iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Koncepční vozy: Laboratoř nápadů

Koncepční vozy: Laboratoř nápadů

 
koncepty

středa, 6. května 2020

Prakticky všechny automobilky představují své vize a nápady na technická a designová řešení svých vozů v podobě takzvaných „konceptů“, tedy aut, která se nikdy nedočkají sériové výroby, přesto přitahují, právě kvůli poselství, které obsahují, nemalou pozornost.

 

Pro automobilky není koncepční vůz jen stylistickým cvičením či tréninkem designérské kreativity. Je součástí reálné strategie značky a dotváří její image. Například Peugeot vždy vyvíjí své koncepční vozy tak, aby byly plně funkční a schopné jízdy. Již několik let mají koncepční vozy této automobilky také realistické rozměry (architektura a velikost kol) a jsou vybavovány prvky, které lze použít i v sériově vyráběných vozech.

 

Pohled do historie

První skutečné stylistické cvičení na úrovni koncepčního vozu předvedl Peugeot v roce 1984. Šlo o koncept Peugeot Quasar, u kterého tehdy dostali konstruktéři a designéři poprvé volnou ruku, aby vytvořili vysněný objekt bez jakýchkoli omezení a ukázali tak technologické možnosti značky. Za návrhem karoserie stál Gérard Welter, tehdy ještě designér, který ji vytvořil na základě nákresu Erica Bertheta. Později byl Gérard Welter jedním z hlavních tvůrců stylu vozu Peugeot 205 a následně v letech 1998 až 2007 šéfdesignérem značky Peugeot. Futuristický interiér Quasaru vytvořil Paul Bracq. Základ podvozku pocházel z legendárního vozu 205 Turbo 16, stejně jako motor, který měl u Quasaru výkon 600 k.

Následující koncepční vozy, které vznikly po Peugeotu Quasar, měly spojení s motoristickým sportem, který Gérard Welter miloval. Koncepční vůz Peugeot Proxima se představil mimo jiné na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Poháněl ho bi-turbo motor V6 o výkonu 680 k. Vozu Peugeot Oxya s podobným motorem byla v roce 1988 na rychlostním okruhu Nardo naměřena rychlost 350 km/hod. V roce 2010 ukázal koncepční vůz SR1 nový směr, kterým se měl ubírat design značky Peugeot pod vedením nového šéfdesignéra Gillese Vidala.

V roce 2012 odhalilo designérské studio značky Peugeot Onyx, koncept, u něhož byly poprvé použity surové materiály, jako například měď. Logo značky našlo nové umístění uprostřed masky chladiče. Řada Onyx je také prvním příkladem komplexní mobility, neboť vůz doplnil koncept jízdního kola a skútru.

Další vývojové kroky vedly ke konceptům Peugeot 308 R Hybrid a 508 Peugeot Sport Engineered, na jejichž vývoji se podílela divize Peugeot Sport. Na základě druhého jmenovaného se zrodil sériový automobil. Tento přerod koncepčního vozu na sériovou podobu se v minulosti odehrál i u konceptu označovaného jako Phase 2, z něhož vznikl shooting break Peugeot 306, verze 20♥, která dala základ modelu 206 CC či konceptu Peugeot RCZ a sériového kupé stejného jména.

 

Zrod koncepčního vozu

Při hledání inspirace se designéři věnují zkoumání vznikajících trendů v celé řadě oblastí, jako je architektura, móda, umění nebo nová mobilita. Záleží na požadavcích doby, aktuálních trendech a, samozřejmě, na tom, jakým směrem se hodlá daná automobilka vyvíjet. Což je zejména v dnešní době pro automobilky obecně trochu oříšek, vzhledem k emisním, bezpečnostním a dalším požadavkům ze strany EU. Navzdory tomu musí značka mít vlastní „tvář“ a charakter. Takový, aby oslovoval potřebné množství zákazníků. Týká se to jak designu exteriéru i interiéru, pohonu, nebo i takových detailů, jako jsou barvy, grafika vizuálních prvků v exteriéru i interiéru a podobně.  

Zajímavé je, že po vypracování specifikací (tzv. mood board) vyhlásí designérské studio Peugeotu soutěž, která je otevřena všem designérům. Zájemců o vítězství v prestižní soutěži je mnoho. Po sestavení užšího výběru jsou vytvořeny digitální návrhy a modely v měřítku 1:1, aby byly jasné objemy a celková rovnováha objektu. Po dlouhých hodinách diskusí a schvalování na nejvyšší úrovni značky je vybrán projekt, který nejlépe odpovídá původním specifikacím. Následuje 3D digitalizace a fáze CAD vedoucí k vytvoření velmi přesného digitálního modelu. Poté se vyfrézuje nový, podrobnější model v životní velikosti. Tato maketa je použita k upřesnění detailů, úprav, povrchů a definování konečného odstínu konceptu. Stejný proces probíhá i v případě interiéru.

Projekt je následně svěřen špičkovým firmám v oblasti modelování a výroby unikátních kusů. Jsou jediní, kteří jsou schopni reagovat na sebemenší přání nebo požadavek designéra.

Jednou z hlavních výzev při vytváření koncepčního vozu je čas. Termín dokončení je velmi často dán tím, na jakém autosalonu se automobilka hodlá se svým konceptem pochlubit. Za méně než rok je nutné přejít od prvotních nákresů k hotovému a funkčnímu objektu. Koncepční část sice dnes značně usnadňují nové digitální nástroje, jako jsou headsety pro virtuální realitu nebo C.A.V.E (Cave Automatic Virtual Environment), ale detaily lze vyladit pouze na fyzických objektech.

V rámci přípravy koncepčních vozů přitom Peugeot (a nejen on) navazuje kontakty s malými a středními podniky nebo řemeslníky, kteří jsou mistry svého oboru. Pro koncept Peugeot Exalt byla společně s výrobcem parfémů Ex-Nihilo vytvořena vůně „na míru“, aby se zážitek rozšířil i na čichový vjem. V interiéru koncepčního vozu Peugeot e-Legend zase značka použila tropické dřevo Paldao od výrobce Hervet Manufacturier. Partnerství se navazují také s velkými mezinárodními společnostmi, jako tomu bylo v případě společnosti Samsung pro vůz Peugeot Instinct nebo společností Focal pro Peugeot Fractal či foodtruck Bistro du Lion. Audiosoustavy od Focalu se dnes objevují běžně v jiné značce skupiny PSA, prémiově laděné DS.

 

Laboratoř nápadů

Každý koncepční vůz je jakousi laboratoří nápadů. Některé z nich nabízely inovace, které zdaleka předběhly svou dobu. A i když nejsou určeny k sériové výrobě, je v nich řada prvků, které klasické vozy převzaly. Zde je několik příkladů:

 

Touareg

V roce 1996 byl tento malý koncepční vůz připomínající buginu poháněn elektrickým motorem spojeným s baterií, která mu umožnila čtyři hodiny jízdy. Malý spalovací motor fungující jako generátor pomohl rozšířit dojezd vozu – zrodil se tak „range extender“.

 

Moonster & 4002

    

Tyto dva projekty nevzešly z představivosti designérů značky, ale od nadaných uživatelů internetu. Peugeot jako první automobilka na světě zorganizoval v letech 2000 a 2002 dvě mezinárodní designerské soutěže. Odměnou byla realizace projektu v měřítku 1:1 a jeho prezentace na stánku značky na mezinárodních autosalonech. Na popud šéfdesignéra Peugeotu Gillese Vidala uspořádala značka v roce 2018 specifický designérský výcvik „Summer class“. Dvanáct studentů se na jeden měsíc zapojilo do prací na projektech ve vývojovém centru Automotive Design Network (ADN) ve Vélizy-Villacoublay. Mladí kreativci tu mohli pod záštitou profesionálů v oblasti designu zažít vývoj čtyř projektů.

 

Sesame

Vysoká silueta karoserie a elektrické posuvné boční dveře zajišťující výjimečnou dostupnost se staly předzvěstí modelu Peugeot 1007.

 

EX1

U příležitosti 200. výročí založení značky překonal 100% elektrický koncept Peugeot EX1 tři světové rekordy ve zrychlení a vytvořil tři nové na legendárním okruhu Montlhéry, kde v roce 1965 překonal Peugeot 404 Diesel několik vytrvalostních rekordů.

 

SR1

Obnova stylu značky, inspirovaly se od něj boky vozu Peugeot 208 Phase 1, jde rovněž o koncepční vůz, v němž se poprvé představil Peugeot i-Cockpit®.

 

Onyx 

Karoserie kombinující uhlíkové vlákno a čistou měď ponechanou záměrně v surovém stavu. Interiér je vyroben z inovativního a ekologického materiálu zvaného „Newspaper Wood“. Vyrábí se ze stlačených zrecyklovaných novin. Onyx je poháněn hybridním motorem V8 HDi Hybrid4 o výkonu 600 k (elektrické navýšení výkonu o 80 k), který vyrobila divize Peugeot Sport pro závodní speciál Peugeot 908.

 

Exalt

Jeho tvarem a přístrojovou deskou se inspirovali autoři nového fastbacku Peugeot 508. Dřevěné obložení kufru bylo použito u verze 508 SW v limitované sérii First Edition. Látka sedadel s nopkovou strukturou s „tenisovými pruhy“ inspirovala tvůrce čalounění modelu Peugeot 3008.

 

Quartz

 

Přístrojová deska tohoto koncepčního vozu byla použita u Peugeotu 3008. Jeho holografický přístrojový panel je nyní součástí sériového vybavení nového modelu 208, stejně jako maska chladiče s výrazně horizontálním členěním.

 

Fractal 

Osmdesát procent jeho částí bylo vytištěno ve 3D tiskárně a akustický systém 9.1.2 vyvinutý společně se značkou Focal nabízí jedinečný zvukový zážitek.

 

Instinct 

Inteligentní aerodynamika a silueta „shooting brake“, která je předobrazem nového Peugeotu 508 SW. U konceptu Peugeot Instinct bylo využito partnerství se společností Samsung. Poprvé v historii značky Peugeot nebyl koncept představen na mezinárodním autosalonu, ale na veletrhu mobilních technologií Mobile World Congress v Barceloně.

 

e-Legend 

Protože autonomní řízení neznamená monotónnost, a protože přechod na nové zdroje energií nevymaže 120 let automobilové historie, představil Peugeot na pařížském autosalonu v roce 2018 koncepční vůz e-LEGEND. Tato představa automobilu realistického a výrazně moderního tvaru je oslavou genů a elegance dědictví značky.

 

 

 

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz