Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2014 » Automobilové šaty

Automobilové šaty

 
5-2014

pátek, 24. října 2014

Lakování karoserie je pro automobil něco jako šaty pro člověka. Lak karoserii chrání před povětrnostními vlivy a také ovlivňuje vzhled vozu. Moderní laky jsou velmi odolné, přesto se vyplatí věnovat jim určitou pozornost. Už jen proto, že dobrý stav laku karoserie příznivě ovlivňuje zůstatkovou cenu vozidla. Matný, viditelně opravovaný lak naopak atraktivitu, a tím i cenu ojetého auta snižuje...

 

Ani ten nejkvalitnější a nejodolnější lak se neobejde bez potřebné péče. Pečlivě ošetřovaný lak může automobil vizuálně značně omladit. Nejde však jen o estetiku, lak má také ochrannou funkci, zejména na kovových dílech, které pomáhá chránit před korozí. Je tedy dobré věnovat mu patřičnou pozornost a včas reagovat na poškození.  

 

Agresivní kartáč

Základem dlouhodobě pěkného laku je šetrné ruční mytí. Ideální je použití vysokotlaké pistole, která proudem vody očistí karoserii od prachu a jiných drobných nečistot. Kdo by si chtěl auto umýt svépomocí a takové zařízení nemá k dispozici, ten si musí připravit alespoň dostatek vlažné vody (několikrát vyměněné) v kbelíku. Nejprve je totiž třeba z karoserie tyto nečistoty opatrně smýt. Platí: hodně vody a jen minimální tlak na houbu, kterou auto myjeme, abychom drobnými kamínky a prachem nevyrobili vrypy do laku. De facto auto vodou spíš poléváme. Rozhodně se nikdy nepokoušejte lak vyčistit, byť na malé části karoserie, „nasucho“! Prach na karoserii se pod hadrem nebo houbou změní v brusnou vrstvu a v laku zůstanou pouhým okem viditelné vrypy.

Platí tedy: hodně vody, teprve po tomto prvním omytí je možno začít karoserii skutečně mýt za pomoci speciálního čisticího přípravku (pozor, ne saponátu určeného na nádobí!). Následuje opět důkladné opláchnutí a vytření karoserie do sucha měkkým, dostatečně savým a čistým hadrem. Po důkladném umytí a osušení karoserie přijde na řadu voskování.

Takové martyrium dnes ale podstupuje málokdo, zvlášť řidiči firemních aut ne. Většina volí navzdory všem negativům automatickou myčku. Je to rychlé, poměrně levné a komfortní.  Jenže i když se stále častěji začínají objevovat šetrnější neoprenové kartáče, které nevytváří na laku takové stopy jako běžné kartáče, stále to není ono. Především ani ony auto pořádně neumyjí, nedostanou se do mezidveřních prostor, podběhů či ostřejších záhybů karoserie, kde zůstává i po umytí špína.

Je tady ale ještě třetí varianta: nechat si auto umýt ručně u profesionálů. Je to dražší, trvá to relativně dlouho, ale jedná se jednoznačně o nejšetrnější a nejkvalitnější způsob mytí.   Kvalitní ruční mytí trvá v průměru dvě hodiny. Tolik času zabere očištění vozidla proudem vody, odstranění nečistot pomocí šamponu nebo šamponu s voskem, další opláchnutí proudem čisté vody, vysušení, nanesení vosku a jeho vyleštění.

 

Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily č. 5/2014 

Napsal: ifleet

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz