Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2019 » Kuchařka TCO II: Kde jsou data?

Kuchařka TCO II: Kde jsou data?

 
02-2019

pondělí, 13. května 2019

V předchozím dílu tohoto seriálu jsme se zabývali úvodem do problematiky TCO v aktuálních podmínkách. Závěrem bylo označení TCO přístupu jako zcela zásadního pro efektivní správu firemních aut. Jenže k tomu jsou potřeba konkrétní informace. Jaké a kde je vzít? A jak s nimi pracovat? V čem jsou rizika jejich mylné interpretace? Jaký je rozdíl v práci s daty, když auto vybíráte, nebo už nějaké máte a chcete je ekonomicky správně provozovat?

 

Určujícím kritériem pro správný výběr (firemního) auta nesmí nikdy být jeho cena. V případě orientace výhradně na pořizovací cenu nakonec zaplatíte s velkou pravděpodobností více v celkových nákladech. Ne všechna auta s nízkou cenou představují takové riziko, ale je jich dost na to, aby bylo vhodné tento ekonomický jev brát v potaz. Důvody cenového podbízení bezpochyby existují a automobilky si jich jsou vědomy.

Stejně tak je chybou, pokud se rozhodujícím kritériem stane výše slevy. To je jakýsi český sport – kdo dá větší slevu, vyhrává. Zde mezi profesionály jistě není třeba připomínat, jaká jsou rizika tohoto postupu.

V podstatě jediným smysluplným ukazatelem efektivity pořízení a provozování (firemních) aut je hodnota celkových nákladů, resp. cena za kilometr mobility. Nekupujete si přece auto, kupujete si mobilitu, a ta má svou cenu.

Soustředěním se na celkové náklady při výběru i provozování firemních aut tak lze ušetřit nemalé částky v celkovém fleet managementu. Desetiprocentní úspora je dosažitelná velmi snadno, výjimkou není snížení nákladů až o třicet a více procent.

 

Jak se v tom vyznat?

Budete-li trochu pátrat, naleznete v souvislosti s ekonomikou aut několik termínů. Účely, ke kterým slouží, jsou podobné, jejich obsah a příležitosti využití ve firmě jsou však různé.

V zásadě se můžeme setkat se třemi pojmy:

 

TCV (Total Cost of Vehicle)

  • Udává ekonomické parametry auta jako takového, bez ohledu na způsob financování, užívání a lidský faktor
  • V různých firmách je pro stejné auto stejný
  • Liší se samozřejmě podle délky nájezdu a doby užívání
  • Je zcela zásadní pro výběr vozu jako takového

 

TCO (Total Cost of Ownership)

  • Jedná se o TCV plus náklady na financování a užívání standardním způsobem
  • Je nejspolehlivějším benchmarkem mezi značkami a variantami financování
  • Přesto ještě není odrazem reálných nákladů v konkrétní firmě
  • V různých firmách je pro stejné auto a související parametry velmi podobný
  • Je zcela zásadní pro výběr správné volby financování a nastavení přijatelných provozních nákladů

 

TCM (Total Cost of Mobility)

  • Zahrnuje i položky nesouvisející s autem jako takovým (interní procesy, míra efektivity...)
  • Odráží vliv lidského faktoru (zejména opotřebení, spotřeba)
  • V různých firmách je pro stejné auto a související parametry odlišný
  • Je zcela zásadní pro celkové vyhodnocení efektivity (nákladovosti) vozů ve firmě

 

Jak je vidět z výše uvedeného, jedná se v různých situacích o dost odlišné, byť související úkoly. Pokud si chcete vybrat správnou značku auta v dané kategorii, pak je na místě se orientovat dle TCV. A pokud máte určený rozpočet na mobilitu, pomůže vám TCV vybrat vhodný vůz, klidně i napříč segmenty (např. limuzína vs. SUV). Pokud si chcete v nabídce leasingové společnosti vybrat správně, pak je vhodné se řídit dle TCO. Stejně tak v případě, kdy pro již zvolený vůz dle TCV hledáte vhodnou formu financování. A pokud již auta ve firmě máte a zajímá vás, kolik vlastně firmu celkem stojí, pak se bavíme o TCM.

TCV a TCO jsou hodnoty, které lze s jistou určitostí předvídat. Potřebujete k tomu samozřejmě příslušné know-how a vstupní informace. Se základy tohoto postupu se obeznámíme dále.

 

Celý článek Radovana Mužíka z Fleet Partners si můžete přečíst v magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2019. O ukázkový výtisk můžete požádat zde

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz