iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2023 » Albert plánuje wallboxy
Kamil Navrátil Facility Services Manager Abert Česká republika s.r.o.
Otestovali jsme v Albertu hodně vozidel BEV a PHEV od značek Škoda Auto, Peugeot, Opel, VW, Audi, Volvo či Mercedes.
Já osobně už mám služební vozidlo PHEV značky Octavia a pocity jsou zatím dobré. Prahu a okolí jezdím vždy na baterii. Pokud jedu dál, tak vždy rovnou přepnu na hybridní pohon a nejsem omezený dojezdem, protože si stále můžu po cestě natankovat. Jsem ale poctivý řidič (tester), protože dobíjím každý den v práci i doma, takže před každou jízdou mám 10kWh baterii na cca 50 km jízdy. Vozidel BEV jsem vyzkoušel už také hodně. Nejdelší test trval čtyři týdny v kuse, a to už musí člověk plánovat, kdy správně nabít, pokud potřebuji jet někam dál atd. Ale určitě nechci říci, že mě to omezovalo. Praha a okolí je úplně bez problémů. Když jsem odjížděl dál, snažil jsme se mít vždy dobitou baterii předem, abych tím nemusel trávit čas při cestě, nebo pak v cílové stanici vyhledávat nabíjecí stanici, která nemusí být vždy přesně tam, kde potřebuji.
Řidiči rozhodně budou muset být zaškolení a upravit styl jízdy. Vozidla BEV nejsou úplně stavěná na rychlost 130 až 150 km/h. Dálnice jim úplně nesvědčí, a pokud už je řidič využívá, tak ideálně s rychlostí mezi 110–120 km/h. I když jsou vozidla silná a mají velkou akceleraci, není dobré to na každé křižovatce zkoušet, aby baterie opravdu vydržela deklarovaný nájezd. Osobně se těším na dodání prvních BEV vozidel do flotily Alberta, a především jaké budou mít kolegové poznatky z jízdy.
Naše udržitelná strategie má v oblasti snižování uhlíkové stopy ve vlastním provozu jasné cíle, které veřejně komunikujeme. Dlouhodobě děláme velké investice s cílem snížit emise CO2 a dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2040. Naše služební vozidla jsou součástí uhlíkových emisí, a i přes jejich relativně malý podíl tuto oblast strategicky řešíme. Nedávno jsme například v centrále společnosti nainstalovali první „wallboxy“.