Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Ford S-Max nabídne nové technologie a úspěšný koncept

Nový Ford S-Max nabídne nové technologie a úspěšný koncept

 
s-max-2015

středa, 15. dubna 2015

S modelem S-Max se trefil před osmi lety Ford do černého a redefinoval segment MPV vytvořením subsegmentu „semi MPV“. Kombinace variability a prostornosti MPV s jízdními vlastnostmi blízkými standardnímu kombi střední třídy oslovila široké spektrum zákazníků (a v současnosti se k ní přiklonil i zakladatel segmentu velkých MPV Renault s novým Espace), takže nepřekvapuje, že si dal Ford na druhé generaci tohoto povedeného konceptu velmi záležet. V současnosti již prodejci značky přijímají objednávky, první vozy by se měly u zákazníků objevit letos v létě. Ceny začínají na 679 790 Kč za verzi poháněnou zážehovým agregátem 1.5 EcoBoost o výkonu 115 kW.

 

Oproti předchůdci nabídne druhá generace modelu S-Max možnost pohonu všech kol a k tomu více než dvacítku dalších nových technologií. Nechybí mezi nimi automatická dálková světla s ochranou proti osnění ostatních řidičů nebo nové adaptivní řízení Ford. Zachováno samozřejmě zůstává až sedmimístné uspořádání.

 

Inteligentní asistent rychlosti

Smyslem nové technologie s názvem Inteligentní asistent rychlosti je ochrana řidičů před pokutami za překročení maximální povolené rychlosti. Vzhledem k množství různých omezení a vysokému počtu měřicích zařízení stačí mnohdy chvilková nepozornost k tomu, aby přišel trest v podobě vysoké pokuty případně i dalšího postihu. Inteligentní asistent rychlosti spojuje funkce dvou technologií. Nastavitelný omezovač rychlosti umožňuje manuálně zadat rychlost, kterou řidič nechce překročit. Rozpoznávání dopravních značek zase informuje řidiče o dopravních značkách upravujících rychlost prostřednictvím symbolů zobrazovaných na displeji přístrojového panelu. Inteligentní asistent rychlosti se ovládá podobně jako tempomat. Nastavenou rychlost lze zvyšovat i snižovat po 5 km/h. V rychlostech 30-200 km/h se technologie řídí údaji systému rozpoznávání dopravních značek. Je-li vůz vybaven navigací, bere systém v úvahu také informace obsažené v mapových podkladech.

Inteligentní asistent rychlosti umožňuje nastavit toleranci až 10 km/h nad detekovaný rychlostní limit. K regulaci rychlosti nepoužívá brzdy, namísto toho plynule přidává nebo ubírá plyn. Pokud vůz překročí nastavenou rychlost (například v klesání), ozve se výstražný tón. Řidič může kdykoliv dočasně překročit nastavený limit důrazným sešlápnutím plynového pedálu.

„Omezovač rychlosti byl osazen asi ve dvou třetinách všech loni prodaných vozů Ford, u kterých byl v nabídce. Oblíbili si ho řidiči, kteří chtějí mít jistotu, že nebudou platit pokutu za neúmyslné překročení rychlosti. S inteligentním asistentem rychlosti je jízda ještě snazší,“ řekl Stefan Kappes, vedoucí odpovědný za systémy aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe.

 

Vidět daleko, i „za roh“  

Systém automatického přepínání dálkových světel s ochranou proti oslnění ostatních řidičů upravuje světlo tak, aby zabránil oslnění ostatních řidičů a zároveň zachoval maximální osvětlení zbytku osvětleného prostoru před vozem. Jedná se o součást adaptivních LED světlometů, upravujících úhel a intenzitu osvětlení v závislosti na rychlosti jízdy, okolním světlu, úhlu natočení volantu, vzdálenosti od vozidla vpředu a údajů z dešťového senzoru. Kamera umístěná na čelním skle zachycuje protijedoucí vozidla až do vzdálenosti 800 metrů.

Mezi další novinky druhé generace modelu S-Max patří také technologie, která usnadňuje vjíždění do nepřehledných křižovatek. Přední kamera s panoramatickým obrazem, umístěná v přední masce, zobrazuje na osmipalcovém displeji multimediálního systému prostor před vozem v úhlu 180 stupňů. Aby zůstala funkční i v nepříznivém počasí, je osazena ostřikovačem, který se aktivuje spolu s ostřikovači světlometů.

 

Adaptivní řízení

Adaptivní řízení zajišťuje nepřetržité úpravy převodu mezi volantem a koly na základě tří odlišných režimů. Prvním je městský provoz, kdy elektromotor a převodová soustava integrovaná přímo ve volantu zesilují pokyny řidiče tak, aby k natočení kol o daný úhel stačilo menší natočení volantu. Ve středním rozsahu rychlostí zase systém reaguje na otáčení volantem plynule a reguluje převod řízení tak, aby se vůz přesně a příjemně řídil. Při jízdě po dálnici: systém pomocí elektromotoru lehce sníží citlivost řízení s cílem zajistit klidnější a stabilnější jízdu. Řídicí jednotka systému i senzor úhlu natočení volantu jsou také integrované přímo ve volantu. Nastavení systému lze provést v menu palubního počítače.

 

Nabídka motorů

Nový S-MAX je nabízen s novými zážehovými motory EcoBoost a vznětovými jednotkami TDCi. Emise CO2 poklesly v závislosti na konkrétní motorizaci až o sedm procent. V paletě pohonných jednotek nechybí nový agregát 2.0 TDCi Bi-Turbo, přeplňovaný dvěma turbodmychadly o maximálním výkonu 154 kW, jehož maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici již od 2000 ot./min. Tento agregát bude dodáván v kombinaci se samočinnou šestistupňovou převodovkou Ford PowerShift.

Zdokonalený vznětový motor 2.0 TDCi je přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Má upravený blok, novou hlavu válců a nové vstřikování. K dispozici je ve variantách 88 kW, 110 kW a 132 kW. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou mají všechny tři varianty kombinovanou spotřebu paliva 5,0 l/100 km. Varianty 110 kW a 132 kW budou nabízeny se šestistupňovou samočinnou převodovkou Ford PowerShift a na přání také s iAWD (110 kW s manuální a 132 kW se samočinnou převodovkou), inteligentním systémem, který plynule přepíná mezi pohonem předních a všech čtyř kol. Každých 16 milisekund měří záběr jednotlivých kol a každých 100 milisekund může upravit rozdělení hnací síly. Na zadní kola lze poslat až sto procent aktuálně dostupného točivého momentu.

„Inteligentní pohon všech kol se aktivuje v případě potřeby, takže pomáhá řidičům v zimních podmínkách a dále vylepšuje typické sportovní jízdní vlastnosti S-MAXu. Přitom má jen minimální dopady na spotřebu paliva a kultivovanost. S-MAX se systémem iAWD může tahat přívěsy o hmotnosti až 2000 kg,“ řekl Ulrich Koesters, ředitel modelové řady ve Ford of Europe.

Pro zájemce o zážehové motory je připraven nový agregát 1.5 EcoBoost o výkonu 118 kW, spolupracující s manuální převodovkou. Díky sběrnému potrubí integrovanému v hlavě válců se rychleji ohřívá na provozní teplotu a také rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, protože výfukové plyny nemusí urazit k turbodmychadlu tak velkou vzdálenost jako u tradičního uspořádání.

Stejně jako ostatní motory EcoBoost má i tento motor vysokotlaké přímé vstřikování paliva, nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů a nový hliníkový blok. Vodní mezichladič stlačeného vzduchu přispívá k optimálnímu plnění, zatímco přeprogramovaná řídicí jednotka zajišťuje vysokou úroveň kultivovanosti chodu motoru. V nabídce bude také motorizace 2.0 EcoBoost 176 kW, dodávaná se samočinnou šestistupňovou převodovkou.

 

S důrazem na komfort

Nová zadní náprava „Integral Link“ s odlehčenými hliníkovými komponenty přispívá ke sportovním jízdním vlastnostem, současně by však měla zajistit i zvýšení jízdního komfortu, a to zejména cestujícím na zadních sedadlech. Při kontaktu s nerovnostmi vozovky mají zadní kola větší míru volnosti pohybu v podélném směru oproti tradičnímu zavěšení, což snižuje intenzitu rázů zachycovaných odpružením podvozku. Zadní náprava je kromě toho opatřena také systémem samočinného vyrovnávání světlé výšky bez ohledu na aktuální zatížení.

Ke snížení hlučnosti interiéru přispívá zvýšené množství tlumicích materiálů spolu se zdokonaleným těsněním dveří. Hladina hluku poklesla o 2,5 dB vpředu a 3 dB vzadu. Aerodynamická optimalizace karoserie se odráží ve snížení hluku vytvářeného obtékajícím vzduchem.

Další zvýšení komfortu nabídnou nová přední multifunkční sedadla s aktivní masáží, na jejichž vývoji se podíleli i lékaři. Stehna, hýždě a bederní část zad cestujících jemně masíruje soustava jedenácti masážních polštářků. Multifunkční masážní sedadla jsou seřiditelná v osmi směrech a mají vyhřívání i odvětrávání. Poprvé Ford nabízí S-MAX také s vyhříváním volantu.

Tuhost a tvar zadních sedadel byly upraveny s ohledem na vyšší komfort sezení. Sedadla ve druhé řadě jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradla. Cestující vzadu si mohou také upravit nastavení klimatizace nezávisle na nastavení dvou zón vpředu.

Namísto tradičního přístrojového štítu lze nový S-MAX na přání vybavit desetipalcovým digitálním panelem s animovanými přístroji tradičního analogového vzhledu. Nastavení displeje a 3D grafické efekty lze upravit podle osobních preferencí.

Osmipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubní desky slouží k ovládání systému Ford SYNC 2. Jednotlivé funkce, jako telefon, audio, klimatizaci či navigaci lze navíc ovládat také hlasem.

Materiály v interiéru byly zvoleny pro maximální odolnost proti opotřebení. Některé plochy mají například povrchovou úpravu zabraňující tvoření skvrn při potřísnění kávou. Odborníci Fordu také při vývoji simulovali poškození, jež mohou způsobit zipy a jiné kovové součásti oblečení.

Sedadla Easy-Fold ve druhé a třetí řadě lze jednotlivě sklápět stiskem tlačítka na ovládacím panelu. K dispozici je celkem 32 různých konfigurací sedadel a zavazadlového prostoru. Sedadla ve druhé řadě jsou navíc opatřena funkcí Easy-Entry, která usnadňuje nastupování na sedadla ve třetí řadě. Díky vylepšené konstrukci se nyní sedadlo sklopí a odsune vpřed jediným plynulým pohybem.

S-MAX je také nově vybaven bezdotykovým ovládáním pátých dveří. K otevření či zavření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem. K dispozici bude také elektricky výklopné tažné zařízení s elektronickou stabilizací přívěsu.

 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz