Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2020 » Zase bude líp

Zase bude líp

 
03-2020

čtvrtek, 17. prosince 2020

Letošní rok byl pro mnohé firmy náročnou prověrkou. Dodavatelé, jejich klienti, klienti klientů… Dodavatelsko-odběratelské řetězce zapraskaly v nejslabších článcích. Také automobilky musely na jaře šlápnout na brzdu. Objednávky, které se měly dostat do výroby v období lockdownu se opozdily, některé byly odřeknuty. Řada firem hledala úspory, kde se dalo, tedy i ve vozovém parku. A protože již u nás zakořenil operativní leasing, musel se jej letošní vývoj také dotknout. Otázkou je, jak moc.

 

Operativní leasing coby metoda, jak pořizovat a provozovat vozový park, dosahoval v uplynulých letech stabilních výsledků, alespoň tedy pokud jde o standardní smlouvy. Po nástupu koronavirové krize v březnu letošního roku se však řada zákazníků musela rychle přizpůsobit vládním omezením, což je stálo nemalé prostředky. Naplánovaná obnova firemních aut se najednou zdála být natolik marginálním problémem, že se odsunula na později, či na neurčito. Klesla aktuální potřeba mobility. S home office a omezenými možnostmi cestování se tedy snížily i kilometrové proběhy, a tak není divu, že se leckde sáhlo po prodloužení služby aut ve firmě. A v případě operativního leasingu tedy po rekalkulacích… Pro leasingové společnosti to znamenalo na jednu stranu snížení počtu dodaných nových aut, na druhou stranu si alespoň udržely klienty. A leckde začaly vymýšlet také způsoby, jak v situaci, která nastala, najít příležitost inovovat. Oslovili jsme tři z předních nezávislých „leasingovek“ na našem trhu (LeasePlan, ALD Automotive a Busines Lease) a požádali je o odpověď na několik dotazů. V prvním vydání Fleetu roku 2021 navážeme a budeme se třemi dalšími (Arval, Sixt a Raiffeisen Leasing) rekapitulovat situaci s delším časovým odstupem. Za LeasePlan poskytl odpovědi její generální ředitel Martin Brix, za ALD Automotive Pavel Doležel, zastávající ve společnosti pozici Business and Product Development Director a za Business Lease pak její jednatel a ředitel Martin Bulíř.                   

         

Jak se doposud podepsal vliv nejrůznějších vládních omezení a s nimi spojených problémů mnoha firem v oblasti operativního leasingu na našem trhu?

 

Martin Brix: Pro celý trh operativního leasingu letos platí, že počet aktuálně běžících smluv neboli počet automobilů, které jsou provozovány formou operativního leasingu, zůstal přibližně na stejné úrovni jako loni. Některé firmy zasažené pandemií se totiž dohodly s leasingovými společnostmi na prodloužení délky pronájmu vozidel, která právě používají. Pro tyto klienty je to velmi dobré řešení. Nezůstali bez automobilů a zároveň získali čas, aby se v nové situaci zorientovali a s rozvahou promysleli další kroky ohledně svých flotil.

 

Pavel Doležel: Nedokážu hovořit za konkurenci, nicméně produkty, jejich distribuční kanály a velikost klientské základny, to vše je u ALD tak široké, že se domnívám, že podobné zkušenosti bude mít většina firem v oboru. Obavy o budoucnost sledujeme zejména u menších firem a živnostníků, kteří projevují nižší ochotu zavazovat se k pokračování operativního leasingu. Zejména ne na tradiční délku financování kolem tří let a výš. Větší, často nadnárodní firmy, se s touto situací dokážou popasovat daleko lépe. Jednak umí dlouhodobě a efektivně plánovat své investice a jednak mají na podobné situace připravené krizové scénáře. Obnova vozového parku u těchto firem probíhá standardně dále, co se ale změnilo, je ještě větší důraz na individualizaci a určitou flexibilitu nastavení produktů.

 

Martin Bulíř: Operativní leasing je produkt, respektive služba sjednávaná na více let, proto zatím nedochází k výrazným výkyvům v jeho využívání. Pandemie omezila například možnosti pracovních cest a schůzek našich klientů, takže odkládají rozhodnutí ohledně pořízení nových vozidel a prodlužují tedy současné smlouvy o několik měsíců až rok, případně využívají flexibilní řešení, jako je například autopůjčovna. Na druhou stranu máme i klienty, kteří se orientují na přepravu zboží, a u těch došlo vlivem pandemie naopak k rozvoji jejich podnikání.

 

Vypozorovali jste nějaké změny priorit zákazníků při výběru nových vozidel?

 

Pavel Doležel: Naši klienti byli vinou situace na trhu častokrát ovlivněni omezením dodávek té či oné značky. Zejména v první koronavirové vlně, kdy docházelo k uzavírkám továren, tak zahrnovali klienti do svého hledáčku i jiné značky vozů než obvykle. Zaznamenali jsme také rostoucí zájem o tzv. zelená auta, tedy o auta s hybridním pohonem a také s plug-in hybridním pohonem. Tento vývoj ovšem není primárně zapříčiněný pandemií, spíš za ním můžeme hledat atraktivní nabídku těchto vozidel a limity emisí CO2.

 

Martin Bulíř: Žádné změny zatím nepozorujeme. Záleží na individuálních potřebách společnosti či klienta. U některých však může dojít v budoucnu kvůli zajištění finanční stability k pořizování aut s nižší výbavou nebo nižších modelových řad.

 

Martin Brix: Nelze říct, že by přímo pandemie měla zásadní vliv na aktuální preference zákazníků při výběru nových vozidel. Spíše můžeme mluvit o tom, že tato krize urychluje některé tendence, které byly patrné ještě před jejím vypuknutím. Hlavním trendem je hledání co nejefektivnějšího provozu autoparku, což se projevuje jak ve složení flotil, tak v jejich řízení. Ve větší míře přichází ke slovu digitalizace většiny procesů od objednávání vozů přes komunikaci se servisy až po přivolávání asistenční služby při pojistných událostech.  Zvýšil se také význam flexibilního pronájmu vozidel anebo sdílení služebních aut pomocí mobilních aplikací. To vše umíme klientům nabídnout. Ukázalo se také, že pro řadu firem, které teď musejí být opatrnější při plánování investic, jsou zajímavou alternativou kvalitní ojeté vozy vrácené po operativním leasingu. My je nabízíme prostřednictvím celoevropské digitální platformy CarNext, která má i své „kamenné“ prodejny. U nás ji najdete ve Vestci u Prahy v podobě úplně nového moderního showroomu, který si v ničem nezadá s autosalony značkových prodejců nových vozidel. Poptávka po pravidelně servisovaných vozech s ověřenou historií neustále roste. CarNext navíc poskytuje celou řadu doprovodných služeb včetně financování a pojištění. V době pandemie je velmi oblíbená bezplatná dodávka vozu až domů. Výběr automobilu i celý obchod tak lze kompletně vyřešit online.

 

Celý rozhovor naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily 3/2020 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz