Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Blátem i asfaltem

Blátem i asfaltem

 
db85_jaguar

čtvrtek, 29. listopadu 2012

Prémiové značky našeho trhu, to jsou především Merecedes-Benz, BMW, Audi. Na ty si vzpomene asi každý. Už méně se skloňují Volvo nebo Lexus a Jaguar nebo Land Rover zmíní v tomto výčtu už jen někdo. Obě automobilky stojí na našem trhu trochu stranou...

 

Prémiové značky našeho trhu, to jsou především Merecedes-Benz, BMW, Audi. Na ty si vzpomene asi každý. Už méně se skloňují Volvo nebo Lexus a Jaguar nebo Land Rover zmíní v tomto výčtu už jen někdo. Obě automobilky stojí na našem trhu trochu stranou hlavního proudu mimo jiné i proto, že s sebou vláčí z nedávné minulosti pověst problémových značek. Jak je tomu dnes?

 

V roce 2010 převzala odpovědnost za český trh od tehdejšího importéra rakouská společnost Jaguar Land Rover Austria. Obě značky přebírali Rakušané na našem trhu v nepříliš dobré kondici, neboť je trápily problémy, které pociťovali sami zákazníci, zejména v oblasti servisních služeb. Nový importér měl tedy před sebou spoustu práce, a jak dnes konstatuje Ivo Řehák, Key Account Manager Jaguar Land Rover Austria/Czech Republic, situace se oproti stavu před více než dvěma lety o hodně zlepšila. „Zaměřili jsme se na plynulost dodávek náhradních dílů, zlepšila se marketingová komunikace i spolupráce s dealery, pracujeme na rozvoji distribuční a servisní sítě. Společnost Jaguar Land Rover Austria není soukromým importérem, je dceřinou společností anglické automobilky, a to se příznivě odráží ve všech důležitých oblastech,“ upozorňuje Ivo Řehák a dodává, že na image a pověsti obou značek na našem trhu se i nadále pracuje. „Letos jsme za tím účelem realizovali například kampaň zaměřenou na komunikaci výhod pořízení vozidel u autorizovaných prodejců.“ A jaké výhody to mají být? „Například prodloužení záruky ze standardních tří na pět let, asistenční služby nebo poukaz na takzvaný Den dobrodružství v rámci programu Land Rover Experience.“ O co jde? „Zákazník si zarezervuje termín a pak si pod vedením zkušeného instruktora může vyzkoušet terénní schopnosti svého vozu v některém offroadovém parku.“ Jak Ivo Řehák dodává, jedná se o velmi oblíbený program, který drtivá většina zákazníků ráda využije.

 

Každý se svou DNA
V České republice dnes působí pět dealerů, kteří prodávají jak Jaguary, tak Land Rovery, šestý je zaměřen pouze na Land Rover. Všichni mají také pro příslušné značky autorizovaný servis. V nejbližší době by se měla tato síť rozrůst o další tři až čtyři autorizované servisy. „Věřím, že vše stihneme finalizovat do konce roku,“ říká Ivo Řehák. I do budoucna je záměrem importéra spojovat obě značky v rámci jednoho dealerství, protože se jedná o odlišné vozy, které si na trhu nijak nekonkurují. „Jaguar a Land Rover si zachovávají každý svou DNA, což u Land Roveru znamená především pohon všech kol a koncepce vozidel do terénu. U Jaguaru je to zase sportovní image. Obě značky přitom spadají do prémiového či luxusního segmentu a velmi dobře se v něm vzájemně doplňují.“ Není sice vyloučeno, že podobně jako Land Rover v případě modelu Evoque nepřijde v budoucnu také Jaguar s nějakým překvapením, žádné výraznější sbližování produkční řady ale očekávat nelze. Obě značky se nicméně vyvíjejí a hledají nové segmenty a příležitosti. U Land Roveru je to zmíněný stylový Evoque, u Jaguaru zase nové kombi XF Sportbrake, na které začali dealeři u nás právě přijímat objednávky, přičemž první vozy by si měli zákazníci přebírat v lednu 2013. „XF Sportbrake je asi nejlepší fleetové auto, jaké kdy Jaguar měl,“ je přesvědčen Ivo Řehák. „Pevně věříme, že se nám s ním podaří proniknout do společností, kde si management může vybírat auta podle svého uvážení pouze na základě finančního limitu. Cenově je totiž tento model postaven tak, aby byl plně konkurenceschopný při porovnávání se zavedenými prémiovými kombíky této kategorie.“ Díky čemu by měl Jaguar XF Sportbrake zaujmout víc než třeba Audi A6 Avant, BMW řady 5 Touring nebo Mercdes-Benz třída E kombi? „Jaguar má oproti jiným značkám velmi specifickou image a osobité kouzlo. Je to vůz s výrazným sportovním stylem a agresivní cenovou politikou, nehledě na to, že má bohatší základní výbavu, než srovnatelné vozy konkurence.“ Řehák ovšem přiznává, že punc výjimečnosti, který Jaguar má, představuje zároveň výhodu i nevýhodu. Na jedné straně přitahuje znalce a individualisty, na straně druhé je někdy navzdory srovnatelným cenám vnímán jako příliš exkluzivní. „Jedním z našich cílů je tedy správný positioning značky na našem trhu. Musíme zákazníkům vysvětlit, že jsme sice prémiová značka, ale nejsme z hlediska nákladů odlišní od ostatních konkurentů.“



Luxus i tvrdá práce
U Land Roveru podobné problémy importér řešit nemusí, neboť dlouhodobá image této značky a jejího luxusního „sub brandu“ Range Rover je vynikající a zákazníci dobře vědí, o co jde. „Obzvláště u Range Roveru žádné podobné problémy nepociťujeme. Tyto vozy mají svou cílovou skupinu. Zákazníci naprosto přesně vědí, co od tohoto vozu očekávají a jsou ochotni si za to zaplatit. Je to vidě ti na novém Range Roveru, který právě přichází na trh a první zákazníci v České republice už si mohli tuto novinku vyzkoušet. Musím říci, že dosavadní počet objednávek výrazně předčil naše očekávání...“ Range Rover je vrcholem nabídky tradiční offroadové značky, na opačné straně nabídky stojí pracovní a ryze terénní Defender, který se díky svým vlastnostem prosadil také u řady firem, které auta této kategorie potřebují. V posledních letech Defendery v řadě firem vyklízejí pozice a jsou nahrazovány komfortnějšími vozy, Ivo Řehák ale legendárního pracanta neodepisuje: „Zájem o Defender je pořád a dokonce stoupnul, když byla představena studie příští generace, která by se měla objevit v roce 2015. Leckdo si chce pořídit ještě toho klasického Defendera, který je ryzím offroadem a pracovním autem. Je stále dost zákazníků, kteří oceňují vlastnosti tohoto vozu.“
Jiným a o poznání komfortnějším vozem, který může Land Rover firmám nabídnout pro práci, je užitkové provedení modelu Discovery. To nabídne oproti klasickým terénním pick-upům pro leckoho praktičtější klasickou karoserii s uzavřeným nákladovým prostorem: „Vyrábí se ve dvou provedeních, jako dvoumístná nebo čtyřmístná verze. Pro náš trh má asi větší smysl dvoumístná verze s nákladovým prostorem o objemu dva metry krychlové, který je od sedadel oddělen přepážkou. Tato auta si koupili například zvěrolékaři, kteří dojíždějí ošetřovat velká zvířata. Discovery jim svou prostorností umožnila zabudovat do vozu potřebné přístroje a navíc jim garantuje, že se dostanou i do těžko přístupných oblastí. Je i řada dalších oblastí, kde se takové terénní užitkové a přitom velmi komfortní vozidlo uplatní.“ Dvoumístná užitková Discovery je k dispozici za ceny od 952 000 Kč bez DPH, což je sice o něco víc než kolik stojí nejdražší provedení terénních pick-upů, ale užitková verze Discovery je svým způsobem unikátním vozem na trhu.

 

Jako skutečný jaguár
Pohon všech kol nicméně nezůstává doménou pouze Land Roveru, nově se objevuje také u Jaguaru. Jako první jej dostal k dispozici největší a nejluxusnější model XJ a Ivo Řehák díky tomu věří v oživení zájmu o tento reprezentativní vůz: „V tomto segmentu je drtivá většina aut prodávána ve verzi s pohonem všech kol, takže by mělo toto provedení pomoci zvýšit zájem o model XJ.“ Pohonu všech kol se dočká také model XF, ovšem u obou modelů jej bude možno zatím kombinovat pouze se zážehovým agregátem. „Je to ale věc dalšího vývoje. Nová platforma, která je vyvíjena pro příští generaci modelů Jaguaru, umožní pohon všech kol i s dieselovými motory,“ vysvětluje Ivo Řehák na závěr. Dodejme, že zmíněná nová generace XF přijde na řadu v roce 2015 a bude zřejmě o něco větší než ta stávající, nový XJ se objeví o rok později a oba vozy budou mít k dispozici jako novinku také hybridní systém pohonu. Ještě předtím by se ale měl představit zcela nový model, který se velikostně zařadí pod XF a bude tak dostupnější širšímu spektru zákazníků. Obě hrdé anglické značky tedy mají velké plány a myslí při nich stále více i na fleetovou klientelu.

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz