Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová Škoda Superb: Nomen Omen

Nová Škoda Superb: Nomen Omen

 
superb-2015

středa, 18. února 2015

Škoda představila v pražském Fóru Karlín ve světové premiéře svůj nový model. Lakonické konstatování nemůže vystihnout význam události, neboť domácí značka, která se řadí po bok nejstarších a nejtradičnějších výrobců automobilů na světě, představila auto, jaké dnes umí jen vybraná společnost několika málo světových značek. Ani nejzarytější odpůrce škodovek by dnes večer nezůstal nepoznamenán tím, co Škoda předvedla..

 

Škodováčtí technici jsou určitě špičkou v automobilové „maskirovce“. Více či méně maskované prototypy, které se proháněly v posledních týdnech stále častěji po domácích silnicích, neodhalily ani zdaleka realitu. Ta je totiž mnohem lepší, než by většina veřejnosti očekávala a pokud značka v souvislosti s uvedením nového Superbu hovoří o vstupu do nové éry, nelze, než souhlasit.

 

Třetí, ale vlastně čtvrtý

„Ve skutečnosti dnes představujeme již čtvrtou generaci Superbu,“ prohlásil při premiéře nového Superbu šéf značky Wilfried Vahland. Škoda se stále více hlásí ke svým nejlepším tradicím, které představuje zejména předválečná výroba kvalitních a technicky vyspělých vozů. První generace Superbu pochází z roku 1934 a vyráběna byla až do roku 1949. Po dlouhém útlumu se značka po převzetí koncernem Volkswagen vrátila do kategorie vozů střední třídy první novodobou (a druhou celkově) generací modelu Superb. Vůz, představený původně jako koncept Montreux byl de facto variantou prodloužené karoserie vybíhajícího modelu Passat. „Byl to pro Škodu dárek od koncernu Volkswagen,“ uvedl Vahland. Škoda si díky němu mohla vyzkoušet, zda se skutečně může prosadit ve vyšších patrech automobilové hierarchie a v této zkoušce obstála. Následovalo období spekulací, zda bude moci domácí značka v této kategorii pokračovat, původní informace naznačovaly, že nový šéf exekutivy koncernu Volkswagen Martin Winterkorn by raději viděl Škodovku plnit roli levné značky, nicméně druhá novodobá generace Superbu se v roce 2008 dočkala navzdory spekulacím realizace . Přinesla novátorské řešení víka zavazadlového prostoru Twin Door u modelu s karoserií sedan a poprvé také verzi kombi, která se co do objemu zavazadlového prostoru sklonila jen před Mercedesem třídy E Kombi. Zároveň však měla své limity dané usedlým desingnem či na tuto kategorii příliš úzkou karoserií. Nyní přichází třetí novodobá generace tohoto modelu a všechno je jinak. Ze Superbu se stává jedno z nejhezčích a nejstylovějších aut své kategorie. Věty jako „Looks beeter than Audi“, bylo slyšet na světové premiéře mezi novináři mnohokrát...

 

Křišťál, kam se podíváš

Nový Superb především staví na kladech svých předchůdců, mezi kterými jsou na prvním místě prostor pro zadní cestující a objem zavazadlového prostoru. V tom se nic nemění, respektive se ještě přidalo. Prostoru je ale nyní dostatek i na šířku. „Rozvor narostl o 80 mm a současně se přední převis zkrátil o 61 mm. Tato nová architektura dodává vozu na přitažlivosti a dynamice,“ říká šéfdesigner Škody Jozef Kabaň. Jedním z nosných designérských prvků je velmi výrazná boční linie založená na dvojitém prolisu, vytvářejícím trojúhelníkový průřez. Zaujme i „přetažená“ kapota motoru či netradiční tvar světlometů, který má pod ostrou spodní linií výraznou prohlubeň. Řada detailů odkazuje na téma českého křišťálu s jasnými a výraznými vybroušenými hranami. Velmi výrazná je boční linie vozu, která vytváří opticky ploché položené S. Automobilka hovoří o linii „Tornádo“, faktem je, že se jedná o prvek, který bychom našli u nejlepších kreací britské nebo italské automobilové školy designu. A nový Superb díky tomu vypadá ještě delší, než ve skutečnosti je, nehledě na výrazné sportovní charisma luxusního kupé.

Záď je ztvárněna v duchu sebevědomé jednoduchosti založené na čistotě horizontálních linií. Dvoudílné, široké a zároveň nízké zadní svítilny jsou standardně vybaveny technikou LED a mají typický „světelný podpis“ ve tvaru písmene C.

 

Ještě více místa

V interiéru je evidentní sázka na výraznou horizontální linii a kvalitní materiály. Ale nedočkali jsme se takového překvapení a designérské odvahy jako u karoserie. Při návrhu přístrojové desky či středové konzoly vsadili návrháři naopak na jistotu a ověřená ergonomická řešení, což lze kvitovat s povděkem. Novinek je nidcméně spousta. V porovnání s předchůdcem nabídne nový Superb například ještě více prostoru. Řidič a spolujezdec mají navíc o 39 mm ve výšce loktů a více místa nad hlavou. Na zadních sedadlech je prostor před koleny 157 mm a nad sedákem 980 mm. To jsou hodnoty, které výrazně překonávají konkurenty střední třídy a Superb za ně vděčí mimo jiné i rozvoru, který je nyní 2841 mm dlouhý. Šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech vzrostla o 69 mm. Nejlepší hodnotu v segmentu nabízí také zavazadlový prostor, který má základní objem 625 litrů, tedy o 30 litrů více než u druhé generace.

 


 

Jednoduše a účelně

Nový Superb může mít až 29 takzvaných „Simply Clever“ řešení, přičemž 23 z nich se v modelové řadě Superb objevuje poprvé a deset z nich je dokonce úplnou novinkou. Mezi ně patří třeba mechanicky sklopné tažné zařízení, dvě místa na uchycení tabletů vzadu, USB konektor a 230V zásuvka pro cestující na zadních sedadlech, odkládací přihrádka pro tablet v Jumbo boxu mezi předními sedadly, speciální držák na PET láhev o objemu 0,5 litru umožňující její pohodlné otevření jednou rukou nebo přihrádka pro reflexní vestu ve všech čtyřech dveřích. Do obou předních dveří a obou zadních dveří se nyní vejde po jedné láhvi o objemu 1,5 litru a v obou jsou nyní umístěny deštníky. Novinkou je také možnost sklopit opěradla zadních sedadel ze zavazadlového prostoru nebo překlopit zcela vpřed sedadlo předního spolujezdce. Jedinou nevýhodou je i nadále nesrovnaná podlaha zavazadelníku se sklopenými zadními opěradly (schod je cca 6 cm vysoký).

 

 

Technické novinky

Jako první model značky nabízí nový Superb adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC) včetně volby jízdního profilu Driving Mode Select. Nabídka nových systémů klimatizace zahrnuje i třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic. Ve výbavě nechybí elektricky ovládaná panoramatická výklopná a posuvná střecha. Pro zimní období jsou k dispozici nezávislé topení, vyhřívaná sedadla nebo čelní sklo vyhřívané průhlednou pokovenou vrstvou. Dešťový a světelný senzor zajišťuje automatické spínání stěračů a dle potřeby přepíná mezi světlem pro denní svícení a potkávacím světlem. Další novinkou jsou elektricky ovládané páté dveře, které lze doplnit o tzv. virtuální pedál, tedy otevření pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Elektrické páté dveře a virtuální pedál jsou funkčně propojeny se systémem automatického zamykání a startování KESSY. Nový Superb také disponuje nejnovější generací systému Park Assist pro automatické parkování a vyjíždění a poprvé je tento vůz vybaven také zadní parkovací kamerou (Rear View Camera). Klasickou manuální ruční brzdu nahrazuje standardně dodávaná elektrická parkovací brzda.
Zákazníci budou moci vybírat mezi čtyřmi novými infotainment systémy na bázi řady zařízení MIB (Modularer Infotainment-Baukasten — modulární stavebnice infotainment systémů) koncernu Volkswagen. Vrcholná verze Columbus disponuje na přání novým integrovaným vysokorychlostním internetovým připojením na bázi standardu LTE, což je další premiéra ve voze značky Škoda. Superb také disponuje rozhraním Smartlink pro rozhraní MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Rozhraní SmartGate, vyvinuté samotnou Škodovkou pak umožňuje odesílat vybraná data o vozidle do vlastních aplikací v chytrém telefonu a následně je využívat. S novou aplikací Škoda Media Command a Wi-Fi modulem, integrovaným v systému Columbus, mohou navíc cestující obsluhovat infotainment systém i ze zadních sedadel. O kvalitní ozvučení se postará Sound System Canton s dvanácti reproduktory a výkonem 610 wattů.

 

Osm motorů v nabídce

I když je nový Superb větší než předchůdce, jeho hmotnost se podařilo snížit až o 75 kg a vylepšena je i aerodynamika. To spolu s novými motory dává základ pro snížení spotřeby paliva. Na výběr bude pět zážehových přeplňovaných motorů řady TSI a tři turbodiesely se vstřikováním common-rail. Všechny agregáty splňují emisní normu EU 6 a jsou sériově vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Zážehové motory pokrývají výkonové spektrum od 92 kW do 206 kW, vznětové agregáty nabídkou 88 kW až 140 kW. S výjimkou základní zážehové motorizace jsou pro všechny agregáty k dispozici moderní dvouspojkové převodovky DSG a hned čtyři motory je možno kombinovat s pohonem všech kol na bázi mezinápravové spojky Haldex páté generace. 

 



Posílená bezpečnost
Nový Superb dostává do výbavy množství bezpečnostních systémů. Vedle standardně dodávané elektronické kontroly stability ESC je zde multikolizní brzda  a pro země Evropské unie i systém Front Assist s funkcí nouzové brzdy City či sedm airbagů. V příplatkové výbavě najdeme i zadní boční airbagy a řadu asistenčních systémů, jako adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Assist, Traffic Jam Assist nebo Emergency Assist, který zasáhne, když řidič není náhle schopen jízdy. Sám v takovém případě vůz zabrzdí až do úplného zastavení. Zcela nový systém Blind Spot Detect varuje před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu zpětného zrcátka. Součástí systému Blind Spot Detect je funkce Rear Traffic Alert pro vyjíždění z příčného parkovacího místa, která je dalším z řady systémů, které se u vozů značky Škoda objevují poprvé. Přední světlomety vozu jsou vybaveny buď halogenovými žárovkami, nebo bi-xenonovými výbojkami a funkcí AFS a LED svítilnami pro denní svícení. V příplatkové výbavě figuruje i asistent dálkových světel (Light Assist), který automaticky přepíná mezi potkávacími a dálkovými světly. K dispozici je i zcela nový systém Smart Light Assist s dynamickým odstíněním dálkových světel.

Nový Superb, o kterém Wilfried Wahland hovořil jako o začátku nové éry a nejlepším vozu, který kdy značka Škoda vyrobila, se začne prodávat letos v květnu, na sklonku léta by se pak v nabídce měla objevit také karosářská verze kombi, která je u stávajícího modelu za přéíplatek 30 000 Kč.Ceny ani pospisy jednotlivých výbav nové generace ale zatím zveřejněnynebyly. Stávající Superb začíná na částce 552 900 Kč za sedan s motorem 1.4 TSI 92 kW ve výbavě Active a nejdražším provedením je verze s šestiválcem 3.6 FSI 191 kW, pohonem všech kol a s výbavou L&K. Všeobecně se očekává, že navzdory výraznému vylepšení vozu i výbavy k zásadním cenovým změnám nedojde. Automobilka si nicméně od novinky slibuje, že přiláká novou, movitější klientelu, která bude volit nejvyšší úrovně výbavy. 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz