Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2016 » Nářadí, nebo tabulky?

Nářadí, nebo tabulky?

 
03-2016

čtvrtek, 2. června 2016

Technicky orientovaný fleetový manažer rozumí do detailu autům, konstrukci jednotlivých komponent a dokáže leccos opravit. Je tady však ještě dost jiných dovedností, které potřebuje k úspěšnému zvládnutí svých pracovních úkolů.

 

Odpovědi na často kladenou otázku, zda má mít fleetový manažer technické znalosti a dovednosti, se různí. Pojďme se na ni podívat blíže. Přestože mnoho fleetových manažerů začalo svou kariéru pod zvedákem, pracuje v branži také mnoho těch, kteří mají manažerské a obchodní zázemí a nevědí, na jakou stranu se utahuje šroub. Obě varianty mají svá pro a proti. Co je však nutné preferovat při výběrovém řízení na tuto pozici, která může firmě na jedné straně mnoho ušetřit, na druhé straně může nabourat strukturu a pořádně zdvihnout náklady?

Lidé, kteří přišli na pozice fleetových manažerů ze servisů, tvrdí, že jejich zkušenosti jsou nenahraditelné. Zároveň jsou si ale vědomi toho, že jejich přechod z dílny k počítači a telefonu má svá úskalí. Museli se naučit manažerským zručnostem, plánování rozpočtů, vyjednávání s dodavateli a zejména si museli osvojit velmi důležitou schopnost, kterou je řízení týmu lidí. Tyto schopnosti jsou výhodou pracovníků, kteří už prošli manažerskými nebo obchodními pozicemi, ale na druhou stranu nevědí nic o autech.

 

Komplikovaný přechod

První rok v nové pozici byl pro mě velmi těžký, vzpomíná fleetový manažer, který nechtěl být jmenován. Když předtím řešil servis, přechod na novou funkci znamenal, že se musel rychle naučit nové procesy, zvládnout HR záležitosti, hodnocení podřízených a podobně. Tato změna se navíc konala v době, kdy se tvoří rozpočty, takže se ke slovu dostaly i obsáhlé excelové tabulky. Jako technik si myslel, že všechno rychle zvládne, ale s odstupem času říká, že to trvalo téměř rok. Dnes by už volil jinou strategii: namísto snahy zvládnout všechno hned, což nejednou vyústilo ve stresovou situaci a pocit totální přepracovanosti, by šel pěkně krok za krokem a z koláče novinek by ukusoval postupně, ale pořádně.

„Když přijdete z pozice servisáka nebo servisního technika, práce fleetového manažera není ani zdaleka tím, co jste dělali před tím,“ říká. „Používáte sice Outlook, řešíte emaily, ale tabulky takového rozsahu, které předcházejí finálnímu plánu rozpočtu, jste v životě neviděli. Stejně tak nemáte zkušenosti s analýzou dokumentů nebo s posuzováním poměrně složitých smluv s dodavateli. A přestože jste před tím komunikovali s kolegy, či možná vedli tým několika lidí, manažerské zručnosti pro pozici fleetového manažera jsou někde úplně jinde. Od řízení podstatně většího týmu až po komunikaci s nejvyšším vedením společnosti. To vše si žádá svůj čas a mnoho učení, ale také sbírání zkušeností. Právě ty jsou těžko nahraditelné. Musím se přiznat, že mě zejména na začátku napadaly myšlenky z této pozice utéct...“

U manažerských zručností je velkou výhodou, když se technik vedle své práce angažoval v jiných aktivitách: ať už v dobrovolnické činnosti, nějakém spolku nebo občanském sdružení, kde se velmi dobře získávají zkušenosti s vedením lidí. A někdo na to má jednoduše talent od Boha.

 

Dlouhodobé cíle

Dalším poměrně zásadním rozdílem je pracovní orientace. V roli technika je to zaměření především na krátkodobé cíle: denní agenda, dodržování krátkých termínů servisních úkonů, protože auta se musí rychle opravit a vrátit do firmy, rychle se musí zabezpečit náhradní díly a další materiál. Na druhé straně se fleetový manažer zaměřuje na dlouhodobé cíle: náklady na vozidla, které jsou prioritní v jeho práci, se hodnotí v měsíčních a především v ročních porovnáních.

A když by rád jinak nastavil procesy nebo změnil dodavatele, je to vše běh na dlouhou trať: lidé si na změny zvykají pomalu, je zde obrovská setrvačnost, a navíc se nikomu nic nového nelíbí, protože to většinou vyžaduje změnu pracovních návyků a splnění vyšších standardů. Změny dodavatelů vyžadují nová výběrová řízení, posuzování projektů a služeb, korekce nároků a opět zohlednění lidského faktoru. Pro někoho, kdo je zvyklý řešit věci na denní bázi a na ní také dosahovat výsledky, to může být frustrující.

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2016

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz