iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2015 » Střední třída, žádná bída

Střední třída, žádná bída

 
02-2015

úterý, 14. dubna 2015

I když umí některé s vozů nižší střední třídy působit poměrně reprezentativně, za skutečnou bránu do světa manažerských automobilů jsou považovány až vozy střední třídy. Obchodní třída D, jak je také střední třída v Evropě označována, nabízí již poměrně vysokou porci prestiže, ceny se přitom zejména u základních verzí stále drží na úrovni, kterou firemní car policy akceptuje.

 

Předěl mezi nižší střední a střední třídou není nijak přesně specifikovaný. Neexistuje žádné měřítko, jako délka karoserie nebo rozvoru. Nikdo přesně neřekne, že do tolika a tolika se jedná o nižší střední a od tolika a tolika o střední třídu. Mnohem více napoví pohled do nabídky té které automobilky. Z ní je většinou zřejmé, na jaký segment jsou jednotlivé modely zaměřeny. Výjimku tvoří značka Škoda. Model Octavia spadá řadou svých parametrů poměrně jasně do střední třídy a na mnoha trzích je do ní počítána a zrovna tak Superb je leckdy poměřován s vozy vyšší třídy. Ale pokud vyjdeme z toho, že nejnovější generace modelu Superb má stejný technický základ s modelem Volkswagen Passat, což je typický zástupce střední třídy, tak asi nezbývá než do této kategorie zařadit i model Superb a Octavii nechat stranou jako model, který svým charakterem spadá jako automobilová „chytrá Horákyně“ na pomezí dvou tříd.

 

Bohatá nabídka

Jaká je současná nabídka na trhu vozů střední třídy? Zahrnuje jak modely prémiových, tak masových značek. Cenové rozdíly mezi prémiovými a neprémiovými modely přitom nemusí být v některých případech dramatické. Celkem napočítáme sedmnáct modelů, z toho sedm prémiových značek (počítáme mezi ně i značku DS) a většina z nich je k dispozici alespoň ve dvou karosářských verzích, tedy jako sedan či liftback a kombi. Jediný model, Opel Insignia, nabídne karoserie tři. Kupé či kabriolety ponechme stranou. Ty mimochodem najdeme výhradně v nabídce německých prémiových značek Audi, BMW a Mercedes-Benz. Ve stávající nabídce trhu najdeme jak žhavé novinky (Mondeo, Jaguar XE, Mercedes-Benz C, Superb, Passat), tak modely, které nedávno prošly modernizací (DS5, Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508, Avensis) i takové, jejichž aktuální generace již čeká na nástupce (Audi A4, Kia Optima, Renault Laguna).

 

Přehled modelů střední třídy na českém trhu přináší magazín FLEET firemní automobily č. 2/2015 

 

Kdo je nej?

Když budeme hledat nějaká „nej“, zjistíme například, že nejdelším vozem střední třídy je Opel Insignia Tourer, tedy verze kombi, kterému do pěti metrů chybí jen 87 mm. Nejdelším rozvorem se zase může pochlubit nový Ford Mondeo. Největší zavazadlový prostor mezi sedany či liftbacky nabídne v pětimístném uspořádání s 625 litry objemu Škoda Superb a asi příliš nepřekvapí, že je nejobjemnější i ve dvoumístném uspořádání, protože nabídne 1760 l, to je mimochodem i druhá největší hodnota absolutně. Větší objem pro náklad už vykouzlí jen nový Passat Variant, ale dá se očekávat, že s příchodem Superbu ve verzi kombi o svou pozici přijde, protože rozdíl oproti liftbacku je jen 20 litrů. Absolutně nejlevnějším modelem podle ceníkových cen (včetně těch dlouhodobě akčních) je výběhový Renault Laguna, který je ve verzi 2.0 dCi Limited k dispozici za 479 900 Kč jako sedan a 509 900 Kč jako kombi.

 

Referenční model

Pro alespoň hrubé srovnání cen jednotlivých modelů jsme specifikovali jakýsi „referenční model“, což je auto s turbodieselem o výkonu okolo 110 kW, v jehož výbavě nechybí klimatizace (alespoň manuální), elektrické ovládání předních i zadních oken a audio s rádiem a CD/MP3 přehrávačem. Bezpečnostní výbava, jako alespoň šestice airbagů či systémy ABS a ESP, jsou dnes již samozřejmostí, respektive povinností. Zákazníci kupující vozy střední třídy také v drtivé většině případů chtějí slitinová kola, ale tento prvek výbavy jsme do „tvrdých“ podmínek pro referenční model nezařadili, protože pokud tato kola daná výbava, která jinak vyhovuje výše uvedeným požadavkům, neobsahuje, dokáže si je většinou zájemce v rámci vyjednávání o ceně „vyhádat“ jako bonus, případně s určitým přijatelným doplatkem. Dlužno podotknout, že až na výjimky naší referenční výbavě vyhovují již první výbavové stupně. Ve střední třídě se prostě verze „žebrák“ vůbec nenabízejí, kdo chce vůz této kategorie, vyžaduje určitý komfort, proto třeba model střední třídy bez alespoň manuální klimatizace na trhu vůbec nenajdeme. 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz