Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Auta pro „ajťíky“

Auta pro „ajťíky“

 
0aed_image3974

úterý, 5. května 2009

Když se řekne Kapsch, představí si dnes většina lidí v České republice společnost, která vystavěla a provozuje systém mýtných bran na našich dálnicích. Ne každý ví, že vedle této společnosti, která nese název Kapsch Telematics Services, působí na...

 
Když se řekne Kapsch, představí si dnes většina lidí v České republice společnost, která vystavěla a provozuje systém mýtných bran na našich dálnicích. Ne každý ví, že vedle této společnosti, která nese název Kapsch Telematics Services, působí na trhu také sesterská společnost Kapsch s.r.o., která je zaměřena na dodávky informačních a komunikačních technologií, zkráceně ICT.
 
V České republice zaměstnává společnost Kapsch s.r.o. přes 120 pracovníků a disponuje osmi servisními středisky, kterými pokrývá celé území České republiky. Mobilitu pracovníků zajišťuje 86 automobilů, jejichž správu má na starosti Lucie Vdovicynová. „Drtivou většinu našeho autoparku tvoří osobní vozy, užitkové jsou vlastně jen čtyři. Tři volkswageny transporter a jeden caddy,“ představuje na úvod složení vozového parku a jak vyplývá z dalších slov, osobní vozy jsou výhradně značky Škoda. „Máme jak fabie, tak octavie a superby,“ upřesňuje Lucie Vdovicynová. U dříve nakupovaných aut převládaly benzinové motory, u vozidel pořizovaných později se však stal standardem turbodiesel. Také nové Superby jsou ale poháněny turbodieselovými motory. Ve firmě mají čtyři a jejich uživatelé jsou podle Lucie Vdovicynové spokojeni: „Uživatelé vozů oceňují především velký a pohodlný vnitřní prostor a také systém otevírání zavazadlového prostoru, který je v porovnání s předchozím modelem mnohem praktičtější,“ doplňuje. Rozhodnutí používat vozidla domácí značky podle ní padlo víceméně již na začátku činnosti společnosti Kapsch u nás a souvisí podobně jako u řady dalších zahraničních společností se snahou podporovat domácí výrobce v lokalitě, kde působí.
 
Vlastní i pronajaté
Ve vozovém parku společnosti Kapsch se v současné době nacházejí vozy, které jsou jak v jejím majetku, tak na finanční či operativní leasing. „U vozů v našem majetku se jedná o nejstarší vozy, které zde máme, jako jsou třeba fabie z roku 2003. Několik vozů je ještě ve finančním leasingu, většina ale již byla pořízena na operativní leasing,“ upřesňuje Lucie Vdovicynová. Služeb operativního leasingu začali u společnosti Kapsch využívat v roce 2004 a v současnosti spolupracují s LeasePlanem a Arvalem. „Do budoucna bychom ale chtěli mít jen jednoho dodavatele, protože náš vozový park není zase tak velký, aby pro nás bylo využívání dvou různých dodavatelů výhodné. Zatím ale není jasné, jestli to bude některý ze stávajících poskytovatelů, nebo někdo třetí. Rozhodne samozřejmě kvalita a výhodnost nabídky ve výběrovém řízení,“ říká Lucie Vdovicynová, pro kterou to bude první výběrové řízení tohoto druhu, za které bude přímo zodpovědná. „Je to zajímavá práce. Doposud jsem sice připravovala podklady, samotné výběrové řízení ale vedla nadřízená kolegyně. Nyní to bude na mně. Určitě se na tu práci těším a beru ji jako výzvu,“ dodává.
 
Nesnadný odhad kilometrů
Protože má Lucie Vdovicynová ve vozovém parku vozy jak ve finančním, tak operativním leasingu, může porovnávat, co je z provozního hlediska výhodnější. „U aut v operativním leasingu je výhodou péče a služby, které nám leasingová společnost poskytuje. Na druhou stranu nám dělá trochu problémy odhad kilometrového proběhu jednotlivých vozů. Stává se, že musíme u vracených vozidel doplácet za kilometry najeté nad rámec stanoveného maxima, což je samozřejmě určitý náklad navíc. Ale nastavovat kilometry příliš vysoko bylo nevýhodné, protože pak je kalkulace znevýhodněna nižší zůstatkovou cenou vozidla, takže jsou měsíční splátky vyšší. Optimální by bylo odhadnout přesně, kolik které auto najede, ale to je prakticky nemožné, protože se charakter provozu vozidla často mění s tím, kterému pracovníkovi je přiděleno. Někdo jezdí málo, někdo opravdu hodně. Někdy se snažíme auta prohodit, aby to s nízkými nájezdy jezdilo víc a naopak, ale ne vždy je to možné,“ vysvětluje Lucie Vdovicynová.    
 
Nad přestavbami nikdo nejásá
U většiny aut ve vozovém parku společnosti Kapsch je povoleno i využití pro soukromé cesty, několik referentských automobilů, které nejsou trvale přiděleny, jezdí ale pouze služebně.  U Fabií se využívá možnost přestavby na verzi N1, většina octavií ale byla pořízena v osobní verzi.  „S octaviemi jezdí naši obchodníci a nepůsobí to dobře, když mají auta s přepážkou. Fabie jsou naproti tomu auta servisních pracovníků, kteří s sebou vozí náhradní díly na opravu hardware a materiál, nicméně nad přepážkou nijak nejásají, protože jim často neumožní přepravit všechno, co potřebují,“ říká Lucie Vdovicynová a naznačuje, že s možností odpočtu DPH u osobních automobilů přepážky z aut společnosti Kapsch s obnovováním vozového parku postupně zmizí.
 
Když je třeba náhrady…
Otázku náhradních aut v případě výpadku některého z přidělených vozů, ať už kvůli pravidelnému servisu nebo opravě vozu, řeší buď jedno ze dvou aut v centrále, která jsou za tímto účelem k dispozici, nebo zápůjčka od některého z dealerů, respektive servisů, se kterými Kapsch spolupracuje. K tomu dochází, pokud jsou již vlastní auta rozpůjčovaná, nebo je třeba situaci řešit v některém ze středisek mimo Prahu. „Kromě toho můžeme u vozidel v operativním leasingu využít nárok na zapůjčení vozu na pět dnů, pokud je leasingové auto nepojízdné. To je většinou dostatečná doba na to, aby se situace nějak vyřešila, buď naším náhradním vozem, nebo autem od dealera. Klasické půjčovny nevyužíváme, jen jednou jsme potřebovali na delší dobu pronajmout Octavii a v tom případě to vyšlo levněji u klasické autopůjčovny, než kdybychom si auto půjčili ze servisu,“ vysvětluje Lucie Vdovicynová. K výpadkům aut vlivem jejich poškození samozřejmě dochází, tak jako kdekoli jinde, fleet manažerka ovšem říká, že za poměr zaviněných a nezaviněných poškození své řidiče musí pochválit. 
Auta, která vstoupí do majetku společnosti po ukončení finančního leasingu v ní většinou ještě nějakou dobu slouží, poté jsou nabídnuta bazarům k odkoupení. „Postupujeme standardně: obešleme spolupracující autobazary, porovnáme jejich nabídky a té nejlepší vůz odprodáme. Druhou možností je, že si auto odkoupí zaměstnanci. S těmi je taková dohoda již předem a z hlediska péče o auto je to asi nejlepší situace, jaká může nastat, protože motivace řidiče mít své auto v pořádku a nic na něm nezanedbat je podstatně vyšší, když ví, že se z jeho služebního auta stane za několik let auto vlastní,“ uzavírá Lucie Vdovicynová. 


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz