Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2023 » Rok 2023 a firemní elektromobilita. Co si myslí čeští řídící pracovníci?

Rok 2023 a firemní elektromobilita. Co si myslí čeští řídící pracovníci?

 
2022-barometr

úterý, 5. prosince 2023

Ve druhém letošním vydání speciálu GREEN FLEET jsme se zeptali manažerů přibližně dvacítky českých firem na jejich názor na rozvoj elektromobility v roce 2023. Zde je malá ukázka.

 


Kamil Navrátil
Facility Services Manager

Albert Česká republika s.r.o.
Praha

Rozvoj elektromobility v procentuálním vyjádření vypadá dobře, ale jak všichni víme, na samotném začátku cesty není problém meziročně růst o 150 až 200 %, nicméně v následujících letech už to bude podle mě hodně složité, obzvláště v Česku, kde lidé obecně neradi přijímají změny. Data hovoří jasně – v evropském srovnání registrovaných BEV vozidel jsme na předposledním místě a za námi už je jenom Slovensko.

Mnoho automobilek začíná představovat e-vozidla, která dosahují reálného dojezdu mezi 450550, a někdy dokonce až 600 kilometry na jedno nabití. Hlavně se však zvyšuje nabíjecí výkon, upravuje se křivka nabíjení u vozidel, a tudíž se zmenšuje čas nabití. To vše pomáhá k tomu, že se elektromobily začínají objevovat ve firemních flotilách.

V Albertu už máme několik plně elektrických vozidel, které testujeme v našem fleetu. Některá jsou přidělená přímo konkrétnímu řidiči, další si mohou naši kolegové vypůjčit pro pracovní účely a služební cesty z naší interní půjčovny.

Co se týče výtek na elektrická auta, od lidí slýcháme dva důvody dojezd a dostupnost nabíjení. Musím ale říct, že u 5060 % řidičů v našem fleetu toto problém nebude. Naše uvažování o elektromobilitě brzdí cena vozidel, ale ta snad začne také klesat s příchodem dalších konkurenčních vozů na evropský trh z Asie.

Předpokládám, že automobilky budou ještě tři až čtyři roky prodávat spalovací motory, i když určitě v omezeném množství (méně motorizací a typů vozidel).

Zlom dle mého nastane mezi roky 20292031, protože část velkých evropských zemí, jako je Německo, Francie, Švédsko, Dánsko, Británie a další, podepsala, že nebudou od roku 2030 prodávat spalovací motory. Tomuto faktu se ostatní evropské země budou muset přizpůsobit, protože vývoj pro část trhu nebude pro žádnou automobilku rentabilní. V Albertu máme jasný plán a cíle pro snižování uhlíkové stopy, a to včetně emisí z vlastní dopravy či fleetu. Očekáváme, že pro nás bude v elektromobilitě klíčový nejpozději již zmiňovaný rok 2030.

Bc. Tomáš Horyna, MBA
provozní ředitel
ARMEX ENERGY a.s.
DěčínV našem vozovém parku se bohužel stále žádný vůz na čistě elektrický pohon nevyskytuje. Důvody jsou zatím stále stejné. Jsou jimi podstatně vyšší pořizovací cena, hustota sítě nabíječek stále zaostává oproti čerpacím stanicím, také bychom museli vyřešit u startů z domova, jakým způsobem, resp. za jakých podmínek by zaměstnanec mohl nabíjet vozidlo ze své domácí sítě. Obávám se, že nabídka vozidel s konvenčním pohonem se bude stále postupně zmenšovat, a ty budou muset být nahrazeny jinými. Důvodem budou neustále vyšší tlaky na snižování emisí, kde to jistě bude dříve nebo později narážet na limity možností spalovacích motorů, byť jde vývoj stále kupředu a i přes zpřísňování emisních norem si s tím doposud výrobci vždy nějak poradili. I když se to rok od roku zlepšuje, stále je v ČR podíl plně elektrických vozů při nových registracích nejnižší v EU (v roce 2022 za námi skončilo už jen Slovensko). Pokud nedojde k dalšímu poklesu cen plně elektrických vozů, stále budou upřednostňovány spalovací motory, případně hybridní pohony, které jsou přeci jen cenově o něco dostupnější.

Rastislav Vašica 
finanční ředitel
BOHEMIA SEKT, s.r.o.
Starý Plzenec
Rozvoj elektromobility v korporátních výrobních společnostech koresponduje s dynamikou rozvoje elektromobility v České republice. Myslím si, že tempo rozšiřování je velmi pomalé a výrazně zaostává za vyspělými světovými ekonomikami. Budoucí vývoj bude výrazně záviset na tom, kdy se pořizovací cena a provozní náklady vozidel s alternativním pohonem přiblíží srovnatelným úrovním cen vozidel s motorem spalovacím, kdy se zvýší jejich dojezdová vzdálenost, prodlouží se životnost dodávaných baterií, sníží se doba strávená dobíjením, a hlavně cena elektrické energie se stane rentabilní ve srovnání s ostatními tradičními zdroji pohonu vozidel. Jak asi všichni tušíme, tak bez aktivního zapojení státu, ať už ve formě poskytovaných podpor, daňových úlev nebo snížení administrativní náročnosti na investice do energetické soběstačnosti firem, nelze v budoucnu počítat ani s akceptovatelnou mírou a dobou návratnosti, ani s masivním rozšiřováním vozidel s alternativními zdroji pohonu ve firemních fleetech.

Postupný masivní rozvoj výroby automobilů s elektrickým pohonem bude doprovázen změnou v nabídce jednotlivých modelových řad. Nemyslím si, že bude docházet k omezení nebo snižování nabídky, ale očekávám spíše změnu v designu vozidel a v aerodynamice karoserií, změnu ve velikosti vnitřních a úložných prostor i změnu nabídky výkonů a motorizace nových vozidel.

Další názory si přečtěte v novém  vydání časopisu FLEET, které je k dispozici v tištěné formě u společnosti send.cz nebo v digitální formě na webu digiport.cz

Časopis můžete získat jako přílohu časopisu Ekonom, pokud si zakoupíte číslo, které vychází 14.12.2023

Ilustrační foto Albert

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz