Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2014 » Operace leasing

Operace leasing

 
1-2014

čtvrtek, 27. února 2014

O operativním leasingu se v posledních letech hodně mluví. Pozitivně i negativně, se znalostí věci i s nepochopením principu této služby. Potíž je v tom, že se jedná o zdaleka nejkomplexnější a tedy i na správné pochopení a uchopení nejnáročnější způsob financování vozového parku.

 

Běžný pohled na nabídku možností, které operativní leasing nabízí, může věci neznalého odradit. Naráží na celou řadu pojmů, kterým ne zcela rozumí, a více možných variant kalkulace, stejně jako variabilita jejích jednotlivých položek dělají z celé záležitosti něco jako složitou stavebnici, ke které chybí návod. Je sice pravda, že hlavní zákonitosti má operativní leasing u kteréhokoli poskytovatele, přístup leasingových společností se však může v řadě detailů lišit. Podívejme se na některé z nich a na to, jak se k nim staví nejvýznamnější univerzální (nekaptivní) společnosti našeho trhu.  

Otevřená kalkulace
Nejvíce diskusí bývá zpravidla ohledně způsobu kalkulace nákladů operativního leasingu. Vzduchem létají pojmy otevřená, uzavřená, jednostranně otevřená.... Začněme s plně otevřenou kalkulací, což je způsob, ve kterém je každá položka účtována na základě skutečných nákladů oproti zálohovým platbám. Klient tak může ušetřit, ale také se může dočkat dofakturace vzniklých nadnákladů. Je tedy výhodná? Mezi její výhody patří naprosto transparentní vyúčtování nákladů, jak říká Jaroslav Laur, jednatel společnosti UniCredit Fleet Management, s.r.o., která tuto variantu klientům umí nabídnout, stejně jako společnost ALD Automotive, s.r.o., která nabízí otevřenou kalkulaci s transparentním zúčtováním všech položek podle reálně čerpaných nákladů v daném období. „Zúčtovací období si volí klient ze tří možností: roční, kvartální a měsíční. Mezi výhody patří to, že klient čerpá veškeré slevy smluvních partnerů, využívá prodloužené splatnosti podle zvoleného zúčtovacího období, je informován o všech nákladech předem a může o nich spolurozhodovat. Klient si také může kdykoli vyžádat kopii faktury za poskytnutou službu,“ vysvětluje situaci Operations Director Lubomír Sikora. Zajímavostí u ALD Automotive je to, že nabízí klientům otevřenou kalkulaci bez měsíčních záloh, takže nedochází ke změnám měsíční splátky. Klient čerpá požadované služby podle smlouvy a na konci zúčtovacího období obdrží souhrnnou fakturu za všechny reálné náklady.
Plně otevřenou kalkulaci má v nabídce také lídr trhu, společnost LeasePlan, s.r.o., a Jiří Štoček, zástupce obchodního ředitele, k ní uvádí: „Plně otevřenou kalkulaci volí menší počet klientů, kteří pro tento princip mívají interní účetní nebo provozní důvody. Obvykle bývá tento princip využíván pro starší vozidla, např. v režimu zpětného operativního leasingu. Pro spokojenost zákazníka v plně otevřené kalkulaci je z našich zkušeností nezbytné umožnit mu přehled o nákladech vozidel v reálném čase. Proto nabízíme zákazníkům v plně otevřené kalkulaci propracovaný reportingový systém, který zároveň umí na základě zkušeností nastavit zálohy pro celé trvání nájmu tak, aby odpovídaly reálným nákladům, a zákazník tak získal neměnnou splátku. Jen tak odpadne zátěž s průběžným vyrovnáváním záloh a reálných nákladů.“ Trochu jiný názor má Petr Kosmák ze společnosti Sixt Czech Republic: „Nabízíme i variantu otevřené kalkulace, přestože jde ve své podstatě proti principům operativního leasingu, kterým je fixní splátka po celou dobu leasingu. Servisní náklady při této variantě sice nájemce může ovlivnit intenzivní prací s uživateli, a tím dosáhnout jejich snížení, ale ve většině případů aktivita intenzivní kontroly v čase klesá a úspor tak reálně dosaženo není. Stav vozu na konci leasingu má pak vliv i na zůstatkovou hodnotu, tedy i na výslednou cenu leasingu.“ A ještě dál jdou v názoru na otevřenou kalkulaci u Arvalu: „Otevřenou kalkulaci nenabízíme z principiálních důvodů. Operativní leasing má několik základních benefitů. Tím prvním je finanční výhodnost daná daněmi, odpisy, figurováním v rozvaze a výsledovce či příznivým dopadem na cash flow. Dále jsou zde operativní výhody, plný outsourcing, minimalizace rizik a podobně. Otevřenou kalkulací se zákazník připravuje o některé finanční výhody a především o garanci rizik,“ uvádí Jan Tejnor, vedoucí oddělení služeb společnosti Arval CZ, s.r.o. V zásadě s ním souhlasí i Jaroslav Laur z UniCreditu: „Pro klienta je otevřená kalkulace méně výhodná zejména ze tří důvodů: Může způsobovat výkyvy v cash flow při ročním vyúčtování, a tím komplikovat finanční plánování, jsou zde rizika případných dodatečných nákladů spojených především s nepředvídatelnými pozáručními opravami, které u otevřené kalkulace nese klient, zatímco u uzavřené kalkulace tato rizika přebíráme my. Vyžaduje také odborné znalosti u klienta a je časově náročná na zpracování. Při kontrole vyúčtování musí zákazník detailně procházet nákladové položky, což u uzavřené kalkulace odpadá.“ Také Lubomír Sikora z ALD Automotive povrzuje, že otevřená kalkulace vyžaduje větší součinnost v rozhodování a schvalování na straně nájemce: „Proto tento druh kalkulace využívají především společnosti s menším nebo středně velkým vozovým parkem.“
Jak je vidět, v názoru na otevřenou kalkulaci se zástupci leasingových společností rozcházejí. Jedni vyzdvihují možnost detailní kontroly každé vynaložené koruny, druzí argumentují, že se tím do značné míry potírají dvě výhody operativního leasingu: snížení potřebného času na správu autoparku díky outsourcingu a eliminace rizik spojených s vývojem zůstatkových hodnot ojetých aut. Ivo Ščuka, ředitel Full Service Leasing u společnosti ČSOB Leasing, a.s., ale nabízí ještě jiný pohled: Nabízíme otevřenou kalkulaci, která má označení Individual. Hodí se pro klienty, kteří mají specifické požadavky na poskytované služby nebo rizika. Například požadují nastavení zůstatkové hodnoty vozidla mimo tržní toleranci, nebo mají specifické vazby na některou servisní organizaci.“ I tady lze tedy vidět místo pro otevřenou kalkulaci: uplatní se tam, kde standardní postupy nestačí kvůli specifickým potřebám klienta. Takových ovšem není mnoho. U UniCreditu registrují zhruba deset procent smluv na otevřenou kalkulaci s tím, že podíl stále klesá, Sixt Leasing hovoří dokonce jen o jednotkách procent z celého svého portfolia. A trend příklonu k procesně jednodušší uzavřené kalkulaci potvrzuje také Ivo Ščuka z ČSOB Leasingu: „S postupně se zvyšující znalostí produktů operativního leasingu na trhu se klienti přiklánějí spíše ke kalkulacím uzavřeného typu, které jim garantují celkové náklady po celou dobu kontraktu.“

Jednostranně otevřená kalkulace
Vedle plně otevřené kalkulace lze na trhu najít také nabídku jednostranně otevřené kalkulace. Co to znamená? Ve stručnosti to, že zatímco rizika a ztráty pokryje leasingová společnost, případné úspory klientovi vrátí. Zní to jako pohádka, ovšem má to svá ale. Předně takovýto druh vyúčtování nenabízejí zdaleka všichni...

 

Celý článek přináší magazín FLEET 1/2014

 

Napsal: ifleet

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz