Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Dolce mobilita

Dolce mobilita

 
image1240

Společnost Nestlé Česko s.r.o. u nás patřila mezi první velké uživatele služby full service operativního leasingu. Této formy akvizice a správy vozového parku se drží dodnes. Neznamená to však, že by se její management problematice vozového parku...

 

Společnost Nestlé Česko s.r.o. u nás patřila mezi první velké uživatele služby full service operativního leasingu. Této formy akvizice a správy vozového parku se drží dodnes. Neznamená to však, že by se její management problematice vozového parku nevěnoval. Naopak. I tady stále hledají možnosti zlepšení firemní car policy a s ní souvisejících úspor.

Své o tom ví zejména Jiří Vacek, manažer lidských zdrojů společnosti Nestlé Česko, který má zároveň na starosti její vozový park. I když se může jevit spojení HR oddělení s firemními automobily jako poněkud nesystémové, opak je asi pravdou: „Nic nevyvolává tolik emocí a zájmu zaměstnanců, jako diskuse o podobě vozového parku či změnách s car policy. Když pracujete s auty, tak vlastně pracujete s lidmi, kteří je řídí,“ říká na úvod Jiří Vacek, do jehož zodpovědnosti spadá zhruba pět set vozů, tvořících vozový park Nestlé. Tři sta jich působí v České republice, dvě stovky u dceřiné společnosti Nestlé Slovakia. Vše jsou to výhradně osobní vozy. Nákladní automobily ve vozovém parku nefigurují, protože dopravu zboží řeší potravinářský gigant externě. Jedinou výjimku představují lehké užitkové vozy s mrazicími nástavbami, které slouží pro rozvoz zmrzliny k některým odběratelům. Je jich asi třicítka a jsou to také jediné vozy, které ve vozovém parku společnosti neslouží výhradně k dopravě osob.

Striktně a průhledně
Interní car policy společnosti Nestlé stanovuje jasná pravidla pro používání firemních vozů. „Definujeme celkem pět kategorií, tři jsou benefitové, dvě pracovní,“ říká Jiří Vacek a pokračuje: „Nejvyšší kategorií jsou vozy pro vrcholový management společnosti. Jedná se asi o desítku vozů, z nichž většinu tvoří Škody Superb. Druhou možností volby je Volkswagen Passat, a to z toho důvodu, že služební vozy mohou manažeři používat i pro soukromé potřeby a někteří upřednostňují verzi kombi. Tu Superb nenabízí a z toho důvodu jsme ponechali možnost volby passatu,“ vysvětluje Jiří Vacek.

Druhá kategorie firemních vozů je určena pro rozšířený top management, tedy pracovníky na klíčových pozicích, jako je třeba ředitel výrobního závodu, ředitelé jednotlivých odvětví a podobně. Jedná se o cca 15 vozů, opět superbů či passatů, pouze s nižší výbavou a slabší motorizací. Třetí kategorií jsou vozy pro klíčové zaměstnance, jako jsou například vedoucí oddělení. Ti mají k dispozici Škody Octavie 2.0 TDI v nejvyšší výbavě. Touto kategorií také končí benefitové vozy. Další dvě již jsou tvořeny vozy určenými pro pracovní využití. Jejich soukromé využití je ovšem za určitých podmínek možné. Čtvrtou kategorii tedy tvoří Octavie 1.9 TDI pro regionální manažery prodeje. „Jsou to lidé, kteří z hlediska hierarchie nemají nárok na benefitové auto, ale protože vůz potřebují pro svou činnost, mají jej přidělený. Zároveň jsou ale tyto vozy někdy využívány jako poolové, takže jsou využitelné v případě potřeby i jinými zaměstnanci,“ vysvětluje Jiří Vacek. Poslední kategorií jsou vozy pro obchodní zástupce. Tato kategorie je zdaleka nejpočetnější a sestává z vozů Škoda Fabia 1.9 SDI. Nejedná se ale o nijak „očesané“ vozy: „Všechny mají klimatizaci, airbagy a řadu dalších prvků komfortní a bezpečnostní výbavy. Je to uvedeno i v naší směrnici, která výbavu jednotlivých kategorií jasně definuje, říká jiří Vacek. Zároveň doplňuje že kategorií sama pro sebe je vůz generálního ředitele – Audi A6.

Všechny vozy ve fleetu společnosti Nestlé jsou dnes již poháněny turbodiesely. Navzdory vyšším cenám vznětových verzí a některým dalším zvýšeným nákladům v provozu, jako oleje, filtry a podobně, je jejich provoz pro společnost výhodnější. „Dělali jsme si propočty na jednotlivé vozy a na veškeré náklady spojené s jejich provozem. Z toho nám také vyšlo, že při pořízení vozů při cenách, které se nám podařilo vyjednat, budeme s diesely šetřit,“ říká Jiří Vacek a na číslech svých statistik ukazuje, že se navzdory stoupajícím cenám pohonných hmot daří rok od roku snižovat průměrnou celkovou cenu za ujetý kilometr, a to u všech kategorií vozového parku.

Výběr na třech frontách
Důvodů proč tvoří téměř celý vozový park společnosti Nestlé vozy domácí značky Škoda je několik. Jedním z nich je i spokojenost s těmito automobily. „Podle mého názoru nemá Fabia Combi ve své kategorii konkurenci,“ říká Jiří Vacek a dodává, že Octavii druhé generace považuje za nejpovedenější vůz, jaký v několika posledních letech řídil. Aby měli jistotu, že skutečně vybrali to, co bude řidičům vyhovovat, rozhodli se ve společnosti vyzkoušet důkladně ty vozy, které postoupily do závěrečné fáze výběrového řízení. „Týkalo se to střední kategorie našich vozů. Pět řidičů po dobu pěti týdnů testovalo pět vozů. Po týdnu si je měnili tak, aby si každý vyzkoušel všechny modely v testu. Poté jsme jejich zkušenosti pečlivě vyhodnotili. Nechci specifikovat konkrétní modely, které byly do tohoto finálního výběru zahrnuty, protože všechny byly opravdu velmi kvalitní a vyhověly našim požadavkům. Nicméně je zajímavé, že se vybraní zaměstnanci těšili, jak si konečně vyzkoušejí pořádná auta a na jejím konci se shodli, že by se chtěli vrátit k Octaviím...“ uvádí Jiří Vacek. Výběr prováděli také u vozů managementu. Tentokrát ale pouze jeden den. Škoda Superb byla do testu zařazena spíš do počtu, protože nenabízí variantu kombi, ale nakonec vyšla z porovnání s konkurenty natolik dobře, že bylo rozhodnuto ji vybrat a ponechat pro zájemce o kombi možnost volby Volkswagenu Passat.

Celý článek si přečtete ve FLEETu 3 / 06
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz