iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Úsvit automatů

Úsvit automatů

 
technika-0

pondělí, 8. července 2013

Na trh jednou přijdou automobily s automatickým řízením. Nebude to zítra, ale také se nejedná o žádnou sci-fi. Šéfové automobilek takovou budoucnost automobilismu vnímají pozitivně, upozorňují ale, že je ještě zapotřebí nejen dalšího vývoje, ale také řady změn v legislativě (ta stávající automatické řízení vozu neumožňuje). Zároveň jedním dechem dodávají, že nikdo nechce připravit majitele automobilů o radost z jejich řízení.

 

Zdůraznil to například Dieter Zetsche, výkonný ředitel Daimler AG během světové premiéry nového Mercedesu třídy S, jehož šest kamer a šest radarů poskytuje systému dostatek informací pro autonomní jízdu až do rychlosti 60 km/h. Podle Zetscheho je smyslem automatického řízení sejmout z řidiče zátěž nudných pasáží jízdy, ale ponechat mu možnost manuálního řízení pro potěšení.


Wolf-Henning Scheider, který má na starosti vývoj systémů podvozku u společnosti Robert Bosch, s tím souhlasí: „Existuje mnoho situací, ve kterých je řízení auta zábavou a vy chcete řídit. Existuje ale také celá řada momentů, ve kterých máte dojem, že by bylo smysluplnější věnovat se něčemu jinému. Třeba když musíte absolvovat každodenní dopravní zácpy, tak to je přesně ten trh pro funkci automatického řízení.“ 


I když je řada součástí potřebných k dosažení automatického řízení již k dispozici v nejnovějších modelech, jako jsou třeba zmíněná nová třída S, BMW řady 7 nebo Volvo XC60, Scheider upozorňuje, že plně automatické řízení se nestane realitou, dokud nebude existovat stoprocentní jistota, že je bezpečné. Pro automatický mód jízdy budou proto auta potřebovat k již existujícím senzorům ještě další a také bude zapotřebí zdvojené kontroly. „Potřebujeme minimálně dva senzory pro každý úkon, aby systém neustále kontroloval rozdíly v jejich měřeních,“ uvádí Scheider. Pro zavádění automatického systému jízdy bude také zapotřebí zajistit, aby byl systém plně funkční například i za vydatného deště, sněžení a při podobných nepříznivých podmínkách. Možnosti se otevírají s cloudovými řešeními datové komunikace mezi auty a zcela novými senzory. V současnosti je například pro relativně jednoduchý systém hlídání tzv. „mrtvého úhlu“ vnějších zpětných zrcátek problémem silnější déšť. U řady aut je schopen vyvolávat indikaci vozidla v „mrtvém úhlu“, i když tam ve skutečnosti žádné není. Takové chyby systém automatického řízení mít nesmí, a proto probíhá vývoj nových senzorů, pracujících na odlišných principech, než ty stávající.


Automatické řízení by bylo pro řadu řidičů, absolvujících pravidelně dlouhé dálniční pasáže nebo dopravní zácpy vysvobozením. Mohli by se během jízdy věnovat jiným věcem, včetně práce. Ruku v ruce s posilováním automatizace jízdy totiž půjde také zvyšování možností infotaimentu automobilů, včetně přístupu na internet, datová úložiště, televizní vysílání a podobně.

Tématu budoucnosti automatického řízení vozidel se bude věnovat samostatný článek v magazínu FLEET firemní automobily 4/2013, který vyjde 4. září.  
          
 

Napsal: ifleet

 
 

Související články

 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz