iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Zákaz vjezdu náklaďáků pro N1? Nic není tak horké...

Zákaz vjezdu náklaďáků pro N1? Nic není tak horké...

 
provoz-0

středa, 4. května 2016

Nová vyhláška vyhláška č. 294/2015 Sb kterou se provádějí pravidla na pozemních komunikacích, nahradila s účinností od 1. ledna 2016 vyhlášku č. 30/2001 Sb. V její textaci se objevila řada sporných ustanovení, z nichž některá byla v médiích hojně propírána jako zcela nesmyslná. Například pravidlo přednosti na kruhovém objezdu, jakkoli se de facto pro řidiče nic nezměnilo. Další kritizovanou změnou je nový výklad zákazu vjezdu nákladních automobilů a s ním související zákazová značka B4. Ani zde ale není hysterie na místě...

 

Významnou změnou v oblasti zákazových značek je rozšíření platnosti značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů na všechny nákladní automobily bez ohledu na hmotnost. Nově se tedy značka vztahuje i na vozidla kategorie N1, tedy nejen na dodávky a pickupy, ale také na osobní vozy, pokud mají v dokladech uveden jako druh vozidla nákladní automobil (někdejší přestavby na N1). Toto ustanovení působí samo o sobě nesmyslně, ve skutečnosti je ale úpravou, která sjednocuje domácí praxi s mezinárodním standardem, kterým je Česká republika vázána. Jádro pudla je v tom, že značku mohou obce vybavit doplňkovou tabulkou upravující maximální povolenou hmotnost. Stačí tedy ke značce přidat „Platí pro vozidla nad 3,5 tuny“, nebo dokonce jen samolepku 3,5 t a vše se vrací do starých kolejí.

Jiným problémem je, že nebylo vytvořeno závazné přechodné období s legislativním rámcem, ve kterém by jednotlivé obce MUSELY značky takto upravit s tím, že by naopak ponechání každého jednotlivého zákazu pro všechna nákladní vozidla včetně N1 musely písemně zdůvodnit. To bychom se divili tomu „fofru“, s jakým jsou všechny do termínu důsledně opatřeny tabulkou či nálepkou! Eliminoval by se tím „stav bezvládí“, který panuje v současnosti. A co na to ministerstvo dopravy? Prý informovalo obce s půlročním předstihem, takže si myje ruce a přehrává další odpovědnost na ně. Ve skutečnosti je jasné, že situaci zákonodárci podcenili a výsledek, tedy chaos, měli předpokládat. Ostatně ministerstvo již ve svém tiskovém prohlášení „vzalo zpátečku“: „K dnešnímu dni neregistrujeme z praxe žádné problémy ze strany řidičů, ani příslušných úřadů. Příslušné obce mají dostatek možností, jak stav uzpůsobit jejich potřebám, a to jak možností vyznačení hmotnostních limitů vozidle přímo ve značce, nebo prostřednictvím dodatkové tabulky. Policie se podle našich informací v tomto období na tuto věc nezaměřuje. Nikomu nejde o to postihovat řidiče dodávky nebo firemního auta s mřížkou v době, než obce značky nastaví podle skutečné potřeby.“ Je to bohužel příliš vágní ujištění a pokud by některý horlivý policista chtěl, pokutovat by řidiče vozu N1 za průjezd značkou B4 mohl...

 

Osobák tělem, náklaďák papírem

Problém se přitom týká stovek tisíc aut, která byla přestavěna na kategorii N1 z M1 (osobní) kvůli nemožnosti odpočtu DPH u osobních vozidel i když je nakupovali plátci DPH a provozovali je ve služebním režimu. Tuto nelogičnost se podařilo eliminovat až v roce 2009, takto přestavěných aut je tedy na silnicích stále dost a dost (celkem bylo takto podle odhadů přestavěno téměř čtvrt milionu osobních aut). Ve firmách, které obnovují své fleety v typickém intervalu 4 - 6 let je již nenajdeme, jak potvrzuje například Petr Soukup, Services & Fleet Coordinator společnosti TNT Express Worldwide, spol. s r.o. „V minulosti jsme využívali osobních vozů přestavěných na kategorii N1, ale v současné době již máme celý fleet referentských aut v kategorii M1 a nová úprava se nás tedy v tomto bodě nedotýká.“ Jiná bude ale situace u živnostníků a řemeslníků, kteří budou tato auta ještě nějaký čas používat.  „Tuto změnu vyhlášky jsem s našimi řidiči, kteří jezdí s vozidly N1, probíral, ale je pravdou, že od doby platnosti této změny, jsme zatím nezaznamenali jediný problém. Nemám ani informace o tom, že by se policie při kontrolách na tato vozidla nějak zvlášť zaměřila,“ říká Vladimír Havelka, Fleet Manager společnosti Česká zbrojovka, a.s. a potvrzuje tak, že alespoň zatím je u značek B4 klid...

 

Zákaz jízdy v levém pruhu pro N1? Nesmysl...  

V souvislosti se změnou významu značky B4 se ovšem začalo v médiích probírat také téma nemožnosti využívat s vozidly N1 levý jízdní pruh pro předjíždění. Jenže to je celé nesmysl: značka B 22a i nadále stanovuje, že se tento zákaz vztahuje pouze na vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny. Někdo (zřejmě i někteří popletení úředníci na místních odborech dopravy) se zřejmě mylně domnívá, že se změnil výklad výrazu „nákladní automobil“, ale tak tomu není a výklad značky B 22a zůstal nezměněn.

Napsal: redakce

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz