Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2017 » Konec fleet manažerů v Čechách?

Konec fleet manažerů v Čechách?

 
4-2017

úterý, 29. srpna 2017

Optimalizace, outsourcing, reorganizace... To jsou „zaklínadla“ současné podnikové ekonomiky. Vozový park se mnohde podařilo převést na operativní leasing, jinde byl redukován na minimum, nebo významně sjednocen jak co do modelové palety, tak poskytovatele servisních služeb. A jakmile k tomu dojde, vrcholový management se ptá: „Potřebujeme teď vlastně vůbec fleetového manažera? Není to zbytečný přepych?“

 

Povolání fleetového manažera nebo správce vozového parku, to je obvykle poměrně adrenalinová záležitost. Velmi záleží na vnitrofiremní kultuře, předpisech a procesech, množství aut ve firmě a také na tom, jak si fleet manažer uživatele vozidel „vychová“. Co jeden stíhá jen s jazykem na vestě a telefonem permanentně u ucha, to zvládá druhý díky správně nastaveným procesům výrazně klidněji, jakkoli se ani on občasné „honičce“ nevyhne. Nenadálé události prostě k téhle práci patří a nemusí jít pouze o asistenci řidiči, který právě naboural.  

Fleetový manažer tedy nemá „teplý flíček“ ani ve firmě, kde jinak běhá všechno jako po drátkách. Automobily jsou většinou stále v permanenci, zvláště ty užitkové nebo obchodní a s jejich počtem roste i pravděpodobnost výskytu nečekaných událostí, jako jsou nehody, závady, defekty, problémy v servisu, s placením firemní kartou na čerpací stanici, problémy s termíny servisů nebo dodávek nových vozidel a tak dále a tak dále. Situace je samozřejmě jiná ve firmě se stovkou aut v majetku a jiná tam, kde jezdí třicet aut na operativní leasing.

 

Kázeň a trocha psychologie 

A jak vidí svou roli, svou práci a její aktuální obecný vývoj zkušení fleet manažeři? Položili jsme jim několik otázek a získali odpovědi od pěti z nich. Konkrétně od Marka Šebesta (Takeda Pharmaceuticals Czech Republic ), Ivana Bruthanse (Syngenta Czech), Ondřeje Pastrňáka (Red Bull Česká republika), Filipa Staňka (Engie Services) a Jana Betka (v současnosti bez působiště).

 

Co považujete za stěžejní činnosti současného fleet manažera? V čem tkví jeho hlavní přínos pro firmu?

 

Šebest: Hlavní přínos fleet manažera bych vyzdvihl v několika oblastech. Zaprvé je to podpora internímu zákazníkovi, tedy typicky zaměstnancům, dále řízení obnovy fleetu, tedy nákup a vracení vozidel, ekonomika provozu flotily, Onboarding proces nových zaměstnanců a Leaving stálých zaměstnanců. V celkové podstatě se jedná primárně o zajištění chodu celé flotily, které je založeno především na kladném vztahu s uživateli vozidel. Vždy je třeba zajistit, aby všichni věděli jak s vozidlem zacházet a jak se o něj starat. V neposlední řadě působí fleet manažer jako jakýsi opěrný bod pro výše zmiňované zaměstnance.

 

Bruthans: Hlavní přínos vidím v harmonizaci a sladění očekávání managementu společnosti s možnostmi trhu, dodavatelů a poskytovatelů služeb, a interních zákazníků tak, aby vozový park společnosti, nebo lépe řečeno mobilita všech zaměstnanců byla efektivní, ekonomická, aby reflektovala moderní trendy a technologie a přispívala ke zvýšení produktivity práce a ekonomických výsledků společnosti.

 

Pastrňák: Fleet manažer by měl společnosti, pro kterou pracuje, přinášet úspory nákladů a s tím spojenou invenci z hlediska předkládání námětů a nových myšlenek jak ušetřit, nebo jak za stejné peníze získat více. Někdy přitom stačí jen upravit zažité postupy.

 

Staněk: Dobrý fleet manažer si dokáže stále udržovat přehled nad aktuálními trendy v oblasti správy vozového parku. A pro své řidiče je osobou, na kterou se mohou vždy obrátit.

 

Betko: Hlavní činností a přínosem fleet manažera by mělo být bezchybné fungování autodopravy ve firmě, aby nedocházelo ke zbytečným finančním ztrátám z důvodu nefunkčnosti autoparku. K tomu patří plánování nákladů a investic vozového parku, nastavení Car Policy, směrnic a metodických pokynů, dále kontroly nájezdů a stavu vozidel včetně spotřeby pohonných hmot a neplánovaných oprav v servisech. Dalo by se to dále rozvést, ale toto jsou stěžejní činnosti, které se nejvíce odráží v hospodaření firmy a jsou hlavním přínosem práce fleet manažera.

 

Celý článek přináší magazín FLEET č 4/2017, k dispozici také v elektronické podobě na Alza Media

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz