Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Škoda neuspěla, policie zřejmě přesedlá na Hyundaie

Škoda neuspěla, policie zřejmě přesedlá na Hyundaie

 
hyundai-0

čtvrtek, 9. března 2017

Hyundai se na našem trhu velmi agresivně vymezuje proti Škodě. Domácí automobilka vlastněná německým Volkswagenem má sice i nadále silnou pozici na trhu, její náskok před konkurencí se ovšem oproti minulosti ztenčil a z některých tradičních „bašt“ ji začíná korejská značka, vyrábějící několik svých modelů v moderním závodu v Nošovicích, vytlačovat. V poslední době Hyundai porazil Škodu v několika důležitých výběrových řízeních a ta největší porážka se nyní rýsuje v tendru na 616 vozidel pro Policii České republiky...

 

Tendr, který vyhlásilo ministerstvo vnitra již téměř před rokem, stále není u konce, a to kvůli protestům mladoboleslavské automobilky, která v něm prohrála s Hyundaiem. Podle zástupců Škody je cena, za kterou Hyundai svá auta nabídnul, podezřele nízká a proto podali námitku. Tu však v pondělí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl. Důvodem byla procesní chyba manažerů Škody Auto, kteří nepřiložili doklad o doručení námitek centrálnímu zadavateli, tedy Ministerstvu vnitra. Škoda ale svůj boj s Hyundaiem vzdát nehodlá a podnikne podle svého tiskového mluvčího pro Českou republiku Vítězslava Pelce další právní kroky.

 

Ministerstvo ušetří

Policie poptává automobily ve čtyřech kategoriích s výkony motoru od 100 kW do 130 kW, všechny benzínové. Za 616 vozidel předpokládalo ministerstvo zaplatit přes 279 milionů korun, což je průměrná cena přes 450 000 Kč bez DPH za vozidlo. Vzhledem k již známým nabídkám Hyundai například pro Lesy České republiky, kde vychází SUV model Tucson včetně servisních prací v ceně a speciálních úprav na částku 372 763 Kč bez DPH lze počítat, že oproti plánu ministerstvo s Hyundaiem ušetří. Zvláště když nabídková cena přiměla Škodu k podání námitky... Porovnání je samozřejmě velmi orientační, neboť Policie vyžaduje nesrovnatelně větší množství úprav, než požadovali lesníci. Začíná to požadavkem na odolné omyvatelné čalounění zadní části předních sedadel a celých zadních sedadel, dále je zde požadavek na demontovatelnou drátěnou mříž oddělující prostor osádky od zavazadelníku, instalaci systému umožňujícího snadné, rychlé a bezpečné uložení a uchycení dvou kusů těžkých balistických (neprůstřelných) vest o hmotnosti 20 kg na bocích zavazadlového prostoru, zesílenou autobaterii, uzamykatelnou schránku pro uložení dvou kusů dlouhých palných zbraní, dodatečné panoramatické vnitřní zpětné zrcátko či LED osvětlení prostoru spolujezdce, možnost manuálního vypínání světel denního svícení nebo čelního airbagu spolujezdce a samozřejmě instalaci radiostanice, majáku a dalších policejních signalizačních a výstražných prvků. V požadavcích na výbavu vozu pak nechybí alespoň manuální klimatizace, obvyklé bezpečnostní a asistenční systémy a je definováno třeba i to, že se do kapsy ve dveřích musí vejít minimálně litrová PET lahev.        

Je tedy poměrně pravděpodobné, že Hyundai vrátí Škodě porážku z roku 2015, kdy tendr na dodávku 565 aut mladoboleslavští vyhráli nabídkou 477 služebních Octavií a 88 vozů stejného typu, ale výkonnějšího provedení pro dálniční policii v cenách 471 000 Kč až 601 000 Kč (a cca 1,5 mil. pro vozy dálniční policie). Toto srovnání je zajímavé - průměrná cena vozů všech čtyř poptávaných kategorií je nyní o poznání nižší, než cena nejlevnějších octavií vysoutěžených před dvěma lety...   

 

Co to bude?

Jaká auta konkrétně Hyundai nabídl, není zatím známo. Ze znění technických podmínek je nicméně zřejmé, že například u modelu i30 by se muselo jednat o novou generaci, neboť je požadováno provedení aktuálního modelového roku. A výroba i30 ve verzi kombi bude ukončena v průběhu několika týdnů, nehledě na to, že by zřejmě nesplnila některé technické požadavky tendru. Jaké vlastně jsou?

Pro kategorii 1 (92 ks) patří mezi určující parametry minimální požadovaný základní objem zavazadlového prostoru 450 l. Karoserie přitom může být jak hatchback, tak i sedan nebo kombi. Minimální požadovaný výkon motoru je 100 kW, pohon přední nápravy.

Kategorie 2 (185 ks) již zužuje karosářské provedení na hatchback nebo kombi a zvyšuje požadovaný objem zavazadelníku na minimálně 500 l. Jinak jsou parametry vnitřní prostornosti shodné s kat. 1. Výkon motoru zůstává minimálně 100 kW.

V kategorii 3 (216 ks) je zadání na hatchback či kombi s motorem o výkonu min. 130 kW, jinak jsou parametry shodné s kat. 2.

V poslední čtvrté kategorii (123 ks) již je poptáván vůz s připojitelným pohonem kol druhé nápravy (jedno zda přední, nebo zadní). Od ostatních kategorií, u kterých je požadována manuální šestistupňová převodovka, je u kat. 4 definován šestistupňový automat.

Požadavky kategorií 1 a 2 by mohl splnit například nový Hyundai i30 kombi s motorem 1.4 T-GDi 103 kW, ale nikoli již požadavky na kategorii 3, protože nedisponuje, alespoň zatím, potřebným výkonem motoru. A nesplní jej ani vyšší model i40, jehož zážehový dvoulitr nabízí jen 121 kW. Splní je ale Tucson s motorem 1.6 TGDi.

Jako zajímavá, i když zřejmě nikoli nejlevnější varianta, by se pak nabízela nabídka modelu Tucson s tímto motorem pro všechny čtyři vypsané kategorie s tím, že vozy pro kategorii 4 by byly vybaveny pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem, jak je požadováno (požadavek na šest stupňů je minimální, může jich být víc). Vzhledem k tomu, že Hyundai dnes umí nabízet SUV Tucson za obdobné ceny, za které nabízí Škoda Octavii, a vzhledem k tomu, že menší auta z produkce Škody než Octavie požadavky tendru nesplní, je ale možné, že i s variantou unifikovaného pokrytí potřeb policie vozy Tucson by Hyundai uspěl.      

 

Předsudky stranou

Známé rčení, že „Pýcha předchází pád“ by si možná mohli manažeři zastoupení Škody auto pro domácí trh nechat vyvěsit ve svých kancelářích. Hyundai je nesmírně dravou automobilkou, a to nejen na našem trhu. Ještě před několika lety se mohla Škoda chlácholit vyšší kvalitou své produkce, ale nejnovější modely korejské značky již takovou přezíravost nepřipouštějí. Hyundai má navíc bezkonkurenční standardní záruční podmínky. Ty dokonce přesahují požadavky ministerstva, které požaduje pro nová policejní auta pět let nebo 150 000 km, zatímco Hyundai svou standardní pětiletou záruku kilometrovým proběhem neomezuje. A další trumf: stejně jako Octavie, i Tucsony a i30 se vyrábějí v České republice.

Pověst Hyundaie trochu poškodily nepříliš dobré zkušenosti policie s dříve vysoutěženými vozy ix35, které nezvládly k plné spokojenosti nasazení v terénu při součinnosti českých policistů s maďarskými při ochraně jejich jižní hranice proti přívalu migrantů. V tomto případě se však jednalo spíše o chybu policistů a ministerstva, protože, lidově řečeno, co požadovali, to dostali a pokud tato auta nasadili do podmínek, na která nejsou stavěna, nemohli se divit. 

Vozy Hyundai se dnes prosazují u policie řady zemí a například ve Velké Británii získala tato značka již v roce 2010 status preferovaného dodavatel podle rozhodnutí národní asociace policejních fleet manažerů. A Britové byli s ix35, které používali k tomu, k čemu jsou určeny, spokojeni...    

Další průběh zřejmě nejvýznamnějšího tendru letošního roku budeme sledovat.  

            

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz