Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Lexus RX

Nový Lexus RX

 

úterý, 30. srpna 2022

(TZ: Toyota) Velké prémiové SUV přichází ve zcela nové generaci - Lexus navázal na tradici tohoto modelu a současně posunul hranice designu a technologií s cílem ještě posílit schopnosti RX a jeho atraktivitu pro širší skupinu zákazníků. „Pro zbrusu nové RX jsme byli odhodláni zachovat typickou genetickou výbavu Lexus v podobě špičkové kvality, jízdního pohodlí i kultivovanosti a posunout požitek z jízdy na novou úroveň, zprostředkující jedinečný typický jízdní projev Lexus,“ říká Koji Sato, prezident Lexus International.

 

 Společně s nedávno uvedeným modelem NX a novým elektromobilem RZ bude RX pomáhat rozvíjet design „Next Chapter“ značky Lexus. S těmito třemi modely bude mít značka doposud nejlépe pokrytý segment prémiových SUV střední a vyšší střední třídy, tedy klíčovou část obchodního zaměření značky Lexus. Lexus pro nové RX připravil designový jazyk „Next Chapter“, jehož součástí je nová „vřetenovitá karoserie“ – ta vznikla začleněním typické vřetenovité masky chladiče do celé přední partie vozidla. Kokpit koncepce ‚Tazuna‘ zprostředkuje přímé a intuitivní ovládání vozidla podle zásady ‚ruce na volantu, oči na silnici‘. Rovněž přispívá k požitku z jízdy díky intuitivnímu a čistému uspořádání, k němuž napomáhá nový multimediální systém s palubním asistentem „Hey Lexus“ v češtině, 14" dotykový displej a funkce dálkového ovládání dostupné přes mobilní aplikaci Lexus Link. K vylepšení jízdních vlastností přispívá těžiště, setrvačné síly, snížení hmotnosti, tuhost a hnací ústrojí, aby zajistila přirozenější komunikaci řidiče s jeho vozidlem. Vylepšené ovládání a odezva jsou postaveny na zdokonalené podvozkové platformě Lexus GA-K, která přináší tuhost karoserie a nízké těžiště. Pro nové RX jsou v Evropě připraveny tři různé elektrifikované systémy pohonu. Klíčovým provedením RX pro západoevropské trhy bude RX 450h+ s plug-in hybridní technologií, vůbec první model RX s tímto typem pohonu. Hybridní elektrické provedení RX 350h je zajímavou hospodárnou alternativou k naftovým a benzínovým ústrojím o nižším zdvihovém objemu. A dále má Lexus připraven první dynamicky zaměřený hybrid s přeplňovaným ústrojím: RX 500h se systémem regulace hnací síly DIRECT4. RX efektivně využívá špičkové technologie bezpečnosti značky Lexus ve formě třetí generace bezpečnostního paketu Lexus Safety System+. Ten zahrnuje vylepšený předkolizní bezpečnostní systém, nový proaktivní asistent řízení a na přání i rozšířený bezpečnostní paket. Výbava může dále zahrnovat asistenta bezpečného vystupování z vozidla, propojeného se systémem elektrického otevírání bočních dveří E-Latch; ten zabraňuje nehodám v důsledku otevření dveří vozidla do dráhy projíždějícího cyklisty nebo jiného vozu.

Designový jazyk „Next Chapter“ značky Lexus
Posláním týmu odpovědného za design exteriéru vozu bylo propůjčit novému RX jedinečnou identitu s proporcemi odpovídajícími dynamickému charakteru tohoto vozu. Tento přístup vyjadřuje další posun designového jazyka „Next Chapter“ značky Lexus, představeného společně s modelem NX nové generace, kdy stylistické ztvárnění přímo reflektuje dynamické schopnosti vozu a odpovídající požitek z jízdy. Designový jazyk „Next Chapter“ převzal typický vřetenovitý tvar masky Lexus s cílem vytvořit nový efekt vřetenovité karoserie, promítající tento tvar do celé přední partie vozidla. Samotná maska chladiče je nově hladce začleněna do křivek karoserie. Nové elegantní jednotky světlometů společně se zvětšením rozchodu předních kol o 15 mm zdůrazňují nižší těžiště a od pohledu stabilnější postoj vozu. Byl zachován pro RX typický efekt „plovoucí střechy“, postavený na začerněném zadním sloupku, nyní však má výraznější trojrozměrný vzhled. K dispozici je devět odstínů laku včetně nové měděné Sonic Copper – jedné z variant využívajících ultrazvukovou technologii lakování Lexus k dosažení zářivějšího povrchu s hlubokými kontrasty. V nabídce jsou nová 21" litá kola – větší rozměr v porovnání s předchozím provedením RX posiluje dynamický vzhled i efektní postoj vozu.

Osvětlení
Nové RX používá ve výbavě Executive štíhlé LED světlomety se třemi projektory s automatickou funkcí dálkových světel AHB – v případě provedení Luxury a F SPORT Performance včetně adaptivního systému ovládání dálkových světel (AHS) BladeScan; u verze Comfort se používá konstrukce s jedním projektorem. Světlomety jsou posazeny nad světly denního svícení, jejichž povrch má výraznější trojrozměrný vzhled a kontury; vozy ve vyšších výbavových liniích používají elegantní „postupně zesilující“ světla. Kvalitu dále stvrzují ukazatele směru se světlovodnými trubicemi k dosažení hladkého světelného efektu.

Aerodynamika
K účinnému obtékání přispívá řada detailů, jako např. tvar a umístění zadního spoileru, hladce splývající ochranné dveřní lišty nebo nové žebro na spodním okraji zadního nárazníku k potlačení vzdušných vírů za zadními koly. Pod vozidlem je spodní kryt motoru s důlkovaným povrchem, díky němuž se za jízdy vytvářejí malé vzdušné víry k posílení pocitu přilnavosti k vozovce. U všech provedení se používá rozměrnější plochý kryt spodku vozu a tepelné izolátory s plochým povrchem k vytvoření rovné podlahy pro hladší proudění vzduchu.

Prvky designu F SPORT

Verze RX 500h se představuje výhradně jako F SPORT Performance s dalšími prvky k posílení dynamiky. Z hlediska designu se provedení F SPORT Performance odlišuje exkluzivními stylistickými prvky zvenčí i uvnitř. Z prvků exteriéru jmenujme specifická 21" litá kola s deseti paprsky v matně černém provedení, černé střešní ližiny a kryty vnějších zpětných zrcátek, hladce navazující masku chladiče s exkluzivním vzorem rastru v provedení černý lak, přední a zadní nárazníky F SPORT, černé označení F SPORT na předních blatnících a další černé výlisky z nerezové oceli na dveřích a náraznících. Pro verzi F SPORT Performance je k dispozici šest odstínů karoserie včetně nové měděné Sonic Copper. Kromě stylistických prvků jsou zde i opatření ke zlepšení aerodynamiky: spodní okraj předního nárazníku je tvarován pro vyšší přítlak; a dodatečné výlisky kolem podběhů kol pomáhají potlačovat tlak uvnitř nárazníku a usměrňovat proudění vzduchu kolem předních kol. Prvky v interiéru provedení F SPORT Performance zahrnují volant a volič převodovky obšitý perforovanou kůží, přístrojový štít, hliníkové sportovní pedály a ozdobné detaily, prahové lišty s označením F SPORT a sportovní přední sedadla čalouněná černou nebo tmavě červenou kůží s bočními polštáři čalouněnými materiálem Ultrasuede. Ozdobné panely jsou vyrobeny z nového hliníkového materiálu Dark Spin se vzorem horizontální linky vytvářejícím na povrchu stíny a texturu.

Design interiéru
Interiér RX vyjadřuje luxus prostřednictvím jednoduchosti. Přístup v duchu „méně je někdy více“ obětuje nadbytečné detaily a upřednostňuje současný trendy vzhled s čistými a nekomplikovanými povrchy. Výsledným efektem tohoto nového designu Lexus je bezprostřední pocit prostornosti, pohody, kultivovanosti a pohodlí. Kabina si zachovává prvky, které vyjadřují luxus ručního zpracování mistrů řemesla Lexus Takumi se zaměřením na všechny lidské smysly. Pod přísným dohledem kontrolorů je dokonce i zvuk a pocit při otevírání a zavírání dveří. Nový koncept jednoduchosti designu je zřejmý z čistého a plynulého protažení přístrojové desky, zahrnující kapličku přístrojů, přístrojový panel a výplně dveří. Díky novému elektronickému otevírání bočních dveří bylo možné posunout vnitřní kliky dveří o něco níže a vykrojit horní část dveřních panelů tak, aby vypadaly jako přirozené prodloužení přístrojového panelu. Pro RX je k dispozici nové větší panoramatické střešní okno s otevíratelnou přední částí. S ohledem na lepší výhled ze zadních sedadel má středový rám nejtenčí možný průřez, avšak bez kompromisů v otázkách kolizní bezpečnosti.

Kokpit Tazuna
Motiv jednoduchosti doplňuje koncept Lexus Tazuna i na pracovišti řidiče s co nejpraktičtějším rozmístěním ovládacích prvků a zdrojů informací tak, aby se řidič mohl plně soustředit na samotné řízení vozu.Použitý návrh přináší hlubší a intuitivnější propojení řidiče s vozem, tedy i jeho snazší ovládání v souladu s řidičovými záměry. Přístup Tazuna se promítá i do dalších detailů, jako např. do nového multimediálního systému: velký 14" dotykový displej s fyzickými tlačítky pro často používané funkce pomáhá minimalizovat pohyby hlavy řidiče. Modulární návrh a rozmístění hlavních zdrojů informací – ukazatelů, displeje na středovém panelu a (na přání) head-up displeje – znamenají pouze hladké a drobné změny úhlu pohledu řidiče při jejich sledování.

Video zde  

ROZMĚRY

NOVÉ RX

ROZDÍL OPROTI RX SOUČ.ASNÉ GENERACE

Celková délka (mm)

4890

0

Celková šířka (mm)

1920

+25

Celková výška (mm)

1695

0

Rozvor (mm)

2850

+60

Rozchod kol vpředu (mm)

1655

+15

Rozchod kol vzadu (mm)

1695

+45

Převis vpředu (mm)

1080

0

Převis vzadu (mm)

960

-60

 

POHONNÉ JEDNOTKY

RX 350h

RX 450h+

RX 500h

Typ

HEV

PHEV

HEV

Motor

2,5 litru

řadový čtyřválec

2,5 litru

řadový čtyřválec

2,4 litru

řadový čtyřválec
s přeplňováním

Typ baterie

Nikl-metal-hydridová

Lithium-iontová

Nikl-metal-hydridová

Max. výkon (k/kW)

250/184

309/227

371/273

Převodovka

Hybridní převodovka

Hybridní převodovka

6AT

Hnací ústrojí

Systém pohonu
E-Four

Systém pohonu
E-Four

DIRECT4

Zrychlení 0–100 km/h (s)*

7,9

6,5

6,2

CO2
(kombinované podle WLTP – g/km)*

142-149

24-26

182-189

Spotřeba paliva
(kombinovaná podle WLTP – l/100 km)*

6,3-6,6

1,1-1,2

8,0-8,3



Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz