performance, 25d 177 kW, 20t 147 kW a 25t 184 kW

- Zvýšení výkonu verze S na 280 kW

- Upravená nabídka laků

- Nová příplatková patnáctipaprsková 22palcová kola, která byla poprvé použita u First Edition.

- Provedení 20d (diesel 132 kW) je poprvé k dispozici se samočinnou převodovkou a s pohonem pouze zadních kol. F-Pace v tomto provedení pak přijde na 1 274 372 Kč včetně DPH.

- Verze 25d s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou vykazuje normovanou spotřebu 5,8 l/100 km a zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy. Základní cena F-Pace 25d AWD startuje na 1 461 438 Kč.

- Verze 25t je také k dispozici se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Spotřeba paliva činí 7,4 l/100 km, zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy. Základní cena verze F-Pace 25t AWD začíná na 1 414 974 Kč.

 

Jaguar XF

- Motory Ingenium 25d 177 kW, 20t 147 kW a 25t 184 kW

- Zvýšení výkonu verze S na 280 kW

- Upravená nabídka laků

- Verze 20t je k dostání s pohonem zadních kol a akceleruje z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy, spotřeba činí 6,8 l/100 km. Základní cena XF 20t je 1 239 282 Kč.

- Verze 25t je k dostání se samočinnou převodovkou a pohonem zadních nebo všech kol. Verze s pohonem zadních kol zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,6 sekundy. Cena XF 25t začíná na 1 336 082 Kč.

- Verzi 25d je možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol. Spotřeba paliva činí 5,3 l/100 km a 5,5 l/100 km. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy. Cena XF 25d začíná na 1 363 307 Kč.

 

Jaguar XE

- Motory Ingenium 25d 177 kW, 20t 147 kW a 25t 184 kW

- Zvýšení výkonu verze S na 280 kW

- Upravená nabídka laků

- Verze 20t akceleruje z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy. Dosahuje kombinované spotřeby 6,3 l/100 km a začíná na cenách od 1 016 763 Kč

- Verze 25t s manuální převodovkou vykazuje stejnou normovanou spotřebu jako 20t, ale akceleruje z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy a přijde na 1 138 126 Kč.  1 209 274 Kč s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

- Verze 25d nabízí zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy, a kombinovanou spotřebu paliva 5,2 l/100 km. Verze XE 25d AWD přijde na 1 426 711 Kč.

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz