Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2019 » Nehodou to nekončí

Nehodou to nekončí

 
02-2019

pondělí, 13. května 2019

Pokud nehoda není náhoda a řidič k ní přispěje nedodržením nebo porušením některých pravidel silničního provozu, dočká se nejspíš od pojišťovny krácení nároků, případně postihu.

 

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, lidově povinné ručení, chrání provinilce zejména před finančními důsledky zaviněné nehody. Ne však vždy, ne však stoprocentně. Řidič nesmí zásadně porušit pravidla silničního provozu a jejich nedodržení může dopadnout i na oběti nehody. To když následky nehody významně násobilo například to, že posádka nebyla připoutána a zranění bylo kvůli porušení tohoto pravidla prokazatelně vážnější. Například ČSOB Pojišťovna uplatní ročně kolem tří tisíc postihů vůči motoristům, Uniqa a Kooperativa okolo pěti set.

 

Alkohol a drogy

„Postihy kvůli alkoholu tvoří dlouhodobě přes polovinu regresů z povinného ručení. Ze 423 případů za rok 2018 jich bylo 200 způsobených právě pitím alkoholu. Celkem Allianz loni uplatnila vůči motoristům postihy ve výši 16 milionů korun,“ nastiňuje situaci mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Prokázaný alkohol za volantem je jasným důvodem k tomu, aby pojišťovna vymáhala částky, které vyplatila poškozeným. „V takovém případě mají pojišťovny nárok na náhradu škody do výše poskytnutého plnění,“ upozorňuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz. Pokud má pojišťovna právo na regres/postih, zpravidla ho uplatní, i když to nemusí být ve výši sto procent. „Jaké bude snížení plnění nebo zda bude poskytnutí plnění dokonce zamítnuto, to vždy závisí na okolnostech konkrétní události, mimo jiné na výši hladiny alkoholu v krvi a vlivu nezpůsobilosti řidiče na dopravní nehodu. Jiná výše postihu tedy bude, pokud opilý řidič nezvládne řízení a nabourá, a jiná (třeba i žádná), pokud bez jeho zavinění někdo nabourá do něj,“ prezentuje přístup pojišťovny Kooperativa její mluvčí Milan Káňa.

 

Jiná provinění

Všechny oslovené pojišťovny jednoznačně uvedly, že podstatná část jejich požadavků na uhrazení nákladů na úhrady škody je spojena s alkoholem. Mezi zásadní provinění pak patří jízda bez řidičského oprávnění, kam je řazena i situace, kdy senior (nad 65 let věku) nemá platnou lékařskou prohlídku.

Mluvčí VZP ČR také upozorňuje na jeden současný a velmi vážný trend: „V posledních letech řešíme stále více případů zranění způsobených cyklisty a řidiči elektrokol. Způsobená zranění jsou někdy i velmi těžká, čemuž odpovídá i cena uhrazené péče v desítkách až stovkách tisíc korun, avšak tyto dopravní prostředky nejsou pojištěny z titulu povinného ručení. Škoda může být uhrazena komerční pojišťovnou z pojištění odpovědnosti občana za škody způsobené v běžném občanském životě, ale účastníci často žádné takové pojištění sjednáno nemají a náklady léčení poškozených jsou tak vymáhány přímo na nich!“

 

Postih u služebního vozu

Regresy se samozřejmě mohou dotknout i firem coby provozovatelů vozidel. Záleží samozřejmě na samotné firmě, proti které pojišťovny regres primárně v případě firemního automobilu uplatní. „Špatný technicky stav jde vždy za provozovatelem, ale například alkohol jde za zaměstnavatelem pouze v případě, kdy řidič plnil v době dopravní nehody pracovní úkoly. U soukromých jízd jde regres za řidičem,“ uvádí Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. I z tohoto důvodu je tedy vhodné mít ve firmě nastaven systém, který jasně určuje, kdy byl řidič v zaměstnání a kdy využíval firemní vozidlo v rámci benefitů jako soukromá osoba.

Podle Petra Milaty z pojišťovny ČSOB je postih v první řadě uplatněn proti řidiči vozidla. „Pokud je následným šetřením zjištěno, že vykonával jízdu v rámci výkonu zaměstnání, vyzýváme k úhradě zaměstnavatele, a tento se následně sám vyrovná s řidičem.“ Na to, že pro řidiče postih hodně závisí na jeho firmě, poukazuje i Milan Káňa z Kooperativy: „Pojišťovna může regres uplatnit vůči klientovi, což je v tomto případě firma vlastnící vozy zařazené ve flotile. Ta si případný postih řidiče musí ošetřit v rámci svých interních pracovně-právních předpisů.“ Uniqa v případě svých nároků primárně postihuje řidiče služebního vozu.

Řidiči firemních vozidel si musí dát pozor zejména na neoprávněné použití vozidla. „Použití služebního vozidla bez souhlasu zaměstnavatele jde plně za řidičem,“ upozorňuje Václav Bálek z Allianz. Leccos napoví konkrétní příběh z ČPP: „Řidič při služební cestě vyjížděl v osm hodin ráno z parkovacího místa a poškodil jiné zaparkované vozidlo. Škoda byla cca 40 000 Kč, hlavně promáčklé plechy. Majitel nebyl na místě, zaměstnanec tedy nechal za stěračem lísteček s telefonem a odjel, nehodu ovšem nahlásil poškozený policii až v šest hodin večer, kdy se vrátil k autu. Regres uplatníme vůči zaměstnavateli poté, až se dozvíme, že šlo o služební jízdu. Spěch není legitimní důvod, proč nepřivolat policii, když není možné sepsat záznam o dopravní nehodě.“

 

Celý článek Tomáše Pudila naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2019. O ukázkový výtisk můžete požádat zde.

 

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz