iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2014 » Pohádka o prostoru a pohodlí

Pohádka o prostoru a pohodlí

 
06-2014

pondělí, 1. prosince 2014

Běžná auta jsou určena k přepravě maximálně pěti osob a nějakých čtyř až pěti set litrů zavazadel. Jakmile tento limit vaše nároky přesahují, výběr vhodných modelů se dramaticky zužuje. A pokud budete chtít, aby se všem cestujícím dostalo patřičného komfortu a prostoru, pak bude jednou z mála možností nová třída V od Mercedesu.

 

Nový Mercedes-Benz třída V má ambice stát se třídou sama pro sebe. Nabídne obrovský vnitřní prostor, takový, jakému nemůže žádné klasické MPV ani vzdáleně konkurovat, a zároveň vysoký cestovní komfort založený jednak na prvotřídně zpracovaném interiéru a jednak na vyspělé technice.

Samozřejmě, osobní verze užitkového modelu, to není nic nového pod sluncem, ovšem na těchto autech je většinou jejich užitkový původ až příliš poznat. Mercedes na to ale šel jinak a s novou třídou V vytvořil opravdové osobní auto, které se už na první pohled z běžných zvyklostí své kategorie vymyká. I když je rozměrově větší než dosavadní model Viano (je o 130 mm delší), působí kompaktnějším a mnohem elegantnějším dojmem. Příď s masivní čelní maskou, které dominuje nepřehlédnutelná třícípá hvězda, zapadá do stylu současných osobních modelů značky a velké boční prosklené plochy se štíhlými sloupky karoserii opticky hodně odlehčují. Když k tomu přidáme velká a efektní kola v nízkoprofilových pláštích, vidíme spíše obrovský kombík, než klasické MPV.   

  

Velkoprostorový luxus

Jestli se zvenčí nová třída V svým pojetím vymyká zvyklostem své kategorie, pak je v interiéru zcela boří. Protože to, co řidič po otevření dveří a usednutí za volant vidí, má mnohem blíže k třídě S, nebo luxusní jachtě, než k běžnému MPV. V prestižní výbavě Edition 1 nechybí ani takové libůstky, jako je kožené čalounění horní části přístrojové desky nebo ušlechtilé dřevo v dekoračních lištách. Také ovladače a displeje jsou stejné, jaké nalezneme v nejdražších osobních modelech třícípé hvězdy. Koneckonců, třída V nahrazuje i končící třídu R a tudíž silný důraz na „civilnost“ a kultivovanost interiéru nepřekvapuje, stejně jako nepřekvapuje široká nabídka vyspělých elektronických systémů.  

Řidič má k dispozici i nejvyspělejší multimediální systém COMAND s ovládáním jak pomocí známého otočně-kyvného ovladače, tak nad ním umístěným dotykovým touchpadem.

Prémiový styl je všudypřítomný, zapomeňte na osobní verze dodávek, kde na vás kouká plech karoserie. Tady najdete jen kůži, dřevo nebo příjemné plasty. O tom, že třída V není žádný chudý příbuzný osobních modelů, svědčí i tlačítka elektrického ovládání nastavení předních sedadel ve dveřních výplních, kde nechybí vedle třístupňového ani odvětrávání a samozřejmě trojí paměť individuálních nastavení. Je to takový řidičův sen – člověk si může nastavit opravdu komfortní, neunavující polohu za volantem a přitom má stále zároveň vše pěkně po ruce. Mercedes i nadále odolává módě dotykových displejů, ovládání všech sekundárních funkcí je svěřeno ovladači na středové konzoli, který je perfektně po ruce a se kterým se člověk rychle sžije. Používali jsme jej raději než touchpad, který nám přišel méně pohotový.

 

Nedostižná variabilita

Vnitřní prostor třídy V nabízí mimořádnou variabilitu. Standardně je dodávána jako šestimístná se šesti samostatnými a velmi komfortními sedadly, nebo v osmimístném uspořádání se dvěma třímístnými lavicemi. Sedadla druhé a třetí řady lze přitom nejen podélně posouvat v obrovském rozsahu, ale také lze sedadla druhé řady otočit a vytvořit tak konferenční uspořádání, ke kterému se skvěle hodí výsuvný a výklopný stolek (za příplatek 16 033 Kč), který se podobně jako sedadla pohybuje podélně v kolejnicích v podlaze. Jednotlivá sedadla lze samozřejmě vyjímat, takže lze zvolit libovolné uspořádání podle aktuálních potřeb jak co do počtu osob, tak objemu vyhrazeného pro náklad. A protože je podélného prostoru opravdu hodně, není problém sedadla přisunout blíže k sobě, a tím zásadně zvětšit objem zavazadelníku. Jeho objem automobilka neuvádí, ale v základu nabídne za třetí řadou sedadel posunutou zcela vzad asi 750 l a když se sedadla posunou dopředu tak, aby ještě stále zůstalo dost prostoru pro nohy, vznikne za třetí řadou prostor dlouhý 1,2 m a objem takového zavazadlového prostoru je okolo 1600 l. A když to nestačí, lze další prostor vykouzlit eliminací jednoho nebo více sedadel. Při využití pouze dvou řad sedadel, se z třídy V stává jakýsi hybrid mezi dodávkou a luxusní limuzínou, ve dvoumístném uspořádání pak můžete počítat s nákladovým prostorem okolo 5000 l...

Sedadla třídy V přitom nabídnou všem cestujícím takové pohodlí, že ani po desetihodinovém sezení není třeba po zastavení žádných kompenzačních prostocviků na parkovišti. Prostě z auta vystoupíte čerství a relaxovaní. Kromě skvělého polstrování a tvarování na tom má zásluhu i velmi široký rozsah nastavení zadních sedadel a skvělé loketní opěrky. Když k tomu přidáme spoustu prostoru všude kolem, tak není divu, že si lze na zadních sedadlech během dlouhé cesty docela slušně zdřímnout. A nejen to, pro zadní sedadla je k dispozici i příjemné tlumené osvětlení, které řidiče neruší, ale umožňuje cestujícím čtení nebo jinou zábavu.

          

Zkouška dálkou a objemem

Jak nejlépe prověřit takové auto, jakým je nová třída V? Na několika desítkách kilometrů nic nepoznáte, na pár stovkách už můžete začít tušit, co a jak, ale skutečnou prověrkou bude až cesta čítající nějakou tu tisícovku kilometrů. A přesně na takovou jsme se vydali. Naše cesta vedla z Prahy přes Německo, Lucembursko, Belgii a Francii do přístavu v Calais, odkud jsme po překonání kanálu La Manche pokračovali do Salisbury v hrabství Wiltshire, což bylo zhruba 1400 km jízdy. Další putování nás vedlo na sever do Birminghamu a malebného městečka Ironbridge s nejstarším celolitinovým mostem na světě, u kterého jsme „naše véčko“ nakonec také vyfotili...

Možnost cestovat v šesti jsme nevyužili, zato jsme potřebovali při čtyřčlenném obsazení do auta naložit přes tři metry krychlové nákladu. Prověřili jsme tedy i demontáž a montáž jednotlivých sedadel, protože dvojice sedadel ve třetí řadě musela ven. A zatímco vyjmutí sedadel je opravdu jednoduché, při jejich umisťování zpět do kolejnic je třeba trochu cviku, aby zámky přední i zadní části správně zacvakly. Samotná sedadla se ve sklopeném stavu dobře přenášejí díky madlu v zadní části.

Do stejných kolejnic, do jakých se usazují sedadla, se vzadu upevňuje také vyjímatelná police zavazadlového prostoru s úložnou schránkou na povinnou výbavu. Najde uplatnění jako odkládací plocha pro menší zavazadla, ke kterým je pak dobrý přístup díky samostatně otvíratelnému oknu zadních dveří.

Pro přístup do zavazadlového prostoru sloužily u testovaného provedení elektricky ovládané dveře se samostatně manuálně otevíratelným oknem, což je praktické řešení pro případy, kdy je třeba dovnitř uložit, nebo naopak vyndat nějakou drobnost. Mnohokrát jsme tuto možnost během cesty ocenili. 

 

Střízlivý apetit

Nová třída V už nemá v nabídce vidlicový vznětový šestiválec jako předchozí Viano. Pro nové „véčko“ je aktuálně k dispozici čtyřválcový agregát o objemu 2,1 l ve třech výkonových verzích. My jsme pro svou cestu dlouhou přes 3600 km měli k dispozici nejvýkonnější provedení V 250 Bluetec s maximálním výkonem 140 kW, které i poměrně hodně naložený vůz (čtyři dospělí plus cca 280 kg nákladu) umí bez problémů přimět k agilní jízdě a solidní akceleraci. Potěší elasticita hnacího ústrojí při zrychlování z 80 km/h na 120 km/h a vůbec příjemný zátah motoru ve všech jízdních režimech, což je klad, který padá vedle mohutného točivého momentu z velké části na vrub také perfektně naladěné sedmistupňové automatické převodovky.

Čtyřválcový agregát pracuje dostatečně kultivovaně, oproti Vianu je nové třída V velmi tichá a absenci šestiválce tedy není třeba příliš želet. Odhlučnění věnovali u Mercedesu velké úsilí a oproti Vianu docílili obrovského zlepšení. I v tomto ohledu je nová třída V ryze osobním, nikoli užitkovým autem.

Agregát při rychlosti 130 km/h točí 2400 ot/min a řekne si zhruba o 8 l/100 km. Naše cesta vedla převážně po dálnicích a průměr za celou 3600 km dlouhou trasu činil 8,1 l/100 km. A to je vzhledem k tomu, jak bylo auto zatíženo, velmi solidní výsledek. Na okreskách anglického venkova se při klidné jízdě dokonce pohyboval průměr jen okolo sedmilitrové hranice. Motor plní normu Euro 6 i díky vstřikování močoviny, nádrž na AdBlue má objem 10 l a doplnit ji lze poměrně snadno díky plnicímu otvoru umístěnému hned pod víkem palivové nádrže.

Na své rozměry je nový Mercedes-Benz třída V velmi hbitý automobil. Bez problémů jsme se s ním proplétali úzkými uličkami se spoustou zaparkovaných aut, ani parkování není díky systému sledování okolí vozu a slušnému rejdu problémem. A na klikatých okreskách anglického venkova bylo „véčko“ jako doma. Podvozek krásně žehlí nerovnosti, je velmi komfortní a na plynulých nerovnostech uspává cestující lehkým houpáním, které ale nemá negativní vliv na jisté jízdní vlastnosti. I když je řízení velmi lehké a s malou zpětnou vazbou, může se řidič plně spolehnout na vzorné chování přední nápravy.

Nová třída V má k dispozici také nastavitelné pneumatické odpružení, které se ovládá otočným voličem vpravo od multifunkčního ovladače na středové konzoli. Podle nastaveného režimu se upraví jak odpružení, tak tuhost řízení a algoritmus řazení převodovky. Autu samozřejmě „sluší“ především nastavení Komfort, tužší sportovní režim jsme využili jen velmi krátce, přílišný smysl nám nedával. Auto se s ním o moc sportovněji a jistěji nechová, spíš se jen sníží komfort a zvýší spotřeba kvůli udržování motoru ve vyšších otáčkách.

 

Přehlídka technologií

Verze Edition 1, kterou jsme měli k dispozici, je vyšperkována celou řadou atraktivních doplňků. Má efektní devatenáctipalcová kola s pneumatikami 245/45 R19, špičková světla LED Intelligent Light System a v interiéru najdeme čalounění kůží napa a ebenové dekorační lišty. Prostě efektní luxus. Paráda je to i po technické stránce. Součástí výbavy je vynikající systém COMAND Online, jehož navigační systém s funkcí Live Traffic umí reagovat na hustotu provozu či uzavírky. Na cestě nás několikrát překvapil odklonem od původně plánované trasy, a jak se ukázalo, vždy to bylo ku prospěchu věci. Když jsme jej jednou neposlechli, strávili jsme téměř hodinu v koloně zaviněné dopravní nehodou...

Systém COMAND má na starosti také konektivitu s externími zařízeními a samozřejmě veškeré audiofukce. Signál z něj je přenášen do audiosoustavy značky Burmester, což je skutečně špičková aparatura, s jejíž pomocí lze proměnit „véčko“ v malou koncertní síň.

Velmi zajímavým a užitečným prvkem výbavy je také parkovací kamera, která dokáže vytvořit obraz vozu a jeho nejbližšího okolí z ptačí perspektivy. Obraz skládá ze čtyř kamer a řidič tak má na obrazovce perfektní přehled o všech překážkách v okolí vozu.

Ve výbavě třídy V může být celá paleta bezpečnostních systémů, ve výbavě Edition 1 je to kromě těch dnes již obligátních také například asistent sledování bdělosti ATTENTION ASSIST. Ten se mimochodem začal ozývat po nějakých osmi stech ujetých kilometrech, kdy na základě řady vstupů vyhodnotil, že je řidič unaven více, než je zdrávo. K tomuto závěru dospěl dříve, než by si to člověk sám přiznal. První upozornění jsme tedy ještě nechali bez povšimnutí, ale po druhém už jsme se za volantem raději vystřídali...

Velmi dobrým vylepšením je také asistent stabilizace vozu při poryvech bočního větru, který jsme díky větrnému počasí s nárazy do 25 m/s měli možnost patřičně ocenit. Pro řidiče auta s takovou boční plochou, jakou má třída V, je stabilizátor za podobných podmínek velmi vítaným pomocníkem, protože auto drží ve směru bez nutnosti korekce řízením. 

Ve výbavě nechyběla ani třízónová klimatizace s třetí zónou pro cestující na zadních sedadlech nebo systém usnadňující řidiči komunikaci s cestujícími vzadu díky vestavěnému  mikrofonu a reproduktorům.

Samostatnou kapitolou jsou vynikající LED světlomety Intelligent Light System. Potkávací světla se přizpůsobují aktuálním povětrnostním a jízdním podmínkám a asistent dálkových světel zajišťuje co nejlepší osvětlení vozovky bez oslnění protijedoucích řidičů. Dalším skvělým pomocníkem na dlouhých trasách je tempomat DISTRONIC PLUS s automatickým udržováním rozestupu, nebo asistent jízdy v pruhu. Pro řidiče jsou na dlouhých cestách tyto vyspělé systémy vynikající a vítanou pomocí.  

 

Resumé

Nová třída V jen těžko hledá na trhu konkurenta, protože takhle komfortní velké MPV nikdo nenabízí. Kombinace vynikajících sedadel, komfortu, hi-tech systémů a obrovského prostoru dobře poslouží všude tam, kde se očekává přeprava osob na vysoké úrovni. Nová třída V zcela jistě najde uplatnění například v rámci VIP Limousine Service, ale může oslovit i manažera s početnou rodinou. Bohatou výbavu lze ještě dále vylepšovat mnoha příplatkovými systémy. Verze Edition 1 má sice řadu těchto příplatků již v základu,a le protože se jedná o časově omezenou limitovanou edici, v ceníku již nefiguruje. Namísto ní si lze ovšem vyšperkovat provedení Avantgarde, které v provedení V 250 L přijde i s DPH na 1 425 985 Kč.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Příspěvky jsou zakázányČlánek má zakázané vkládání komentářů.
 
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz