iFLEET » Archiv 2005-19 » Dacia logan

Dacia logan

 
image1341

Nízkonákladový model rumunsko-francouzské automobilky zaznamenal od svého uvedení na trh první modernizaci, na rumunský trh již byla uvedena také dlouho očekávaná verze s karoserií kombi, která nese označení MCV. Od spuštění projektu Logan v...

 

Nízkonákladový model rumunsko-francouzské automobilky zaznamenal od svého uvedení na trh první modernizaci, na rumunský trh již byla uvedena také dlouho očekávaná verze s karoserií kombi, která nese označení MCV.

Od spuštění projektu Logan v roce 2004 již bylo vyrobeno 381 500 těchto vozů v celkem sedmi továrnách po celém světě. Logan se dnes vedle mateřské továrny v Rumunské Pitesti vyrábí také v Rusku, Maroku, Kolumbii, Iránu, Indii a Brazílii. Vůz si získává renomé nejen svou příznivou cenou a užitnými vlastnostmi, ale také například tříletou zárukou, kterou na něj automobilka poskytuje. Pro rok 2007 přistoupila Dacia k několika drobným vylepšením modelu. Byly změněny potahové látky a hlavice řadicí páky, došlo také k přepracování víka zavazadlového prostoru, které má nyní tlačítko pro otevření bez nutnosti použít klíč zapalování. Všechny vozy jsou také nyní vybavovány standardně systémem ABS, v případě objednání vozu bez ABS platí sleva 4500 Kč.

Zásadní změnou je ovšem nový motor v nabídce: osvědčený šestnáctiventilový čtyřválec 1.6 o maximálním výkonu 77 kW, tedy o 13 kW více, než nabízí stávající verze 1.6. K tomuto kroku automobilka přistoupila vzhledem k zájmu, který vyvolaly vyšší úrovně výbavy Loganu, zejména na západních trzích. Také na našem trhu ovšem tvoří 40 % objemu prodejů střední verze Ambiance s motorem 1.4. Pro motor 1.6 16V byla vytvořena nová úroveň výbavy Prestige, která nabídne řadu vylepšení výbavy, jako například airbag spolujezdce, elektricky ovládaná okna zadních dveří a také lakované nárazníky a kryty zpětných zrcátek. V průběhu příštího roku bude možno objednávat za příplatek také boční airbagy. „Cílem Dacie není přinášet převratné změny, ale postupné vylepšování vozu. V případě verze Prestige se na trhu evidentně projevil potenciál pro vybavenější a výkonnější verzi, zároveň jsme ovšem chtěli zachovat hlavní přednost tohoto vozu, kterou jsou nízké pořizovací a provozní náklady. Výbavu jsme proto obohatili jen o takové bezpečnostní a komfortní prvky, které tyto nároky splní,“ vysvětlil filozofii tvorby nové úrovně výbavy Jan Ptáček, marketingový ředitel projektu Logan. Verze Prestige bude dodávána výhradně s agregátem 1.6 za cenu 285 900 Kč. „Vzhledem k poměru mezi výkony vozu, jeho užitnou hodnotou, spolehlivostí, výbavou a cenou je to určitě velmi zajímavá nabídka,“ uvedl Ptáček.

Pohostinnost pro sedm
Trh již ovšem netrpělivě očekává druhou karosářskou verzi Dacie Logan, kterou je kombi. Při jeho přípravě v automobilce výrazně prodloužili již tak poměrně dlouhý rozvor Loganu, a to až na hodnotu, která odpovídá luxusním limuzínám: 2905 mm! To je o cca 30 cm více než u běžných automobilů nižší střední třídy a o 15 cm více, než je obvyklé u vozů střední třídy. Tento parametr umožnil vytvořit v interiéru sedmimístné uspořádání a povýšit tak Logan MCV na úroveň kompaktních MPV. Tomu napovídá i výška 1640 mm, což je ještě o dva cm více, než nabízí Renault Scénic! Třetí řada sedadel je jednoduše vyjímatelná – obě sedadla dohromady váží pouze 17 kg. Podle údajů výrobce se na nich mohou díky konstrukci zadní části vozu usadit i osoby o vzrůstu až 190 cm! Zaujme také objem zavazadlového prostoru. V pětimístném uspořádání je to 700 l, ve dvoumístném pak rekordních 2350 l. To je hodnota, se kterou mohou soupeřit pouze malé užitkové vozy, z kompaktních MPV může konkurovat pouze Volkswagen Touran (1990 l), z vozů kombi žádný, ani ze střední či vyšší třídy. Volvo V70 například nabídne 1641 l, Mercedes-Benz třídy E 1950 l. Přístup k nákladu či zavazadlům zajišťují netradičně dvoukřídlé dveře namísto výklopného víka, což usnadňuje manipulaci při nakládání a vykládání. Nákladová hrana je ve výši 564 mm. To vše vysvětluje význam zkratky MCV – Multi Convivial Vehicle – což lze přeložit jako pohostinný či přátelský vůz.

Užitkové verze na dosah
Uvedené parametry určitě osloví řadu firem a živnostníků, kteří hledají prostorného a odolného „dříče“ za příznivou cenu. Logan byl od počátku koncipován jako vůz, který musí vydržet provoz v zemích s velmi špatnými komunikacemi a nízkou úrovní servisních služeb. V řadě ohledů je proto jeho podvozek dimenzován více, než je pro běžné evropské vozy zvykem a jeho konstrukce je nekomplikovaná pro snadnou údržbu. Z toho, stejně jako z instalace osvědčených pohonných jednotek pramení i dosahovaná vysoká spolehlivost v provozu.

Ceny pro Českou republiku zatím nebyly stanoveny, verze MCV se u nás objeví až na jaře 2007. Přesnější termín zatím domácí zastoupení sdělit odmítá. Logan MCV bude dodáván ve známých stupních výbavy Logan, Ambiance a Laureate, mezi pohonnými jednotkami logicky nechybí ani nejnovější 1.6 16V. S výjimkou verze 1.4 55 kW bude možno ostatní verze a motorizace objednávat jak v pěti, tak sedmimístné verzi. Mimochodem, sedmimístná verze tvoří v Rumunsku podle prvních zkušeností většinu prodejů. Pro země západní Evropy je ve standardu všech stupňů výbavy dvojice čelních airbagů, u výbav Ambiance a Laureate s možností přiobjednání bočních airbagů (tato možnost se brzy objeví také u verze sedan) Vzhledem k výraznému zvětšení vozu lze na našem trhu očekávat cenový rozdíl mezi verzí sedan a MCV na úrovni okolo 45 000 Kč, což by znamenalo cenu okolo 250 000 Kč za nejlevnější verzi. O tom, že se počítá s verzí N1 asi není třeba pochybovat, pak by se mohla cena nového vozu pohybovat i s cenou přestavby na úrovni od 220 000 Kč.

Kromě toho se na našem trhu ke konci roku 2007 objeví i čistě užitková verze, přímý konkurent modelu Škoda Roomster Praktik, u které se očekává základní cena bez DPH na úrovni mírně pod 300 000 Kč. „Asi příliš nepřekvapí, když uvedu, že my budeme s užitkovým loganem opravdu velmi výrazně levnější,“ reagoval na tuto zprávu Jan Ptáček a neopomenul zdůraznit nejen objemný nákladový prostor, ale také očekávanou vysokou nosnost vozu, která vychází již ze základního faktu, že je již osobní model dimenzován na obsazení až sedmi dospělými osobami. „Podvozek užitkového loganu byl přesto ještě zesílen,“ naznačil Ptáček, což znamená, že by mohla užitečná hmotnost standardně činit až 700 kg, neboť osobní verze Loganu MCV nabízí 585 kg. Maximální délka ložné plochy činí u osobní verze Loganu MCV 1,5 m, cca 40 cm však zabírají sklopená sedadla druhé řady. Dá se tedy očekávat, že u čistě užitkové verze se tato hodnota přiblíží dvoumetrové hranici. Šířka nákladových dveří Loganu MCV je 1047 mm, výška nákladového prostoru 906 mm a tyto hodnoty budou u užitkové verze určitě zachovány. Europaleta tedy se svou šířkou 800 mm zadním otvorem bez problémů projde vnitřní šířka 1192 mezi podběhy také plně postačí. Vzhledem k dvoukřídlým dveřím lze bez problémů nakládat paletu vysokozdvižným vozíkem.




 

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2021 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz