Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Volvo EX30: (Nejen) cenová anomálie

Volvo EX30: (Nejen) cenová anomálie

 
ex-30

pátek, 8. března 2024

Elektromobil do firmy? Za nějakých 670 000 Kč, s výkonem 200 kW a dojezdem až 344 km? V případě nového Volva EX30 to může být realita, stejně jako verze s dojezdem až 480 km nebo výkonem 315 kW. Jaký vlastně nejnovější přírůstek v nabídce švédské značky je?

 

Od prvního představení vozu 3. října 2023 a následné roadshow si zákazníci v České republice objednali již více než 420 vozů, což je pro domácí zastoupení Volva rekord. Nebývalý zájem hlásí i další trhy, a tak se k čínské produkci v továrně Zhangjiakou přidá také továrna v belgickém Gentu. Důvodem je velmi příznivá základní cena, která začíná na 869 000 Kč u provedení Single Engine ve výbavě výbavy Core a končí na 1 159 900 Kč za provedení Twin Engine s výbavou Ultra. To je nabídka, která obstojí i v konkurenci obdobných vozů neprémiového segmentu, které navíc disponují horšími výkonovými parametry. Když k tomu připočteme možnost státní dotace ve výši 200 000 Kč, máme zde možnost pořídit do firmy prémiový elektromobil za cenu uvedenou v úvodu, tedy 670 000 Kč. A pozor! Tohle je sice malé SUV, ale zvládne mnohem víc než jen pojížďky po městě nebo příměstský provoz. A jako poolové auto určené pro takovýto druh cest je za uvedených finančních podmínek a svých parametrech EX30 velice zajímavou nabídkou.                 

Jeden, či dva motory
Nabídka EX30 zahrnuje tři provedení. Základní má označení Single Engine a je poháněno jedním motorem pohánějícím zadní nápravu. Poskytne výkon až 200 kW. Energii si motor bere z LFP (Lithium-ferrophospathe) baterie o nominální kapacitě 51 kWh, ze které lze využít maximálně 49 KWh. To vystačí dle testu WLTP na 344 km jízdy. Baterii lze dobíjet maximálním výkonem 134 kW, palubní nabíječka umí 11 kW. Akceleraci 0–100 km/h zvládne tato základní verze za 5,7 s.

Prostředním stupněm nabídky je verze Single Motor Extended Range. Jak název napovídá, i tady máme pohon jedním motorem a tedy jedné nápravy, opět 200 kW jako maximum, ovšem s baterií NMC (Nickel Manganese Cobalt) o kapacitě 69 kWh (64 kWh využitelných). Díky odlišné baterii, schopné vyšší proudové zatížitelnosti, klesla doba akcelerace z klidu na 100 km/h na 5,3 s. Nabíjet lze výkonem až 153 kW a palubní nabíječka může být buď 11kW nebo 22kW. Dojezd činí až 480 km, takže lze vyrazit i daleko mimo město. 

Vrcholem v nabídce je verze Twin Motor Performance, u které přibyl na přední nápravě motor o výkonu 115 kW a celkem tedy tento městský drobek disponuje výkonem 315 kW. Není divu, že nabídne akceleraci z nuly na sto za 3,6 s! Nabíjecí výkony jsou shodné s Extended Range, udávaný dojezd je pouze o 20 km kratší, protože za normálních okolností jezdí tenhle malý „trhač asfaltu“ jen za jeden (zadní) motor. Přední si musí řidič aktivovat. Stejně jako obě slabší verze, nabídne i toto provedení shodnou maximální rychlost 180 km/h. 

Jízdní jistota
Volvu se povedlo u EX30 velmi dobře rozložit hmotnost. Už základní provedení má poměr zatížení přední a zadní nápravy 47:53, což není vůbec špatné. U Extended Range je to vylepšeno na 48:52 a Twin Engine nabídne perfektních 50:50! To se projevuje na velmi příjemných jízdních vlastnostech. Měl jsem možnost si krátce v městských podmínkách vyzkoušet pouze provedení Extended Range, takže na nějaké zásadnější závěry je příliš brzy, ale auto se projevilo jako mrštný, předvídatelný a lehce ovladatelný společník, navíc s velmi příjemnou charakteristikou útlumu přejížděných nerovností. Ani zlomyslné pražské retardéry podvozek nevyvedly z míry a přehoupnutí přes ně bylo plynulé, bez rázů. Odpružení je sice tuhé, ale ne nepříjemně tvrdé a po přejezdu nerovnosti dochází k velmi rychlému útlumu vibrací.

Mohutná akcelerace řidiči zajišťuje jednoznačnou převahu nad běžnými spalovacími auty, kdykoli je to zapotřebí. Ovládání jedním pedálem někomu vyhovuje více, někomu méně. Nulový bod je v případě EX30 posazen o něco dál v dráze chodu pedálu než bych osobně preferoval, ale zvyknout se na to dá. Auto i bez použití brzd zastaví až do nuly, krom toho si systém neustále hlídá překážky a v případě potřeby aktivuje i standardní brzdy.  

Odhlučnění interiéru se sice v městském provozu nedá plně posoudit, ale první dojmy jsou velmi dobré. Nejde jen o nehlučnost elektropohonu, také okolní ruch se do interiéru dostává velmi tlumeně a dá se předpokládat, že ani při dálničním režimu nebude osádka akusticky příliš obtěžována. Máme tady další argument pro tvrzení, že tohle přece jen není pouze městské auto… Výborný je také výhled z vozu a zpětná zrcátka mají bezrámečkovou konstrukci, takže je prakticky celá plocha využita pro odraznou plochu. 

Displej místo přístrojů
Řidič se musí u EX30 smířit s tím, že před sebou nemá žádné přístroje. Vše potřebné zobrazuje středový displej o úhlopříčce 12,3 palce. Šetřilo se u Volva? Možná ano, ale zástupci značky to prezentují jinak: Prý to nejudržitelnější je to, co vůbec není třeba vyrobit… A tady se nevyrobí celý přístrojový štít s příslušenstvím.

V horní části displeje jsou zobrazovány především důležité jízdní informace, zatímco spodní část je vyhrazena sekundárním funkcím od navigace přes klimatizaci, telefon, ovládání aplikací a tak dále. Je škoda, že dalším „nevyrobeným“ komponentem je head-up displej, ten by se při absenci přístrojového štítu velmi hodil. A tak je třeba si zvyknout, že je pro jakoukoli informaci nutno přenášet pohled do středu palubní desky. Velmi důsledný systém sledování únavy přitom může odvracení pohledu vyhodnotit jako únavu řidiče a začít jej ponoukat k bezpečnostní přestávce…

Také upozornění na rychlostní limity je velmi pedantské, akustický signál se rozezní i při překročení o jediný kilometr. Je to jedna z funkcí, které dnes diktuje automobilkám legislativa EU (konkrétně směrnice Intelligent Speed Assistance, které se od letošního července nevyhne žádné nově vyrobené auto). Naštěstí lze tuto funkci snadno vypnout v infotainmentu, případně si vypínání navolit na programovatelné tlačítko rychlé volby na levé páčce. 

Bezpečnost jízdy hlídá systém Pilot Assist, který se aktivuje stlačením páky vpravo u volantu směrem dolů. Za jízdy se pak aktivuje nebo deaktivuje tlačítkem na levé straně středu volantu, není třeba vstupovat do menu nastavení vozu na displeji.

Prémiový, přitom nejlevnější
Už v úvodu byla naznačena zajímavá cenotvorba EX30. Ta vynikne při porovnání s překvapivě vysokým počtem konkurentů. Patří mezi ně Jeep Avenger Electric, DS 3, Mini Countryman E, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e, MG ZS EV, Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech či Fiat 600e.  

Žádný z těchto konkurentů Volva EX30 není levnější. Nejblíž EX30 je ceníkově Peugeot e-2008 s akční cenou vyšší o 26 000 Kč. Má sice o 3 kWh větší nominální kapacitu baterie, ta využitelná je ale o 0,9 kWh nižší (důvodem je odlišný typ baterie). Motor nabídne výkon 115 kW, tedy výrazně méně než EX30, navíc nemůže na rozdíl od něj tahat přívěs. Nejedná se tedy o plně rovnocenného konkurenta. Dá se říci, že Volvo EX30 je ve všech svých verzích unikátní nabídkou na trhu a pro firmy nebo podnikatele, kterým kompaktní elektromobil zapadne do předpokládaného provozního využití, by měl být jednou z prvních voleb.   

Text: Richard Plos
Foto: Petra Doležalová

 
ex-30ex-30ex-30ex-30
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz