Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2023 » Anketa dodavatelů OL

Anketa dodavatelů OL

 
dreamstime

pondělí, 25. září 2023

Anketa dodavatelé operativního leasingu Jaká je podle vás a vašich zkušeností současná situace v oblasti financování vozových parků v Česku a zejména operativního leasingu a jak hodnotíte svou vlastní tržní pozici?

 

Robert Šlajs, SIXT Leasing

V současné době sledujeme zvýšenou poptávku firemních zákazníků po způsobech řešení financování firemních flotil. Toto zvýšení poptávky souvisí s několika skutečnostmi.

Zkracující se doba dodání nových vozidel – ještě v minulém roce nebylo výjimkou čekat na nové vozidlo déle než 12 měsíců od objednání, v podstatě bez ohledu na značku vozidla. Tento nedostatek nových vozidel s sebou přinesl i snížení slev, automobilky a importéři neměli problém prodat jakékoliv volné vozidlo, které se na trhu objevilo, a tedy v obecné rovině zvýšení pořizovacích cen vozidel. Se zkrácením dodacích lhůt se trh částečně vrací do normálního stavu, kdy flotily jsou výrazněji zvýhodněny před individuálními nákupy.

Další skutečností je historický „dluh“ daný odložením rozhodnutí o obnově v covidové a postcovidové době, spousta firem vyčkávala, svoji ekonomickou situaci stabilizovala a prodlužovala užívání stávajících vozidel. Tato situace je však z dlouhodobějšího pohledu ekonomicky neudržitelná.

Významným faktorem je rovněž postupné pronikání elektromobility do firemních flotil. Tahounem tohoto zájmu jsou aktuálně zejména lokální pobočky zahraničních firem, které již mají v rámci ESG stanoveny pevné termíny pro přechod části, případně celé flotily na vozy s nulovými emisemi.

Výše zmíněné faktory podporují zvýšení zájmu o operativní leasing, který se tak stává první volbou pro stále větší procento firemních zákazníků, a to bez ohledu na velikost jejich vozového parku. V oblasti elektromobility dokáže leasingová společnost nabídnout komplexní řešení, které zákazníkům přechod usnadní. Ti tak nemusí řešit životnost baterií, morální zastarávání vozidel, jejich následný prodej po ukončení užívání a v neposlední řadě nabíjecí infrastrukturu.

SIXT leasing nabízí komplexní řešení firemní mobility od jedné hodiny v podobě pronájmu vozu s řidičem, přes krátko- a střednědobé pronájmy z vlastní autopůjčovny až po operativní leasing v délce několika let. Šíře portfolia společně s vysokou kvalitou služeb tak přispívá ke každoročnímu růstu spokojených zákazníků, se kterými vždy budujeme dlouhodobé vztahy.

Jiří Štoček

Raiffeisen LEASING

Zájem o externí financování automobilů ze strany firem neklesá. I díky snížení úrokových sazeb, ke kterému došlo v posledních měsících, se tento trh již etabloval do nového cenového normálu. Současně ale platí, že klienti mnohem častěji kombinují různé formy financování vlastní flotily v závislosti na charakteristice provozu konkrétních vozidel. Pro některá vozidla může být vhodnější úvěrové financování, pro jiná operativní nebo full service leasing. Více firem navíc preferuje takový model financování vozidel a dalších movitých a nemovitých věcí, kdy vše zastřešuje jeden silný partner.

Počet klientů, kteří mají zkušenosti s operativním leasingem, roste. Stále lépe se orientují v rozdílech nastavení služeb a procesů jednotlivých leasingových společností a mnohem více se zajímají o pravidla rekalkulací a výpočtu nadměrného opotřebení. Právě s nimi mívají u některých poskytovatelů negativní zkušenost, jsou to faktory, které mohou zásadně ovlivnit TCO full service leasingu.

S tržními cenovými tlaky vzrůstá zájem klientů o individuální nastavení služeb. Klienti oceňují možnost určit si dodavatele vozidel a služeb, případně některé služby zajistit individuálně mimo leasingovou splátku. V tom jim vycházíme maximálně vstříc.

V dnešní době je pro zákazníky samozřejmostí digitalizace určitých procesů, například podpisy smluvní dokumentace. Pro komunikaci ale preferují péči konkrétního specialisty z týmu leasingové společnosti, což platí zejména při likvidacích pojistných událostí.

Klienti stále častěji využívají naší nabídky zajištění palivových karet a výhodných nákupních podmínek. Díky velikosti naší finanční skupiny v ČR jim totiž můžeme zajistit mimořádně výhodné podmínky nákupu pohonných hmot, jaké by pro ně byly jinak v podstatě nedosažitelné.

Tyto trendy nám umožňují výrazně posilovat pozici na trhu zejména v segmentu malých a středních firem, kde je top management přímo zapojen do rozhodování a výběru partnera pro financování a provoz vozidel.

Petr Neuvirth

ČSOB Leasing
Financování je v ČR na úrovni služeb obvyklých v západní Evropě. Český podnikatel má rozmanitý výběr. Může si auta, chce-li, nakoupit z vlastních zdrojů nebo pořídit na úvěr či finanční leasing a využívat služeb vlastního odborníka či odbornice, který/která pak pečuje o autopark a jeho provozně-nákladovou efektivitu. Může také u vlastních vozidel využít třeba externích služeb fleet managementu. Nebo si vozidla či jejich celou flotilu pronajme krátkodobě, střednědobě či dlouhodobě od profesionálního poskytovatele mobility, a to včetně souvisejících služeb.

Takovými jsou v dnešní době např. leasingové společnosti, prodejci vozidel jakožto poskytovatelé pronájmů nebo třeba poskytovatelé carsharingu. Tisíc a jednu starost u vozového parku tak přenechá externímu specialistovi a soustředí se na své podnikání.

Jak hodnotíme naši vlastní tržní pozici? Není asi velkým tajemstvím, že jsme dlouhodobě mezi českými leasingovými společnostmi leasingová jednička. Nabízíme kompletní nabídku leasingových a úvěrových produktů, včetně operativního leasingu se službami. Na závěr malé odlehčení: v naší nabídce služeb u operativního leasingu, myslím, nechybí cokoliv z toho nezbytného a zároveň ji nepřetěžujeme něčím nadbytečným, co klient třeba ani nevyužije. Výsledkem je správná míra, vyváženost, tedy to, co už kdysi doporučoval velký Aristoteles v jeho Učení o středu.


Marek Šebest
ARVAL

Z letošních výsledků průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že 85 % zapojených českých společností plánuje udržet své vozové parky na stávající úrovni nebo je dokonce rozšířit v následujících třech letech. Potřeba růstu souvisí zejména s rozšiřováním činnosti a náborem nových zaměstnanců, a také udržením těch stávajících.

Podíl firem, které chtějí zavést nebo zvýšit využívání operativního leasingu, činí 27 %, což představuje 6% nárůst oproti předchozímu roku. Tato volba je pro firmy pohodlným a flexibilním způsobem financování vozových parků bez starostí ohledně údržby nebo možného poklesu hodnoty vozidel. Popularita tohoto modelu financování stoupá i díky postupující elektrifikaci vozových parků, na kterou se české společnosti postupně připravují. Bateriové elektromobily v současnosti používá nebo plánuje používat 25 % dotázaných českých firem. Pro mnohé z nich je operativní leasing atraktivní možností, jak se vypořádat s vyššími pořizovacími náklady těchto vozidel.

Společnost Arval letos oslavuje 20 let fungování na tuzemském trhu. Za tu dobu se jí podařilo díky velikosti financované flotily vozidel zaujmout pozici české jedničky. Velikost flotily v současnosti čítá přes 27 tisíc vozidel, přičemž v ní stále větší roli hrají zmiňované elektromobily. „Tomuto segmentu velmi věříme a našim zákazníkům tato vozidla nabízíme spolu s odbornými konzultacemi, které jim pomáhají s přechodem od spalovacích motorů k elektrifikovanému fleetu,“ říká expert na elektromobilitu Tomáš Kadeřábek.

V loňském roce fleet Arvalu narostl o 8,5 %, výrazný nárůst nových zákazníků zaznamenala divize Retail, která se věnuje fyzickým osobám, živnostníkům a malým firmám. S ohledem na potřeby trhu dochází k neustálému zlepšování dostupnosti servisních služeb díky platformě Arval Servis Online, která umožňuje snadnou objednávku pravidelných prohlídek a oprav. V reakci na rychle se měnící trh a ekologické výzvy má Arval v úmyslu nadále rozšiřovat svou nabídku elektromobilů a posilovat svou roli v podpoře elektrifikace vozových parků. Budoucnost vidíme v komplexním přístupu k mobilitě, který zahrnuje nejen financování a správu vozových parků, ale také různé formy dopravy a mobility, jako jsou sdílená vozidla, zmíněná elektromobilita, ale také alternativní způsoby dopravy, jako je cyklistika či veřejná doprava.

Jan Tejnor

MHC Mobility

Sledujeme několik trendů:

Ekonomická recese, která se operativního leasingu osobních vozidel prakticky nedotkla, dorazila ve zpoždění ve formě útlumu poptávky. Ne všeobecné, ale firmy přemýšlejí, jestli potřebují obnovit všechna vozidla. Smlouvy, které se opakovaně prodlužovaly pro nedostupnost vozů, se nahrazují novými vozidly s větší rozvahou.

Druhá vlna útlumu v nákladní dopravě a zdražení vozidel. S všeobecným ekonomickým nerůstem, který je v nákladní dopravě hned vidět, se spojil se skokově vzrostlými cenami nových vozidel. Tento koktejl vytvořil ekonomicky napínavou situaci ve světě nákladních vozidel, operativní leasing nevyjímaje.

Soutěž o podíl na trhu. Jak to tak bývá, občas si některé firmy udělají zálusk na tržní podíl za jakoukoliv cenu. Ze zkušenosti víme, že takovou bouři je lépe přečkat v úkrytu.

Naše pozice je přehledná. Jsme malá leasingovka, orientovaná na široké spektrum vozidel. Nepokoušíme se dělat velkoobjemové obchody, soustředíme se na klienty, kteří ocení, že mohou mít všechny služby od jednoho dodavatele.

Tomáš Bursík

Business Lease

Dle údajů ČLFA vzrostla meziročně (2022 vs. 2021) částka financovaná členskými společnostmi, včetně Business Lease, prostřednictvím leasingových produktů o 11,4 % na 33 mld. Kč. Počet smluv na operativní leasing se službami vzrostl o 7,7 % na 12 747. A to přesto, že počet registrací nových osobních vozidel, především díky prodlužujícím se dodacím termínům, v roce 2022 poklesl o 7 %.

Z toho je patrné, že full-service leasing, na který se především zaměřujeme, i nadále významně nabývá na oblibě. V porovnání s Německem nebo Holandskem, kde firmy provozují své vozové parky téměř výhradně prostřednictvím operativního leasingu, máme v Česku ještě co dohánět, ale právě to je pro nás příležitost k dalšímu růstu.

Business Lease si drží v ČR a zemích střední a východní Evropy stabilní pozici poskytovatele kvalitních služeb s přidanou hodnotou. V posledních měsících se nám podařilo prodloužit spolupráci s celou řadou významných klientů, například u společností Siemens, Heineken či Officeo. Zcela nová partnerství jsme po úspěšných výběrových řízeních navázali se společnostmi Cetin, JT International a Sokolovská uhelná, jejichž vozové parky čítají stovky vozidel. I díky tomu v současnosti pečujeme v ČR o téměř 13 000 vozů našich přibližně 800 klientů.

„Operativní leasing je o dlouhodobém obchodním vztahu a partnerství, které je udržitelné jen v případě spokojenosti klienta s nabídnutým řešením,“ říká Hana Výmolová, jednatelka společnosti. Jsme si vědomi výzev, které jsou především spojeny s aktuálními trendy v „automotive“ či přístupu k mobilitě. Průběžně pracujeme na naší nabídce tak, abychom pro naše klienty nebyli jen dodavatelem zajišťujícím financování flotil, zaměřujeme se primárně na doprovodné služby a jejich maximální kvalitu. Aktuálně směřujeme k řešením, která odpovídají potřebám klientů v období rychlého nástupu nových technologií, či problematice ESG. Vedle služeb spojených s komplexní oblastí dobíjení elektromobilů se tak věnujeme přípravě programů na redukci emisí, zvyšování bezpečnosti uživatelů vozidel a celkové poradenství. Chceme být klientům partnerem s nadšením pro mobilitu!

 

Pavel Doležel
ALD Automotive

Podíl operativního leasingu na celkovém množství financovaných vozů v ČR neklesá, ba přímo naopak. Nicméně tento druh financování vozových parků je stále spíše doménou velkých firem, často s mezinárodní vlastnickou strukturou. Z našich vlastních zkušeností víme, že tyto velké, korporátní subjekty kladou důraz především na kvalitu a udržitelnost poskytnutých podmínek. Poptávají různé doplňkové produkty nebo služby, které jim umožňují efektivně reagovat na okamžité potřeby jejich mobility. Takže se bavíme spíše o kompletním zajištění mobility než jen o využívání klasického produktu operativního leasingu. Při výběrových řízeních, kterých se běžně účastníme, tak sedí na druhé straně stolu většinou partner, se kterým společně utváříme konkrétní, na míru ušitý produkt tak, aby přesně vyhovoval účelu dané mobility. V posledních letech se do obsahu těchto výběrových řízení také výrazně promítá téma elektromobilita a veškeré s ní související služby. Bavíme se v něm nejen o pořízení vhodného elektrovozu a jeho financování, ale také o komplexním řešení nabíjecího procesu, jak v místě podnikání, tak u zaměstnanců doma. Ale nejen o něm, téma elektromobility je široký pojem. Pro tyto účely má ALD vytvořený mezinárodně platný program ALD Electric, který čerpá z potřeb a zkušeností zemí, jež jsou v elektromobilitě mnoho let před námi. I díky němu jsme schopni nabídnout našim partnerům to, co v oblasti elektromobility potřebují, nebo co se jinde dávno osvědčilo.

Pokud se podíváme na potřeby menších firem v oblasti mobility, začíná u nich převládat poptávka po flexibilitě a jakési „nevázanosti“. Tedy po produktech, které umožní klientovi půjčit si vozidlo třeba na kratší dobu a vrátit ho kdykoliv, ideálně bez sankcí. Řekl bych, že to je možný důsledek určité nejistoty českého ekonomického prostředí, kdy podnikatelé a firmy necítí stabilitu legislativního a fiskálního prostředí na našem trhu. I proto se snažíme být v ALD Automotive spíše než prostým poskytovatelem operativního leasingu tím, kdo hledá a zároveň nabízí nejvhodnější formy zajištění mobility pro všechny skupiny klientů. Věříme, že tomu v mnohém napomůže i celosvětová fúze mezi ALD a Leaseplanem, díky níž jsme se stali součástí největšího celosvětového poskytovatele mobility na trhu. Jistě nám to otevře nové cesty, nové možnosti, nová řešení, která se ale budou vždy soustřeďovat na to jediné – na spokojenost a zájem našich klientů.

 

Martin Brix
Drivalia Lease Czech Republic

Operativnímu leasingu se u nás daří, a to zejména mezi podnikatelskou klientelou. Ukazuje se, že stále více firem i živnostníků vyhodnocuje operativní leasing jako optimální nástroj pro provozování svých autoparků. Tento trend potvrzuje i vývoj obchodů naší společnosti. Nárůst objednávek nových vozidel je v letošním roce velmi slibný, zvětšuje se nám i zákaznické portfolio. Obstáli jsme hned v několika velkých tendrech. Naším největším úspěchem z poslední doby je vítězství ve čtyřech výběrových řízeních České pošty. Na jejich základě dodáme poště v příštích měsících více než tisícovku nových osobních i užitkových vozidel.

Naše ambice pro příští léta je jasná: zdůraznit svou současnou pozici lídra v oblasti fleet managementu a správy firemních autoparků, a to hlavně pokud jde o kvalitu služeb a technologickou inovativnost. Budoucnost bude patřit zeleným řešením a novým obchodním modelům, jakými jsou sdílení firemních vozidel včetně elektromobilů, předplatné automobilů anebo variabilní pronájmy osobních i užitkových vozidel s nejrůznější délkou trvání. Právě tyto formy propaguje i náš nový vlastník, společnost Drivalia.

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz