Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Hi-Tech(nické) služby

Hi-Tech(nické) služby

 
32f9_li01

středa, 1. prosince 2010

Technické služby města Liberce jsou akciovou společností stoprocentně vlastněnou městem. Kdo by ale čekal podřimující organizaci, která zůstala ve správě vozového parku někde v devadesátých letech minulého století, ten by byl zklamán. Moderní metody...

 

Technické služby města Liberce jsou akciovou společností stoprocentně vlastněnou městem. Kdo by ale čekal podřimující organizaci, která zůstala ve správě vozového parku někde v devadesátých letech minulého století, ten by byl zklamán. Moderní metody i techniku zde najdeme na každém kroku.

Manažer pro investice a technický rozvoj Technických služeb města Liberce Aleš Nedvídek pamatuje časy, kdy byl autopark postaven na traktorech a několika Škodách 706 MTS, liazkách a tatrovkách. Situace se ale razantně měnila po roce 1999, kdy začala společnost vyměňovat zastaralou techniku za moderní. Dnes čítá vozový park tamních technických služeb 130 vozidel s registrační značkou plus dalších 136 mechanismů, které registraci nepodléhají, což jsou například silniční frézy, finišéry, válce, speciální nástavby a podobně. „Celkem máme asi 370 různých mechanismů, včetně 53 nákladních vozidel nad 3,5 tuny, jako jsou vozy Multicar, Mitsubishi Fuso, Mercedes a Iveco. To už je docela velký vozový park,“ vypočítává Aleš Nedvídek.
Osobní automobily hrají v těchto počtech zanedbatelnou roli, je jich jen deset, dalších 16 vozů je kategorie N1. „Máme velmi plochou strukturu řízení, takže osobních aut moc nepotřebujeme. Donedávna jsme používali škodovky, náš ředitel měl k dispozici octavii, ostatní manažeři fabie. Letos jsme opět provedli vyhodnocení předpokládané nákladovosti těchto vozidel a nakonec padlo rozhodnutí je odprodat. Jako nejvýhodnější nabídku z poptávkového řízení jsme pak vyhodnotili model Kia Cee´d. Vyhovuje nám u něj dlouhá záruka a kvalitní servis, který jsme si u dealera ověřili naší dlouhodobou spoluprací při dodávkách a údržbě užitkových vozidel Kia K2500 a K2900.“ Tyto užitkové vozy sice již v nabídce značky Kia na našem trhu nejsou, v libereckých technických službách však podle Aleše Nedvídka odvádějí stále skvělou práci. „Za tu cenu jsou to pro naše potřeby skvělá vozidla. Navíc servis, který nám místní dealer poskytuje, byl pro nás jedním z rozhodujících parametrů. Vyšli nám maximálně vstříc, a to i v sekundárních službách, jako jsou třeba náhradní auta a další služby,“ oceňuje přístup libereckého dealera Aleš Nedvídek.

Moderní technika nezahálí
Hlavní část parku Technických služeb města Liberce tvoří speciální technika a investice do vozového parku jsou tudíž nemalé. Specializované technické prostředky a vozy stojí mnohonásobně více než osobní automobily. „Ročně proinvestujeme něco mezi dvaceti až třiceti miliony korun, a 95 procent z této částky představují investice do strojní mechanizace, takže prostředky vynakládané na obměnu vozového parku jsou docela velké. Koneckonců i ceny jsou vysoké, běžně se bavíme o čtyřech, pěti i více milionech korun za kus,“ upřesňuje manažer pro investice a technický rozvoj a dodává, že někdejší jednoúčelovou techniku nahradila víceúčelová. „Jak vozy Mercedes tak Iveco, které tvoří základ našeho parku, nakupujeme vždy s několika nástavbami. Typicky to jsou korba, cisterna a sypač s radlicí. Preferujeme totiž celoroční využití techniky, mimo jiné i proto, že poskytujeme služby vedle města Liberec také dalším subjektům a jednoúčelové stroje jsou až na výjimky neefektivní. Provádíme například letní a zimní údržbu pro Ředitelství silnic a dálnic ČR. Udržujeme takto komunikace od Liberce, například směrem na Habartice, Jablonné v Podještědí či hraniční přechod Žitava. Musíme být tedy při využívání techniky maximálně flexibilní.“
Během naší návštěvy jsme mnoho aut v areálu opravdu neviděli, jen sem tam nějaká nástavba čekala na další využití. „Jsme vlastně takové velké noční parkoviště. Ráno skoro všechno, co má kola, odjede pracovat a všichni se vrací až navečer. Na autech se následně udělá běžná údržba včetně mytí, v případě potřeby i nezbytné opravy, doplní se palivo a ráno zase vyjíždějí,“ přibližuje Aleš Nedvídek běžný pracovní rytmus, se kterým souvisí i systém čerpání pohonných hmot. Technické služby mají v areálu vlastní čerpací stanici a všechny stroje musí tankovat z domácího zdroje. „Vozidlo musí vyjíždět vždy s plnou nádrží, řidič se u výdejního stojanu identifikuje svou kartou a kartou vozu, takže víme kdo a do jakého vozu či stroje palivo čerpal. Řidič neví, kolik paliva načerpal, je prostě povinen tankovat až do vypnutí výdejní pistole. Tato čerpání se pak centrálně vyhodnocují a porovnávají s prací vozu.“


Celý článek přináší FLEET č. 6 / 2010
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz