iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Škoda Enyaq IV: Nejdražší škodovka je elektrická a má co nabídnout

Škoda Enyaq IV: Nejdražší škodovka je elektrická a má co nabídnout

 
enyaq

středa, 2. září 2020

Škoda Enyaq iV je na světě. Jaká je? Dnešním trendem motoristické žurnalistiky jsou fotky na kterých novinář provádí u popisovaného auta různé prostocviky. Tu na něco ukazuje, jinde rukou naznačuje něco, případně ještě lépe něco jiného. Nejinak tomu bylo také na premiéře první opravdové elektrické škodovky. Většina novinářů tentokrát svá gesta sjednotila jak na spartakiádě a zvolila zaťatou pěst s palcem vztyčeným nahoru. Enyaq se prostě líbí…

 

Žádná designová „návštěva z kosmu“ se nekoná. Enyaq je prostě Škodovka. Ale jiná a asi nejhezčí za pěkných pár let dozadu. U některých detailů se člověku až nechce věřit, že tohle někdo schválil do sériové výroby… Celkově se nicméně jedná o normální auto, tedy až na ten elektrický pohon. A jinak než s elektromotorem nebo elektromotory si ho ani nekoupíte, architektura MEB, na které je postaven, na umístění spalovacího motoru není koncipována, čímž se koncern Volkswagen ve svém přístupu odlišuje třeba od PSA.

Vysoká kolmá příď působí mohutně a nechybí v ní „maska chladiče“ v současném škodováckém stylu, jaký známe ze všech posledních modelů od Scaly dále. Tady je ovšem pouze designovým prvkem, chladič za ní nehledejte… Velkou novinkou je takzvaný „Crystal Face“, což je „skleněné“ (ve skutečnosti samozřejmě polykarbonátové) provedení masky s vnitřním decentním osvětlením. Působí to velmi luxusně a efektně.

Nejen díky výrazné přídi s rozsáhlou implementací „krystalických“ tvarových prvků působí Enyaq iV poměrně sportovně. Je to dáno i jeho celkovou siluetou s mírně klesající střechou (která však i přesto dopřává cestujícím na zadních sedadlech spoustu místa nad hlavou). Oproti velmi výrazné až agresivní přídi je záď spíš uhlazená a elegantní, s velmi úzkými zadními světly a menší prosklenou plochou, opět s několika ostrými prolisy naznačujícími krystalickou strukturu.

 

Mezi Octavií a Kodiaqem

Enyaq je leckde označován jako velké SUV, ale ve skutečnosti není ani velký, ani SUV, i když automobilka na tomto označení trvá. Ve skutečnosti je to auto kratší než Octavia (o 41 mm) a jeho světlá výška i výška stavby karoserie jsou na segment SUV „podlimitní“. Je to typický crossover, auto tak trochu mezi klasickým kombíkem a pravověrným SUV. Oproti Octavii je vyšší o 150 mm, v porovnání s Kodiaqem je zase o 63 mm nižší a o pouhých 5 mm užší. Rozvor je v porovnání s kodiaqem kratší pouze o 23 mm, zatímco oproti Octavii Combi je delší o 98 mm a na šířku přidává 48 mm. Nejste z toho zrovna dvakrát moudří? Pak vězte, že u Enyaqu jsou vnější rozměry méně podstatné než při porovnávání konvenčních aut. Odlišná architektura mění zažitá pravidla, ať už jde o vysokou podlahu, která ukrývá baterii, nebo o menší prostorové nároky hnacího systému.

Enyaq iV by měl rozhodně vyhovět zákazníkovi, který chce auto s vnitřní prostorností střední třídy, se zvýšenou pozicí sedadel a s rozumnou délkou. Je to taková automobilová „chytrá horákyně“. Zavazadelník je sice o něco menší, než jaký nabízí Kodiaq a se sedmimístným provedením se nepočítá, ale rozdíl je jen 45 l, neboť Enyaq iV nabídne základní objem 585 l. Posklopení zadních sedadel ovšem zůstává mezi podlahou a sklopenými opěradly zhruba 4 cm vysoká hrana a také několikastupňový úhel.   

 

Až 510 km nebo 225 kW

Základní výkonovou verzí novinky je provedení Enyaq iV 50 s kapacitou 55 kWh, ze které lze využít 52 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW a dojezd udává automobilka hodnotou 340 km. Verze 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh, resp. netto kapacitou 58 kWh, nabídne dojezd 390 km. Nejdelší dojezd až 500 km nabídne verze 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol a baterií o kapacitě 82 kWh (netto 77 kWh). Pohon zadních kol byl zvolen kvůli lepší trakci, pro přenos vysokého točivého momentu je vhodnější než pohon předních kol. Baterii o kapacitě 82 kWh využijí také verze 80X o výkonu 195 kW a verze vRS o výkonu 225 kW. Obě mají dva elektromotory a pohon všech kol. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h, ostatním musí stačit 160 km/h. Obě verze s pohonem všech kol poskytnou dojezd až 460 km.

 

Předobjednávky: Zatím dvě možnosti

Auta s nejmenší baterií se ale na našem trhu hned tak neobjeví (jestli vůbec), sama automobilka si je dobře vědoma, že „range anxiety“, tedy obava z dostatečného dojezdu je stále jedním z hlavních důvodů, proč lidé elektromobily odmítají a kapacitně nejslabší verzi proto zatím nabídne jen tam, kde to dává smysl. Typicky v zemích, kde si již zvykli používat elektromobily třeba pro městský provoz.  I proto je první cena novinky o něco vyšší, než možná leckdo po prvotních prohlášeních o cenách někde v oblasti lépe vybaveného Superbu nebo Kodiaqu očekával. Nejlevněji bude možno novinku objednat za 1 059 900 Kč, na tuto verzi si ale ještě musí zájemci počkat.

Protože si letos Škoda připomíná 125 let od svého založení, rozhodla se jej promítnout i do svého elektrického milníku. První, co se tedy dostane k zákazníkům, budou vozy speciální edice Founders Edition v ceně 1 379 900 Kč. Bude jich vyrobeno 1895 jako připomínka letopočtu založení firmy, která vyrostla v dnešní Škodu Auto. Další verzí, která se v dnes zveřejněném předprodejním ceníku objevuje a je již k dispozici pro předobjednávky, je provedení Loft za 1 189 900 Kč. V obou případech se jedná o verzi s největší baterií 82 kWh a pohonem jedné (zadní) nápravy o výkonu 150 kW. Verze Loft má rychlé nabíjení stejnosměrným proudem omezeno na výkon 50 kW, zatímco Founders Edition má k dispozici plný výkon 125 kW. U verze Loft jej však lze dokoupit za 13 000 Kč. Nabíjení střídavým proudem je v obou případech možné výkonem až 11 kW (výkon palubní nabíječky). Zajímavostí verze Founders Edition je mimo jiné plaketa s pořadovým číslem na multifunkčním koženém volantu, kterou pro Škodu vyrábí sklářský podnik Preciosa. Ještě výraznějším odlišením je specifický přední nárazník a již zmíněná maska Crystal Face. Ta bude v základu ještě u verze vRS a za příplatek jako součást balíčku LED Paket Premium v ceně 51 000 Kč pro verze 80 a 80X (pohon všech kol).   

I když je ode dneška možno si Enyaq iV předobjednat, první vozy se k zákazníkům dostanou až zkraje příštího roku.  

 

Nové výbavy

Již z prvních dvou dostupných výbavových verzí je zřejmé, že Škoda pro svůj elektromobil změnila názvy jednotlivých výbavových stupňů. Konkrétně se budou jednotlivé výbavy jmenovat Loft, Lodge, Lounge a Suite. Pojmenování prvních tří stupňů je vzhledem k podobnosti názvů diskutabilní, v rámci diskusí v showroomech lze asi čekat nejedno nedorozumění… Určitého zjednodušení se dočkala nabídka příplatkové výbavy, a to díky seskupování jednotlivých prvků do „balíčků“. V dnes zveřejněném ceníku je jich celkem sedmnáct.

Jak bylo uvedeno, základní komunikovaná cena 1 059 900 Kč se týká verze 60, tedy s baterií o kapacitě 62 kWh a s výkonem motoru 132 kW. To vše v základním výbavovém stupni Loft. I tak je výbava bohatá, zahrnuje například třízónovou klimatizaci, vyhřívaný volant (kožené čalounění) a přední sedadla, automatické stěrače, vyhřívání trysek ostřikovačů skel, akustickou fólii čelního skla, systém SmartLink, bezklíčové odemykání a startování vozu a řadu dalších prvků, které u jiných modelů hledáme až ve vyšších stupních výbav.

Po úvodní nabídce verzí 80/150 kW ve dvou výbavových stupních budou postupně na trh uváděny i další. Přijde verze 80X s pohonem obou náprav a výkonem 195 kW, ještě více, konkrétně 225 kW nabídne provedení RS. V nabídce se také postupně objeví verze 60 s menší baterií 62 kWh. Zhruba v polovině příštího roku by se pak měla objevit také sportovnější verze kupé se splývavou zádí. S výjimkou verze RS, která nabídne maximálku 180 km/h se ostatní musí spokojit se 160 km/h. Na druhou stranu se mohou uživatelé těšit na typicky výraznou akceleraci elektromobilu. Ta je udávána pro zrychlení 0-100 km/h podle verze od 11,5 s do 6,2 s, ale to nejzajímavější nabídne elektromobil zejména v akceleraci z klidu zhruba do 60 km/h.

 

Jiný svět

Interiér je v mnoha ohledech odlišný od toho, na co jsme u Škodovky zvyklí, i když pár detailů se nezměnilo. Najdeme zde také dvouramenný volant, známý z Octavie, nicméně Founders Edition má tříramenný a zřejmě jej dostane minimálně ještě verze vRS.

Řidič má před sebou v „kapličce“ jen nezvykle malý digitální přístrojový štít o úhlopříčce 5,3 palce, o tok informací se ale postará také Head-up displej (v pokročilejším provedení s promítáním informací na čelní sklo vozu). Informace zobrazované na přístrojovém štítu lze personifikovat a přepínat mezi zobrazeními tlačítkem na multifunkčním volantu. Důležité provozní informace se koneckonců u elektromobilu de facto zužují na rychlost jízdy, stav nabití baterie a dojezd, případně na statistické údaje o spotřebě energie, rekuperaci a podobně. K tomu ale slouží primárně velký středový displej s obrovskou úhlopříčku 13 palců. I z toho je vidět, jak je první elektrická škodovka odlišná, akcent na digitalizaci je zde všudypřítomný. Oba displeje mají vysoké rozlišení i svítivost, takže by jejich čtení nemělo být problémem ani za plného letního slunce.   

Velký centrální displej je „domovem“ systému SmartLink. V menu se lze pohybovat nejen dotyky na obrazovce (včetně gest známých z mobilních telefonů a tabletů), ale také pomocí dotykové lišty pod displejem nebo komunikací s digitální asistentkou Laura.

Celkově působí interiér Enyaqu iV hodnotně, ať už s koženým čalouněním (pro Fouders Edition ve specifickém odstínu, který vzniká ekologickým zpracováním kůže) nebo s látkovým, které je mimochodem velmi zajímavé nejen vzhledově a hapticky, ale také svým původem. Látka je totiž zčásti vyrobena z plastových recyklátů. Přesto působí velmi příjemně a zřejmě bude i dost odolná.  

V rámci své filozofie „Simply Clever“ pak vymysleli u Škody například pryžový kryt dobíjecí zásuvky, použitelný s konektorem pro pomalé dobíjení. Jedná se o ochranu zásuvky před vodou nebo sněhem při dlouhém stání vozu připojeného k elektrické síti. Škrabku na okna, která je u konvenčních škodovek na vnitřní straně víčka, ale bylo nutno přesunout do víka zavazadelníku. Vzhledem k tomu, že auto může stát desítky minut až několik hodin s otevřeným víčkem na veřejném prostranství, je to logické. Majitel by o svou užitečnou škrabku asi brzo přišel. Znáte to, co není přišroubované nebo přivařené…  

  

Pod podlahou zavazadlového prostoru najdeme specifický organizér, ve kterém je jak prostor pro uložení kabelů, tak třeba skládací košík (na nákup, piknik a podobně) nebo další novinku v drobných „vychytávkách“, kterou je čistič kabelů. Jedná se o otevíratelné plastové pouzdro, do kterého se umístí dva molitanové polštářky a po obemknutí kolem kabelu stačí přejet tam a zpátky a kabel by měl být očištěn. Pro uložení kabelu lze využít také tašku s uchem, které se zahákne za háček a víceméně vyplní vybrání v levé straně zavazadelníku.  

 

Auto pro normální provoz

Verze s nejnižší kapacitou baterie a motorem o výkonu 110 kW bude k dispozici jen na vybraných trzích, zejména tam, kde si už zákazníci zvykli používat elektromobily pro městský provoz. U nás naopak Škoda prezentuje Enyaq iV jako auto, které lze používat univerzálně. „Je to plnohodnotné auto, které může sloužit jako první vůz v rodině. Námi udávané dojezdy jsou změřeny podle metodiky WLTP a my bezpečně víme, že jsou reálné,“ řekl Jiří Maláček, který nedávno převzal funkci vedoucího domácího zastoupení Škody od Luboše Vlčka. Maláček také v krátkém rozhovoru pro Fleet zdůraznil, že je třeba, aby se každý opravdu důkladně podíval na to, jak své auto využívá, jedno zda soukromé, nebo firemní. „Když si takovou analýzu využívání vozu uděláme, tak se leckdo podiví, jak málo je situací, kdy mu nebude stačit denní dojezd 500 kilometrů. A Enyaq iV má dojezd až 510 km.“ Na dotaz, zda Škoda nezvažovala vytvoření programu, ve kterém by si zákazník mohl u svého dealera zapůjčit na dlouhou cestu spalovací vůz, případně plug-in hybrid, jak to mají v plánu nebo již zavádějí některé jiné značky, odpověděl: „V prvotní fázi příprav uvedení Enyaqu iV jsme tento nápad zvažovali, ale nakonec nám z různých průzkumů vyplynulo, že to není potřeba. Jak se ukazuje, když už se někdo rozhodne pro elektromobil, tak jej bere takový, jaký je. Pokud někdo jezdí pravidelně velmi dlouhé trasy, tak pro něj asi elektromobil není nejvhodnějším řešením, to nijak nezastíráme,“ uvedl Maláček a zároveň dodal: „Vítězem je každopádně zákazník, protože si dosud nikdy nemohl vybírat z tak široké palety pohonů. Máme zážehové motory, vznětové motory, máme vozy na CNG, hybridy a nyní i elektromobily. Vyhovět tak můžeme každým potřebám.“

Thomas Schäfer, předseda představenstva automobilky Škoda je pak mimo jiné hrdý na domácí výrobu: „Enyaq iV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi a bude se tak jednat o jediný závod v Evropě mimo Německo, kde se vyrábí vozy na bázi MEB. Je to důkaz skvělé technické odbornosti lidí ve Škodovce.“ Enyaqy iV tak budou sjíždět ze stejné výrobní linky, jaká produkuje Octavie nebo Karoqy. „Podle plánu dokončená přestavba výrobní linky v Mladé Boleslavi umožňuje paralelní výrobu vozidel na bázi platforem MEB a MQB. Jedná se o doposud jedinečný koncept v rámci celého koncernu. To nám dává možnost vyrábět v našem hlavním závodě zcela flexibilně mezi 250 až 350 vozy Enyaq iV denně. Jsme tak připraveni reagovat bez prodlení na tržní poptávku a současně zajistíme plné vytížení linky za všech okolností,“ uvedl Michael Oeljeklaus, člen představenstva automobilky pro výrobu a logistiku. Zároveň nejen on označil Enyaq iV za novou vlajkovou loď značky.

Nový elektromobil značky Škoda je hezké, prostorné a technicky vyspělé auto s bohatou základní výbavou. Nabízet tohle automobilka se spalovacím motorem, bylo by na úspěch zaděláno bez debat. S elektromotorem pod kapotou to ovšem bude mít těžší. Nejen kvůli vyšší ceně, ale hlavně proto, že elektromobilita roste jen zvolna. Na řadě trhů, kde je popoháněna výraznými dotacemi, se ale jistě stane Enyaq iV pro Škodovku želízkem v ohni. U nás se auta kromě elektromobilních nadšenců a těch, kterým po úvaze vyšlo, že jim opravdu nějakých 400 až 500 km dojezdu stačí, objeví na silnicích i díky tomu, že do nich usednou mnozí škodováčtí manažeři.  

S tovární podporou

V rámci tzv. Zákaznických balíčků eMobility, jejichž skladba se liší v závislosti na cílové skupině (retail nebo fleet), nabídne české zastoupení mladoboleslavské automobilky společně s prvními dodávkami vozů zájemcům 3 různé varianty (Small, Medium a Large). Pro retailové klienty budou k dispozici např. kontrola přípojného místa včetně jističů, chytrý nabíjecí kabel, nabíjecí karta, nepřetržitý servis nebo instalace domácího wallboxu Škoda iV Charger. Pro ty nejnáročnější nabídne automobilka na našem trhu nad rámec výše uvedeného kompletní poradenství pro energeticky soběstačný dům s využitím fotovoltaických panelů, příležitostí pro uchovávání energie a dalších služeb. Analogická možnost s přihlédnutím k potřebám živnostníků a větších firem je platná i pro fleetové zákazníky, kterým je poskytováno zpracování individuální energetické studie firmy s ohledem na její potřeby a provoz libovolného počtu elektrifikovaných vozů.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz