Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Francouzská evoluce

Francouzská evoluce

 
be97_pa01

sobota, 23. října 2010

Na letošním pařížském autosalonu bylo opravdu hodně novinek nejen mezi sériovými automobily, ale také mezi koncepčními studiemi. Kromě neustálého zaměření na minimalizaci produkce emisí CO2 se však mnoho novinek v oblasti sériových automobilů vydalo...

 

Na letošním pařížském autosalonu bylo opravdu hodně novinek nejen mezi sériovými automobily, ale také mezi koncepčními studiemi. Kromě neustálého zaměření na minimalizaci produkce emisí CO2 se však mnoho novinek v oblasti sériových automobilů vydalo spíše cestou evolučního vývoje. Výrobci jakoby se báli experimentovat a sázeli spíše na jistotu. Z připojeného přehledu novinek s krátkým popisem si ostatně můžete udělat obrázek sami.

Z nálady na pařížském autosalonu bylo jasně cítit, že krize automobilového průmyslu je zažehnána. Sebevědomí výrobci představovali nové modely, ale také mnohdy velmi zajímavě pojaté studie. Některé z nich překvapily více, jiné méně, v každém případě se ale bylo na co dívat. Dokonce bylo možné pozorovat několik trendů, z nichž je patrné, že automobil v podobě, jak ho známe dnes, je na určitém rozcestí.
Na jedné straně se představovaly modernizace či nové generace stávajících modelů. Velmi diskutovaný byl samozřejmě Volkswagen Passat, o němž výrobce hrdě prohlašoval, že se jedná o jeho další generaci. Bližší zkoumání automobilu s maskou blížící se svým výrazem luxusnějšímu Phaetonu však ukázal na skutečnost, že pojmy „nová generace“ a „facelift“ nemají přesné vymezení. K Passatu tedy snad jen to, že se rozvor prodloužil jen o nicotné 3 mm, tvar bočních oken zůstal zachován, podvozek prošel novou ladicí kúrou a přístrojová deska dostala jen kosmetické úpravy. Změny jsou zřejmé hlavně na rozsáhlejším použití asistenčních systémů ve výbavě a modernějších motorech.
Naopak zbrusu novým modelem je čtyřdveřové kupé CLS od Mercedesu, ale třeba také Range Rover Evoque. Jistě zaujme také Citroen C4, který ale působí méně kontroverzním dojmem, než v první generaci. Podobně méně výrazně vypadají také běžné modely Fordu Focus. Citroën se ale svůj výrobní program snaží oživit novým modelem DS4, který je extrovertnějším provedením standardního C4.
Pocit jakési univerzální líbivosti na člověka dýchne nejen z nového Peugeotu 508 ve verzi sedan i kombi, ale například také z Renaultu Latitude. V tomto směru příjemně překvapuje dvojice sedanů střední třídy – Suzuki Kizashi a Kia Optima, které do střední třídy přinášejí více osobitosti.
Na pařížském autosalonu, kde z velkých značek chybělo snad pouze Subaru, bylo jasně znát, že automobiloví výrobci se připravují na příchod předpisů týkajících se emisí CO2, které vstoupí v platnost od roku 2012. Stále více z nich ukazuje svoji představu čistě elektrických vozů, které by díky nulové produkci oxidu uhličitého během jízdy pomohly vylepšit celkovou CO2 bilanci dané automobilky.
I proto bylo opět k vidění mnoho elektromobilů. Jedněmi z nich byly třeba Renault Zoe, Nissan Townpod nebo Kia Pop. Zmínit se je třeba také o čistě elektrickém provedení Škody Octavia Green E Line, která je tak jedním z největších zamýšlených elektromobilů. Měla by v počtu několika desítek kusů již příští rok vyjet za vybranými zákazníky, kteří se zúčastní testovacího provozu. Ukazuje se tedy, že elektřinou poháněné automobily by mohly v budoucnu být jednou z cest individuální mobility, zejména ve městech.
Určitou specialitou byly také elektrické skútry značek MINI a Smart, které ukázaly, že obě tyto specifické značky zaměřené především na městská auta uvažují podobným směrem a možná v budoucnu rozšíří svůj výrobní program také do jedné stopy. Na pomezí mezi skútry a automobily stojí úzký Renault Twizy, který je taktéž vybaven elektrickým pohonem.
Kromě elektrických studií zaměřených především na řešení provozu ve městech se ale ukázaly také další různě zaměřené koncepty. Jedním z nich byl například Jaguar C-X75 se čtveřicí elektromotorů a dvojicí turbín pro výrobu elektřiny. Opomenout nelze ani elegantní, klasicky střižené kupé GT BMW řady 6 nebo naopak extravagantní sportovní vůz Renault DeZir, stylový Citroën Lacoste nebo městské otevřené SUV Peugeot HR1. Radost pohledět byla také na pětici nových modelů značky Lotus. Tento britský výrobce právě v Paříži představil svoji strategii pro budoucnost postavenou na modulární hliníkové platformě.
Autosalon v Paříži byl opravdu velkou přehlídkou automobilových novinek, která jasně ukázala, že automobilový průmysl je opět na vzestupu. Současně ale bylo patrné, že jsme v době, kdy se hledají cesty pro budoucnost dopravního prostředku nazývaného automobil. A to jak v otázkách druhu pohonu, tak koncepcí karoserie. Nejrůznější koncepty byly velmi rozmanité a kreativní, avšak možná i v přímé konfrontaci s nimi se naopak mnoho sériových novinek či faceliftů (podle toho, jak se to vezme), zdálo možná až příliš univerzálních, obecných a konzervativních. Jakoby se automobilky v nejistotě o směr budoucího vývoje bály více vyjádřit.
 

Celý článek přináší FLEET firemní automobily č. 5 / 2010

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz