Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2018 » Za volantem dodávky

Za volantem dodávky

 
06-2018

středa, 17. října 2018

Zcela svébytnou kategorií řidičů, mající svá specifika a zasluhující zvláštní pozornost, jsou řidiči dodávek. Lépe řečeno řidiči vanů, protože tento výraz zahrnuje jak vozidla určená pro přepravu nákladu, tak vozidla určená pro přepravu osob. V obou případech jde o vozidla s největší povolenou hmotností nepřevyšující 3500 kg.

 

Čím jsou tito řidič tak specifičtí? Zejména tím, že mají řidičské oprávnění a zkušenosti pro řízení osobního automobilu, ale řídí vozidlo s vlastnostmi, které se více podobají nákladnímu automobilu. Řidič vanu nepotřebuje žádnou zvláštní kvalifikaci, takže mu stačí řidičský průkaz skupiny B, nepotřebuje profesní školení ani dopravně psychologické vyšetření. Často není profesionálním řidičem, řízení dodávky je pouze doprovodnou činností k jiné hlavní náplni práce (servisní technik, řemeslník, doručovatel). Zaměstnavatelé k těmto řidičům přistupují vlažně, většinou nepovažují za nutné podrobit je nějakému speciálnímu tréninku. Mimo jiné i proto tito řidiči představují skupinu s vysokou nehodovostí a tedy určitou nebezpečností pro ostatní účastníky provozu. Nejde o ryze český problém, s fenoménem takzvaných van-driverů, jak se běžně řidiči vanů ve světě nazývají, svým způsobem zápolí celý svět.

 

Co to řídím?

Nejprve se podívejme na provoz vanů optikou dopravních předpisů. První, co si musí takový řidič uvědomit je, jaký druh vozidla vlastně řídí. Je s podivem, kolik z nich tuto základní informaci nemá, protože se o ni prostě nezajímá. Přitom právě druh vozidla určuje, jakými pravidly se řidič bude za jízdy řídit. Zjistit druh vozidla je velmi jednoduché, stačí se podívat na zadní stranu Osvědčení o registraci vozidla (lidově nazývaného malým technickým průkazem), které musí mít řidič při jízdě u sebe. Řada užitkových vozidel se vyrábí v kategorii jak osobní (M1) tak nákladní (N1) automobil a dokud se řidič do Osvědčení konkrétního vozu nepodívá, nemůže vědět, jaké vozidlo vlastně řídí. Platí to dokonce i u aut, u kterých by to řidič opravdu nečekal. V dobách, kdy nebylo možné uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty na vstupu při pořízení osobního automobilu, vyráběla továrna Škoda vozy Octavia kombi v kategorii nákladní automobil právě proto, aby si firmy a podnikatelé mohli při jejich pořízení uplatnit odpočet DPH. V provozu je řada dalších vozidel, dokonce i luxusních, zařazených ze stejných důvodů do kategorie nákladní automobil.

Ať už je van kategorie osobní nebo nákladní automobil, řidič musí brát v úvahu dva základní parametry. Jednak hmotnost, a to jak okamžitou, tak tu největší povolenou. Existují místa, kam je zakázán vjezd vozidlům, jejichž okamžitá hmotnost převyšuje nějaký nízký limit, často dvě tuny. Se soukromým běžným autem tam řidič nejspíš může, s vanem, byť v kategorii osobního automobilu, už pravděpodobně ne. Pak jsou to rozměry a z nich zejména výška. Mnoho veřejných garáží má vjezd omezen na vozidla do výšky 1,9 metru a do takového limitu se mnoho vanů nevejde.

Je-li v Osvědčení o registraci vozidla v rubrice Druh vozidla uvedeno „Osobní automobil“, pak kromě již zmíněného na řidiče z pohledu předpisů žádné zásadní záludnosti nečekají.

 

Celý článek Roberta Kotála z Dopravní akademie naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní autombily č. 6/2018. Celoroční zasílání magazínu si můžete objednat zde  

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz