iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » V Sunderlandu zahájili výrobu nového Nissanu Leaf

V Sunderlandu zahájili výrobu nového Nissanu Leaf

 
uloziste-old

pátek, 29. března 2013

Továrna v britském Sunderlandu začala včera oficiálně s výrobou evropské verze elektromobilu Nissan Leaf, u kterého je udáván zvýšený normovaný dojezd na nabití až 199 km. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil i britský ministerský předseda David Cameron.

 

Továrna v Sunderlandu vyrábí modely Qashqai, Juke a Note, čtvrtým modelem se stal 28. dubna 2013 elektromobil Leaf, jehož montáž probíhá na stejné lince, na jaké vznikají vozy Qashqai. Zanedlouho zde začnou vyrábět novou generaci modelu Note a také kompaktní model prémiové značky Infiniti. Továrna v Sunderlandu zahájila výrobu v roce 1986 a vloni jako první britský závod vyrobila více než půl milionu vozů (510 572). Nissan do dalšího rozvoje továrny a příprav výroby Leafu v Sunderlandu (včetně nedaleké továrny na akumulátory) investoval 420 milionů liber a vytvořil 2000 nových pracovních míst v oblasti, která je těžce zasažena nezaměstnaností. „Když jsme zde v roce 1984 zahajovali výstavbu továrny, museli jsme začínat od nuly, neboť v této oblasti do té doby automobilový průmysl nepůsobil. Znamenalo to vyškolit všechny zaměstnance, vytvořit nové dodavatelské řetězce a projít řadou překážek a úskalí. Dnes můžeme být na tuto továrnu hrdí. Vyrábí ze všech britských továren nejvíce aut a dále se rozšiřuje a modernizuje,“ uvedl viceprezident evropského Nissanu pro výrobu a nákup John Martin a upozornil, že továrna slaví významné jubileum: dosažení hranice sedmi milionů vyrobených vozů.

Levnější vstupní model
O kolik se výroba v Sunderlandu zvýší díky Leafu zatím není jasné, vedení evropského Nissanu nechtělo na setkání s novináři stanovovat žádné prodejní cíle. Celkem bylo zatím vyrobeno 55 000 leafů, v Evropě se jich celkem prodalo necelých 7000, z toho 5210 v loňském roce. Továrna je však schopna vyrobit ročně až 50 000 těchto elektromobilů. Trochu paradoxně je v Evropě o Leaf největší zájem v severských zemích, jejichž klimatické podmínky nejsou pro elektromobily nejoptimálnější. Leafy se prodávají velmi dobře například v Norsku, kde dokonce v prvním čtvrtletí letošního roku útočí na pozici pátého nejprodávanějšího modelu na trhu (celkem se jich tam prodalo již více než 3400). Svou roli sehrávají tamní vysoké ceny pohonných hmot, zásadní je pro elektromobil podpora ze strany státu. Ta může v některých zemích dosáhnout až částky 7500 eur, což Leaf cenově přiblíží klasickým automobilům. Druhým největším trhem je zatím Velká Británie, kde se dostud prodalo necelých 1400 kusů.
Ani cena nového Leafu zatím nebyla stanovena, na rozdíl od předchůdce bude k dispozici ve třech stupních výbavy: Visia, Acenta a Tekna. Na setkání s novináři uvedl John Martin, že provedení Visia bude levnější než stávající model, zatímco vrcholné provedení Tekna dostane ještě více výbavy, než dosud. V USA se již ví, že základní verze modelového roku 2013 bude zhruba o 20 procent levnější než dosavadní verze, která na evropských trzích (Německo, Belgie, Estonsko...) stojí 36 990 eur, tedy zhruba 940 000 Kč. To je dvojnásobek ceny dobře vybaveného hatchbacku nižší střední třídy s vyspělým zážehovým či vznětovým turbomotorem. V řadě zemí tento rozdíl výrazně sníží vládní dotace a daňové úlevy. Bez zajímavosti není, že zatímco ve Velké Británii přijde plné nabití akumulátoru na 1,5 libry, tedy cca. 45 Kč, u nás vyjde na více než 100 Kč...

Delší dojezd, kratší dobíjení
Nový Leaf je vylepšenou verzí dosavadního modelu, z hlediska vnějšího vzhledu se mnoho nezměnilo, v interiéru jsou nové sedačky, k dispozici je i praktičtější černé provedení (dosud pouze šedé) a nový systém sledování okolí vozu při parkování, který zajišťuje díky šestici kamer 360° pohled přenášený na monitor středové konzole. Pro podmínky evropských cest a zvyklosti řidičů bylo upraveno naladění odpružení, mezi významné změny patří zvýšení objemu zavazadlového prostoru z 330 na 370 l (zmizel vysoký příčný tunel za opěradly zadních sedadel), z tohoto hlediska tedy tento elektromobil snese srovnání s běžnými hatchbacky nižší střední třídy.
Nissan se u evropské verze Leafu chlubí dojezdem prodlouženým až na 199 km, za toto prodloužení ovšem částečně vděčí pouze odlišné metodice měření dojezdu elektromobilů v Evropě. Ta na rozdíl od japonské normy například nepočítá s vytápěním vozu, které samozřejmě dojezd zkracuje. I tak by měl být reálný dojezd evropské verze delší. Efektivita vytápění byla podle automobilky zlepšena o 70 procent a došlo také k řadě dalších technických úprav, mezi které patří zejména snížení vnitřního tření elektromotoru, zlepšení systému rekuperace, aerodynamiky vozu a snížení hmotnosti integrací elektromotoru, invertoru a převodníku do jednoho funkčního celku. Citelnou výhodou je pak zkrácení doby potřebné pro nabití vozu na polovinu. Vůz lze s dobíječkou 32 A nabít místo za osm již za čtyři hodiny díky instalaci vnitřní dobíječky s výkonem 6,6 kW. Kapacita Li-ion akumulátoru s 48 moduly zůstala nezměněna (24 kWh).

Za účasti premiéra
Slavnostní ceremonie „prvního vyrobeného“ Leafu v Sunderlandu se zúčastnil i britský ministerský předseda David Cameron, který si před ní prohlédl továrnu a kterého přivezl na scénu samozřejmě nový Leaf. Ve své řeči Cameron velmi ocenil investice Nissanu do továrny a také úsilí lidí, kteří v ní pracují: „Tato továrna a všichni lidé, kteří v ní pracují na výrobě automobilů, jsou tou nejlepší odpovědí pochybovačům, kteří tvrdí, že v Británii už nic nevytváříme, že to už neumíme. Vy jste zde v Sunderlandu ukázali, že toho jsme i nadále schopni.“ Po svém projevu britský premiér vlastnoručně vybarvil pravé oko Darumy na znamení, že se vyplnilo přání zahájit v Sunderlandu výrobu elektromobilu Leaf. Následně Cameron poobědval se zaměstnanci v závodní jídelně. Jeho přítomnost ilustrovala důležitost rozvoje továrny v oblasti, která vykazuje vysokou míru nezaměstnanosti.

 
uloziste-olduloziste-olduloziste-old
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2019 - registrace

Den s Fleetem 2018Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz