Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2013 » Jak na letenky?

Jak na letenky?

 
4-2013

čtvrtek, 5. září 2013

Firemní mobility management je vnímán především jako problematika spojená především s automobilovou dopravou. V našich podmínkách je to vcelku přirozené, protože vzdálenosti jsou poměrně krátké a silniční síť velmi hustá. Nedílnou součástí mobility managementu je však i přeprava letecká, která nastupuje tam, kde už auto buď není z nějakého důvodu efektivní, nebo vůbec nepřipadá v úvahu.

 

Už několik let narůstá počet osob, které dávají přednost letecké dopravě před automobilovou, a to i na relativně krátké vzdálenosti. Čas, který jim cesta zabere, je pro ně důležitější než případný cenový rozdíl. Těmto trendům samozřejmě napomáhá také neutěšená ekonomická situace řady aerolinek, které se zaměřují primárně na nízkou cenu a minimalizaci nákladů, což je ovšem v letecké branži zejména z bezpečnostních důvodů velmi citlivé téma.

Velké firmy, které využívají pro své zaměstnance leteckou dopravu často, mívají interního specialistu, který zákonitosti a mechanismy letecké branže zná a umí nakoupit letenky tak, aby byla cesta i cena efektivní. Jaké jsou možnosti menších firem, pro které by byl podobný specialista přílišným luxusem? 

Tři možnosti
Možností nákupu letenek je několik. Můžeme se sice obrátit přímo na leteckou společnost, ale zatímco ještě před deseti - patnácti lety měla většina významných dopravců své kanceláře pro veřejnost v centru Prahy, dnes bychom se museli vydat přímo na letiště. Přepážky na letištích ovšem jsou a vždycky byly určeny především k řešení urgentních požadavků cestujících, kteří letí ten den nebo v nejbližší době. Plánovat na letišti například cestu kolem světa by nebyl nejlepší nápad. Vyhledání takového spojení, které nám bude vyhovovat, je práce i pro zkušeného letenkáře (jak se v oboru lidem prodávající letenky říká) na několik hodin.
Jako efektivnější se tedy jeví další možnost, kterou je využití služeb některé z cestovních kanceláří, které mají vlastní oddělení specializované na zařizování a prodej letenek. Stát se zkušeným letenkářem je přitom běh na dlouhou trať. Vyznat se ve všech zkratkách, pravidlech, povinnostech, naučit se opravdu dobře pracovat s rezervačními systémy (většina kanceláří jich má více), je záležitost minimálně jednoho roku, spíše ale několika let. Většina lidí, kteří tuto práci dělají, má pozitivní vztah k létání a cestování. Mohou tudíž podat cenné rady i nad rámec svých pracovních povinností. Jako ve všech oborech, i zde platí, že osobní zkušenost je k nezaplacení... Tento postup nám může ušetřit jak čas, tak náklady. Zavedení nákupu letenek online sice navenek nahradilo lidský faktor, ale ve skutečnosti tomu tak úplně není, neboť zejména optimální zkombinování letů na delších trasách vyžaduje určitý cvik a znalosti. 
Třetím a v současné době asi nejrozšířenějším způsobem nákupu letenek je internet. Nakupování letenek prostřednictvím internetu se otevřely dveře po zavedení elektronických letenek, ke kterému došlo 1. června 2008. Od tohoto dne již není nutné mít letenku fyzicky u sebe. Papírová verze byla nahrazena verzí elektronickou. Největší výhodou z pohledu cestujícího je fakt, že už nemusí pro letenku nikam chodit a také ji nelze ztratit. Jednoduše je po vystavení zaslána na email, na letišti pak stačí nahlásit jméno u odbavovací přepážky a můžeme letět. Internet prodej letenek zrychlil a značně usnadnil. Koupit si dnes letenku tedy není zdánlivě nic složitého.

Příliš drahý překlep
Přes zdánlivou jednoduchost má z pohledu profesionála nákup letenek na internetu svá úskalí. Za veškeré informace, které jsou do systému zadány, odpovídá klient sám. Překlep ve jméně, rezervace jiného letu, zadání špatného data odletu, to všechno jsou chyby, které nelze po vystavení letenky jednoduše opravit nebo změnit. Letenky jsou nepřenosné a oprava jména leckdy není vůbec povolena. Představa, že místo pana Nováka poletí na jeho letenku pan Kučera, že se to v rezervačním systému prostě a jednoduše přepíše, je tedy zcela mylná. I z toho důvodu je třeba mít ujasněno, kdo, kdy a kam potřebuje letět. Pokud panuje nejistota, zda to bude pan Novák, nebo nakonec pan Kučera, vyplatí se s nákupem letenky počkat, i když bude cena krátce před odletem o něco vyšší. Vrácení již zakoupené letenky není nic jednoduchého.    
Mezi časté chyby při nákupu letenky přes internet patří špatné datum odletu. Pro podstatnou část nakupujících je nejdůležitější cena. Pokud ale do internetového systému nezadáme, že potřebujeme letět pouze v konkrétní den, může se stát, že nám nabídne let třeba o dva dny později, protože je volnější a tudíž levnější. Pokud budeme sledovat jen cenu, může se stát, že si toho nevšimneme, letenku zaplatíme, ona nám obratem přijde na email, a chybu zpravidla zjistíme až na letišti před odletem. Pak přijde na řadu dohadování s pracovníky letecké společnosti nebo cestovní kanceláře…
Měnit letenku na jiný termín je spojeno ve většině případů s poplatky, a ty se nikomu platit nechce. Když si koupíme letenku prostřednictvím portálu cestovních kanceláří, vytiskne ji někde v kanceláři pracovník - letenkář. Ten tam ale není pro to, aby ověřoval, zda takto opravdu chceme cestovat. Jeho povinností je letenku vytisknout, poslat nám ji v elektronické podobě na email a zpracovat platbu. Co jsme si objednali, to dostaneme...
 

Celý článek přináší FLEET firemní automobily 4/2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz