iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nové EQS úspěšně obstálo v ekologickém auditu

Nové EQS úspěšně obstálo v ekologickém auditu

 

čtvrtek, 27. ledna 2022

(TZ:Mercedes-Benz) Mercedes-Benz sestavuje pro své modely ekologickou bilanci, v níž důkladně zkoumá veškeré aspekty, které mají vliv na životní prostředí, od získávání surovin přes výrobu a provoz vozidla až po jeho recyklaci na konci životnosti. Rozsáhlou dokumentaci nakonec kontrolují nezávislí znalci. Tímto ověřovacím auditem nyní úspěšně prošel model EQS 450+ (kombinovaná spotřeba elektrické energie podle metodiky WLTP: 19,8-15,7 kWh/100 km; emise CO2: 0 g/km)[1] – jako první vůz, jehož základem je platforma pro velké elektromobily. Souhrn výsledků tzv. 360° ekologického auditu nabízí podrobné informace o spotřebě, emisích a ekologické bilanci, ale také o používání surovin z obnovitelných zdrojů a recyklátů.

 

Významnou roli v ekologické bilanci elektromobilu hraje především výroba vysokonapěťové sady akumulátorů a externí nabíjení během provozu. Mercedes-Benz přitom ve svých modelových výpočtech vychází ze dvou různých předpokladů: V jednom scénáři je pro nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů zohledněna kombinace zdrojů, z nichž je elektrická energie vyráběna v zemích EU. Naproti tomu v „obnovitelném“ scénáři se pro výrobu akumulátorových článků a nabíjecí procesy ve fázi používání počítá s energií získávanou z obnovitelných zdrojů. V obou scénářích ujede EQS celkem 300 000 kilometrů.

Zajímavá čísla, data a fakta: Trvalá udržitelnost modelu EQS ve zkratce

Podíl kobaltu v katodách akumulátorových článků modelu EQS je deset procent.

Komponenty modelu EQS, které jsou alespoň zčásti vyráběny z materiálů snižujících spotřebu surovin (recykláty a suroviny z obnovitelných zdrojů), mají hmotnost více než 80 kilogramů.

Se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx[2] od 0,20 je EQS v současnosti nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě. V porovnání s aerodynamicky dobrým elektromobilem (cx = 0,23) to znamená prodloužení dojezdu o čtyři (v jízdním cyklu WLTP) až pět procent (měření Mercedesu na dálkové trati).

Střecha výrobního závodu Factory 56, v němž vznikají vozy EQS, je osazena 12 000 fotovoltaickými moduly. Jejich nejvyšší výkon je 5000 kWp, a díky tomu dokážou v ročním průměru pokrývat 30 procent spotřeby energie výrobního závodu. V porovnání s ostatními montážními halami Mercedes-Benz má areál Factory 56 o 25 procent nižší spotřebu elektrické energie. Přibližně 40 procent plochy střechy montážního závodu Factory 56 je zatravněno, v konstrukci hlavní budovy nalezl poprvé uplatnění recyklovaný beton. V roce 2022 bude vyráběno celkem již osm modelových řad elektromobilů Mercedes-EQ v sedmi montážních závodech na třech kontinentech. U podlahových krytin se používá nová příze z recyklovaného nylonu. Jedna tuna této příze (značky ECONYL) ušetří více než 6,5 tuny CO2 v porovnání s nově vyrobeným materiálem.

Po použití v automobilu je možné sadu akumulátorů využívat k dalším účelům. Například v zásobnících pro uchovávání energie společnosti Mercedes-Benz Energy, která se svými partnery zapojila do elektrické sítě v Německu již tři velká úložiště z automobilových akumulátorových systémů s celkovou kapacitou 50 MWh. První zásobník z použitých akumulátorů byl zprovozněn a připojen k elektrické síti již v říjnu 2016 ve vestfálském Lünenu.

Velká část dodavatelů, kteří reprezentují 90 procent celkového ročního objemu nákupu, chce v budoucnosti dodávat už jen díly vyráběné s neutrální bilancí emisí CO2. Svou ochotu k tomuto kroku dali najevo v prohlášení nazvaném „Ambition Letter“. Nejpozději od roku 2039 budou smět bránami výrobních závodů Mercedes-Benz procházet pouze materiály pro výrobu, které budou mít ve všech stupních dodavatelského řetězce neutrální bilanci emisí CO2.

Mercedes-Benz začal již v roce 2018 pracovat na transparentnosti komplexních řetězců v případě dodávek kobaltu pro akumulátorové články. Za tím účelem bylo identifikováno 120 dodavatelů a uskutečněno 60 auditů podle směrnic OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj).

Výroba velmi komplexních sad lithium-iontových akumulátorů v závodě Hedelfingen, který je součástí areálu Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim, bude od roku 2022 probíhat s neutrální bilancí emisí CO2. Mercedes-Benz kromě toho uzavřel v rámci strategických partnerství dohody o nákupu akumulátorových článků vyráběných s neutrální bilancí emisí CO2, počínaje modelem EQS.

Mercedes-Benz zveřejňuje souhrny výsledků 360° ekologického auditu od roku 2005 v rámci systematické integrace ekologických aspektů do produktového vývoje v souladu se směrnicí ISO TR 14062.

[1] Spotřeba elektrické energie byla zjištěna na základě nařízení 2017/1151/EU podle metodiky WLTP.

[2] Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,20: EQS 450+ s 19“ koly AMG a sadou AMG Line Exteriér v jízdním režimu SPORT.

Napsal: redakce

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz