Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Aktuality

Aktuality

 
image199

Výběr aktualit ze světa vozových parků a jejich dodavatelů Bodový systém v Německu Diskuse nad novým bodovým systémem, který by měl být u nás zaveden, neustávají. Nezaškodí se proto podívat, jak funguje jinde. Například v sousedním Německu: tam...

 

Výběr aktualit ze světa vozových parků a jejich dodavatelů

Bodový systém v Německu
Diskuse nad novým bodovým systémem, který by měl být u nás zaveden, neustávají. Nezaškodí se proto podívat, jak funguje jinde. Například v sousedním Německu: tam funguje už přes třicet let a přezdívá se mu „strašák řidičů“. Byl zaveden 1. května 1974 z rozhodnutí Spolkového sněmu (parlamentu) a registruje všechny přestupky řidičů potrestané pokutou vyšší než 40 eur nebo takové, jež jsou hodnoceny jako trestné činy.

Katalog přestupků, za něž se udělují „trestné“ body do osobního záznamu řidiče, je velmi široký a sahá od špatného parkování (bránění ve výjezdu sanitce nebo hasičům stojí 1 bod), přes porušení zákazu předjíždění (1 až 3 body), nerespektování značky „stůj dej přednost v jízdě“ (za 1 až 3 body), jízdu na červenou (3 body) až po alkohol v dechu a krvi (podle hladiny až 4 body).

Spolkový úřad pro dopravu (KBA) sídlící ve šlesvicko-holštýnském Flensburgu má propracovaný systém postihů za nárůst počtu bodů a také způsob jejich postupného škrtání. Když řidič dosáhne stavu 8 až 13 bodů, je na to písemně upozorněn s poukazem na hrozící možnost účasti na povinném doškolovacím semináři. Tento seminář je řidič povinen absolvovat, když dosáhne 14 až 17 bodů. Zároveň je upozorněn na možnost psychologického vyšetření a odnětí řidičského průkazu. Při dosažení 18 bodů řidič přichází o řidičský průkaz nejméně na šest měsíců a znovu jej může získat zpravidla až po absolvování lékařsko-psychologického vyšetření.

Řidič může dosáhnout snížení bodů na svém kontě dobrovolnou účastí na doškolovacím semináři: v rozmezí 4 až 8 bodů se mu škrtají 4 body, u hranice 9 až 13 to jsou 2 body a v rozmezí 14 až 17 bodů po absolvování psychologické poradny rovněž 2 body. Během pěti let se však může řidič zbavit maximálně 4 bodů.

Německý bodový systém, který se časem stal vzorem i pro jiné země, je průběžně zdokonalován a katalog bodů k nevelké radosti řidičů doplňován o stále nové položky. O důkladnosti systému svědčí například to, že nejen pamatuje na porušení zákazu předjíždějí či chybné předjíždění, ale také na případ, kdy vozidlo předjíždí jiné jen nepatrně vyšší rychlostí.

Podle auta poznáš voliče? (fotoarchivAB/audi/audina.jpg popisek: Téměř polovina řidičů vozů značky Audi volí v Německu CDU)
Řekni mi, čím jezdíš a já ti řeknu, koho volíš. Poněkud upravené úsloví prý skutečně platí: německý sociologický ústav Forsa v anketě pro politický magazín Cicero zjistil, že voliči jednotlivých stran mají více v oblibě tu či onu automobilovou značku. Tak například plných 45 % majitelů vozů Citroën volí v Německu sociální demokraty (SPD), stejně jako 42 % řidičů vozů se značkou Honda a 40 % s emblémem nissanu, fiatu či opelu. Naproti tomu konzervativní křesťansko-demokratickou unii (CDU) volí především majitelé mercedesů a audi (po 45 %) a také BMW a toyot (po 41 %). Zajímavě se profilují stoupenci „zelených“: jezdí nejčastěji v peugeotech a renaultech (po 16 %) a z části ve volkswagenech (14 %). Liberálové se podle průzkumu rekrutují z řad majitelů hond a škodovek (po 13 %), zatímco 8 % řidičů fiatů volů krajní levici – postkomunistickou PDS. Forsa netvrdí, že výsledky jejího průzkumu platí univerzálně – v jiných zemích bude rozložení řidičů a voličů podle značek aut patrně trochu jiné. Nicméně v Německu, kde se ankety zúčastnil dostatečně reprezentativní vzorek obyvatel (4373 řidičů), se zdají být výsledky poměrně přesvědčivé. Dokonce i vládní většinu – SPD a Zelení – dávají dohromady Citroën, Peugeot a Renault, zatímco opozice – CDU a liberálové – zastoupená mercedesem, audi a BMW by s pomocí dalších značek dala dohromady více než 50 %. Kdo ví, jak by podobný průzkum dopadl u nás?

Mercedes ukončí výrobu Vanea
Automobilka DaimlerChrysler potvrdila zprávy médií o tom, že zastaví výrobu minivanu Vaneo, který vyrábí její závod v Ludwigsfelde v Braniborsku. Výroba nepříliš úspěšného typu by měla být ukončena nejpozději ke konci roku, následovníka mít Vaneo nebude. Na 1500 pracovních míst v Ludwigsfelde by však nemělo být ohroženo: závod, kde se vyráběly nákladní automobily již za někdejší NDR, by měl od příštího roku vyrábět užitkový typ Sprinter. Ročně má brány závodu opouštět několik tisíc sprinterů, jež se až dosud vyráběly především v Düsseldorfu.

Model Vaneo byl koncipován jako prostorný kompaktní vůz a dodávka pro menší firmy a živnostníky. Na trhu se však nedokázal prosadit, protože konkurence nabízela jednodušší a levnější modely. V roce 2001, kdy výroba vanea začala, se počítalo s 50 000 kusy ročně, ale loni dosáhla pouze 12 000 vozů a letos se počítá s ještě nižší produkcí. Odbyt Sprinteru je naproti tomu dobrý.

Pozor na tlakové mytí pneumatik!
Kdo si nedá při čistění pneumatik tlakovou vodou dostatečný pozor, může na obutí svého vozu způsobit nenahraditelné škody. Testy uskutečněné německou společností pro technickou kontrolu vozidel (DEKRA) odhalily, že ostrý proud tlakové vody, který se v určitém bodě přiblíží k pneumatice na vzdálenost čtyř centimetrů, ji může zničit během pouhých pěti vteřin. Důvodem je silný erozní účinek vodního paprsku při nárazu na stěnu pneumatiky. V důsledku rychlého vzrůstu teploty v materiálu pneumatiky se v něm utvoří bublinky, jež naruší jeho strukturu a pevnost. Při vysoké zátěži, například na dálnici, pak může dojít k obávanému prasknutí pneumatiky, jež má často za následek smrtelné nehody.

Při čištění pneumatik vysokotlakovým přístrojem se pneumatika může poškodit tím dříve, čím blíže je tryska přístroje ke stěně pneumatiky, čím užší je vodní paprsek a čím vyšší je tlak vody. „Málokdo si dovede představit, že paprsek vody teplé jen 14 stupňů může pneumatiku tak silně zahřát,“ říká Franz Nowakowski, expert Dekry na pneumatiky. Prvním příznakem poškozené pneumatiky jsou tzv. stíny. Odborníci tak označují místa, na nichž postříkaná pneumatika ihned oschne, protože byla na tomto místě silně zahřátá. Druhým příznakem jsou podle Nowakowského puchýřky či bublinky na stěně pneumatiky. Pokud se objeví tyto příznaky, musí být pneumatika ihned vyměněna – jakákoliv oprava není možná. Přes tato nebezpečí se však motoristé nemusejí čistění pneumatik ostrým proudem vody vzdát. Je však při tom zapotřebí dodržovat tři pravidla: dbát o to, aby paprsek vody byl nejméně 20 centimetrů vzdálen od povrchu pneumatiky, používat širší paprsek vody pod úhlem 20 až 45 stupňů a nesměrovat jej i při silném znečistění jen na jedno místo, ale stále tryskou pohybovat sem a tam.

Diesely rekordně
Podíl dieselových motorů u nových vozidel v západní Evropě dosáhl nejvyšší úrovně v historii. Dokazují to aktuální tržní statistiky, shromážděné společností Bosch. V říjnu 2004 bylo dieselovým motorem vybaveno 51,9 % nově registrovaných osobních automobilů. „Ve srovnání s říjnem 2003 tak stoupl podíl dieselových motorů o 5,3 procentních bodů“, prohlásil Wolfgang Chur, člen vedení společnosti Bosch.

Také v Německu dosáhl podle firmy Bosch podíl dieselových motorů nového maxima, a to 47,9 %. V říjnu 2003 to bylo o 6,4 % méně. Nejvyšší podíl dieselových motorů, přes 70 %, zaznamenali u nově registrovaných vozidel v Rakousku, Belgii a Francii. Ve Velké Británii a Itálii vzrostl podíl dieselových motorů o 7,5 %. „Stoupající podíl dieselových motorů byl zaznamenán ve všech třídách automobilů,“ zdůraznil Chur. Stále stoupající podíl vznětových agregátů na celkovém počtu vozů vykazují statistiky u vyšší střední třídy. Tam se už podíl dieselových motorů vyšplhal až na 62,5 %. Dieselové motory však nacházejí využití ve všech třídách automobilů, ve vozech Smart s 0,8 litrovým tříválcovým motorem stejně jako v typech jako Volkswagen Touareg s pětilitrovým desetiválcovým motorem. Kromě toho se dieselové motory stále více používají i ve sportovních vozech typu kabriolet či kupé. „Úspěch dieselových motorů se bude dále rozšiřovat. O třetinu nižší spotřeba ve srovnání s benzínovými motory a přiměřeně menší množství vypouštěného oxidu uhličitého jsou přesvědčivými argumenty. Také vysoký jízdní komfort dnešních dieselových motorů s moderním vysokotlakým vstřikovacím systémem přesvědčuje stále více řidičů automobilů na celém světě,“ míní Chur. V České republice tvořil v roce 2004 podíl dieselů na všech osobních vozech 34,65 %, v případě užitkových vozů 82,41 %.
 

Další aktuality si přečtěte v č. 1 / 05

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz