Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2015 » Teorie velkého třesku

Teorie velkého třesku

 
01-2015

čtvrtek, 26. února 2015

Změny car policy jsou ve většině firem předmětem mnoha diskusí. Nejvíce pozornosti přitahuje výběr nových aut nebo změny počtu vozidel ve firmě. Důvody změn bývají různé, většinou se jedná o snahu ušetřit.

 

Snad žádný dokument není neměnný, každá směrnice či nařízení, pokud mají plnit svůj účel, musí reflektovat vývoj situace a vnějšího prostředí. Pokud se mění podmínky, mění se také pravidla... Tématem posledních let bylo a stále ještě je snižování počtu aut ve vozových parcích. Firmy hledaly oblasti úspor a auta se v mnoha případech ocitla „druhá na ráně“, hned po zrušených firemních vánočních večírcích. Nechme stranou to, jaký výsledný efekt měly zrušené firemní trachtace a zda těch pár drobných za ten vyslaný negativní signál stálo. Negativním signálem je ale ve většině případů i odebírání služebních aut nebo omezení jejich používání, zvýšení cen za soukromé kilometry nebo nákup menších, slabších či hůře vybavených aut. Co tyto kroky mohou přinést a co vzít?

 

Snižování počtu firemních aut

Firemní automobil je v našich končinách vítaným pracovním benefitem. Poměr ceny nových aut k průměrné měsíční mzdě se sice za posledních dvacet let změnil přímo dramaticky, přesto je investice do nového auta pro mnoho lidí příliš velkým zásahem do rodinného rozpočtu a firemní auto s možností využití pro soukromé jízdy má větší cenu než několik tisícovek k platu navíc. A z toho důvodu je případné odebrání benefitního služebního vozu přijímáno ve většině případů velmi negativně.

Základním podkladem pro jakékoli škrty v počtu aut by měla být analýza míry jejich využití a celkových nákladů. Pokud auto ujede ročně 15 000 km, pak je jistě namístě otázka, zda se firmě vyplatí. Většinou je jasné, která auta jsou nezbytná: top management, který považuje auto za cosi samozřejmého, obchodní zástupci, pro které je jedním ze základních pracovních nástrojů, servisní pracovníci dojíždějící za zákazníky, ať externími či interními... Vedle nich existují auta, jejichž odůvodnění je z větší či menší míry diskutabilní. Leckdy jde skutečně primárně o benefit, protože pro tu jednu dvě služební cesty týdně by daný pracovník klidně mohl využít vůz z firemního car poolu. Na druhou stranu má možná právě přidělené auto z jeho pohledu zásadní motivační význam a dorovnat tuto motivaci finančně by bylo pro firmu dražší, než mu auto ponechat.

V některých případech se nabízí řešení v podobě vytvoření silnějšího car poolu s auty větší velikostní kategorie oproti těm, která jsou přidělena trvale. Pro běžné kratší cesty či dojíždění do práce mohou zaměstnanci využít přidělená benefitní menší auta a ta větší jsou využívána pro delší služební cesty. Kombinace dvou různých aut pro soukromé využití je nicméně nevýhodná, protože je třeba danit jedno procento pořizovací ceny z obou (všech) v daném měsíci použitých aut. Proto se tato praxe příliš neprosazuje, nehledě na problémy vzniklé při souběhu požadavků na „lepší“ auta, která převyšují kapacitu car poolu.

Pokud tedy firma nevidí jinou možnost než vozový park zmenšit, pak je rozumné začít u aut, která jsou určena výhradně pro pracovní výkon. Tam to bude z pohledu zaměstnanců bolet nejméně. Leccos vyřeší lepší organizace práce a plánování, které pomohou v optimalizaci vytížení firemního car poolu, který je ale někdy zapotřebí posílit tak, aby byla zajištěna mobilita zaměstnanců v případech, které použití automobilu vyžadují. Zároveň není od věci zamyslet se nad intenzivnějším využíváním prostředků veřejné dopravy.

Je třeba si uvědomit, že eliminací aut nezajistíme eliminaci ujetých kilometrů. Pokud máme dvě auta, která jsou nedostatečně vytížena, pak eliminací jednoho dosáhneme optimálního využití vozu, což vede ke snížení nákladů na ujetý kilometr. Ale pokud eliminujeme auto, které bylo intenzivně využíváno, musíme najít buď jiný způsob dopravy, nebo eliminovat kilometry, které najíždělo. Toho lze dosáhnout například umožněním práce z domova tam, kde to je možné, investice do vybavení pro telekonference a podobně. 

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 1/2015 

Napsal: ifleet

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz