Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Ford poprvé triumfoval v anketě International Engine of the Year

Ford poprvé triumfoval v anketě International Engine of the Year

 
ae16_motor_ford_1_0_ecoboost_02

čtvrtek, 14. června 2012

Absolutním vítězem letošního ročníku ankety Engine of the Year se stal agregát 1.0 EcoBoost z produkce Ford Motor Company. Malý, technicky vyspělý tříválec zároveň zvítězil v kategoriích „Nejlepší nový motor“ a „Nejlepší motor do 1,0 litru“. Anketu...

 

Absolutním vítězem letošního ročníku ankety Engine of the Year se stal agregát 1.0 EcoBoost z produkce Ford Motor Company. Malý, technicky vyspělý tříválec zároveň zvítězil v kategoriích „Nejlepší nový motor“ a „Nejlepší motor do 1,0 litru“. Anketu vyhlašuje odborný magazín Engine Technology International a o výsledcích rozhoduje hlasování 76 novinářů z pětatřiceti zemí celého světa.

 

V třináctileté historii ankety Engine of the Year je to poprvé, kdy v ní zvítězil Ford. Jeho agregát navíc letos nasbíral od porotců vůbec nejvyšší skóre za celou dobu existence ankety (401 b). „Když jsme se pustili do konstrukce tohoto motoru, nastavili jsme si laťku opravdu hodně vysoko,“ uvedl Joe Bakaj, viceprezident Fordu odpovědný za globální vývoj pohonných jednotek. „Chtěli jsme dosáhnout nevídaně nízké spotřeby, překvapující dynamiky a kultivovanosti, a to vše ve velmi malém tříválcovém motoru.“

Dean Slavnich, předseda poroty „International Engine of the Year“ a šéfredaktor magazínu Engine Technology International, prohlásil: „Je to zasloužené vítězství pro skutečně pozoruhodný motor.“ Agregát je tak malý, že by se vešel na list papíru formátu A4 a byl zkonstruován v technických střediscích společnosti Ford v britském Duntonu a německém Merkenichu. Vyrábí se v rumunské Craiově a německém Kolíně nad Rýnem. Je osazen turbodmychadlem s nízkou setrvačností, které zajišťuje rychlou odezvu na sešlápnutí plynu již od nízkých pístových rychlostí motoru a dokáže se roztočit až na 248 000 ot./min.


Tento motor debutoval v letošním roce pod kapotou evropského Focusu, brzy bude k dostání rovněž v modelech C-MAX a B-MAX. Od příštího roku bude 1.0 EcoBoost k dispozici i ve Spojených státech, později bude nabízen také v Asii a Africe. Nový Focus s motorem 1.0 EcoBoost v provedení 74 kW má nejnižší spotřebu paliva ve své třídě, 4,8 l/100 km, při emisích CO2 109 g/km. Kombinovaná spotřeba varianty 92 kW činí 5,0 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 114 g/km.
„International Engine of the Year“ neboli Mezinárodní motor roku vybírá porota 76 motoristických novinářů z 35 zemí celého světa. Porotci hodnotí chování v běžném provozu, dynamiku, hospodárnost, kultivovanost a úspěšnou aplikaci pokročilých technických řešení. O oblibě litrového EcoBoostu mezi porotci svědčí i skutečnost, že mu udělili o 28 procent více bodů než nejbližšímu soupeři. Dosažené bodové skóre pak bylo vůbec nejvyšší v celé historii ankety.

Český porotce Tomáš Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil revue, k volbě uvedl: „Tento motor je tak skvělý, že ani nepoznáte, že mu jeden válec ‚chybí‘, dokud se nepodíváte pod kapotu. Oceňuji zejména jeho vyspělá technická řešení jako miniaturní turbo integrované do výfukového potrubí, originální systém vyvážení bez protiběžného hřídele nebo rozvodový řetěz v olejové lázni. Motor má navíc skvělý výkon i zátah.“


V absolutním pořadí letošní ankety IEOTY se na druhém místě umístil agregát 1.4 TSI TwinCharger od Volkswagenu (211 b) a na třetím 4,5litrový agregát V8 od Ferrari (224 b).

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz