iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » V roce 2030 bude Ford prodávat v Evropě už jen elektromobily

V roce 2030 bude Ford prodávat v Evropě už jen elektromobily

 
ford-0

středa, 17. února 2021

Ford učinil zásadní rozhodnutí ohledně své budoucnosti na evropském trhu. Počínaje rokem 2030, tedy za pouhých devět let, už nebude nabízet u osobních vozů žádné spalovací motory, a to ani jako součást hybridních pohonných systémů. Za devět let budou Fordy v Evropě k dostání výhradně jako elektromobily…

 

Ford investuje do modernizace své továrny v Kolýně nad Rýnem miliardu dolarů. Důvod? Příprava na výrobu elektromobilů (a pouze a výhradně elektromobilů) počínaje rokem 2030. Elektromobily ale začnou z kolínské výrobní linky sjíždět mnohem dříve. Již v roce 2023 zde začnou vyrábět první masově koncipovaný elektromobil „modrého oválu“. Ford zkraje února oznámil, že investuje do vývoje a výroby elektromobilů do roku 2025 minimálně 22 miliard dolarů, což je téměř dvojnásobek dříve plánovaných investic.

Ford hodlá nejprve v Evropě omezit svou nabídku od 2026 pouze na elektromobily a plug-in hybridy, se kterými se ale o čtyři roky později rozžehná… Prezident Ford of Europe Stuart Rowley k tomu uvedl: „Úspěšně jsme restrukturalizovali Ford of Europe a ve čtvrtém čtvrtletí 2020 jsme se vrátili k ziskovosti. Nyní se soustředíme na plně elektrickou budoucnost v Evropě.“ Rowley také dal, že věří na evropském trhu v převahu prodejů elektromobilů nad konvenčními vozy už v roce 2026.  V Norsku se již za rok 2020 prodalo víc elektromobilů než aut se spalovacím motorem (54 %). Jak uvedl šéf Fordu Jim Farley, v prosinci 2020 již tvořily elektromobily deset procent evropských prodejů osobních vozidel.

 

Nejambicióznější

Plán na prodej výhradně elektrických automobilů od roku 2030 je zatím nejambicióznější ze všech velkých automobilek. Podobně jako Ford si naplánovalo svou budoucnost například Volvo, které ale patří mezi menší automobilky. General Motors se hodlá rozloučit se spalovacími motory v roce 2035, většina ostatních automobilek zatím přesný termín nestanovila a připouští, že v nabídce zachová také spalovací motory, byť jako součást hybridních pohonů. Volkswagen je co do investic ještě aktivnější než Ford, v následujících letech hodlá investovat do vývoje a výroby elektromobilů přes 28 miliard eur a rok 2026 bude posledním, ve kterém uvede na trh nové spalovací motory a novou platformu pro ně. Pak už se plně soustředí jen na elektromobily a spalovací technologie nechá „doběhnout“. Kdy zcela ukončí jejich výrobu, ale zatím neřekl. Hodně bude zřejmě záležet na tom, jak se budou vyvíjet ceny elektromobilů, nicméně Ford zveřejnil závěr své studie, ze které plyne, že na výrobu elektromobilů bude zapotřebí o 30 procent méně práce než u spalovacích verzí.

 

Ceny: Srovnání a sovnávání 

Podle některých analytiků dojde ke srovnání cen elektromobilů a spalovacích vozů dříve, než se původně očekávalo. Již v průběhu cca pěti let, tedy právě někdy okolo roku 2026. V současnosti se u vozů obdobné velikosti a užitné hodnoty pohybuje cenový rozdíl mezi 10–90 procenty s tím, že elektromobily v mnoha případech nabízejí vyšší výkon i bohatší výbavu. Velmi závisí na konkrétním modelu a kategorii. Například Škoda Enyaq 82 kWh, 150 kW Loft je při detailním porovnání dražší zhruba jen o necelých 10 procent než model Kodiaq 2.0 TDI 147 kW 4x4 Style (1 189 900 Kč vs 1 082 900 Kč). Výbava obou modelů je obdobně bohatá, ani při jejím pečlivém dorovnání k zásadnějšímu cenovému rozdílu nedojde.

Opakem jsou malé automobily, kde je cenový rozdíl významný. Například Peugeot e208 a 208. Verze 208 s motorem o výkonu 74 kW a automatickou převodovkou ve výbavě Allure vyjde na 455 000 Kč, elektrická verze s motorem o výkonu 100 kW a stejným stupněm výbavy ale stojí 810 000 Kč. Rozdíl tedy činí 78 procent.

Někde uprostřed jsou vozy segmentu C. Například ID.3 od Volkswagenu přijde ve verzi Pro Performance Life s motorem o výkonu 150 kW a baterií o využitelné kapacitě 58 kWh na 1 014 900 Kč. Nový Golf s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW a s automatickou převodovkou DSG přijde ve výbavě Style na 728 900 Kč. V tomto případě je tedy cenový rozdíl 39 procent. 

V případě elektromobilního lídra, kterým je nadále Tesla, srovnávat se spalovacím modelm nelze, zato lze očekávat nové, levnější modely této značky. Zatím je základem model 3 za 1 324 900 Kč (provedení Standard Range Plus s dojezdem 448 km), nový menší model, který zatím nemá jméno, by se měl podle Elona MUska vejít v základu do 25 000 dolarů a u nás by se tak mohl prodávat výrazně pod milionovou hranicí. Ale na tyto úvahy je ještě brzy, malá Tesla s takovou cenou se neobjeví na trhu dříve než za tři roky.          

Fordu by měla v jeho ambicích na plně elektrickou budoucnost koneckonců pomoci právě aliance s Volkswagenem. Ta mu zajišťuje přístup k elektromobilním technologiím německé automobilky i její platformě MEB. Ford na ní postavený bude uveden na trh v roce 2023, do té doby bude mít Ford v Evropě v nabídce svůj Mustang Mach-E a elektrický E-Transit. V oblasti LUV je ale Ford přece jenom umírněnější, u nich očekává v roce 2030 pouze dvoutřetinový podíl elektrických verzí na celkovém trhu.

 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz