Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Jaguar XF Sportbrake nabídne objem i výkon

Jaguar XF Sportbrake nabídne objem i výkon

 
a1fa_ws8a8495

úterý, 6. listopadu 2012

V dnešním automobilovém světě už nic nepřekvapí. SUV od Porsche, diesel od Subaru, ani kombi od Jaguaru. Poprvé se tradiční britská značka pokusila prorazit s praktickým autem u modelové řady X-Type, ale skončilo to neslavně. Druhý pokus s názvem...

 

 V dnešním automobilovém světě už nic nepřekvapí. SUV od Porsche, diesel od Subaru, ani kombi od Jaguaru. Poprvé se tradiční britská značka pokusila prorazit s praktickým autem u modelové řady X-Type, ale skončilo to neslavně. Druhý pokus s názvem XF Sportbrake, to už je trochu jiný šálek čaje...

 

S modely XF a XJ definovala značka nový designérský směr kterým designéři pod vedením Iana Calluma úspěšně osvobodili Jaguar od retro stylu nedávných let. Oba modely zaznamenávají výrazný růst prodejů a nové kombi XF Sportbrake by mělo tento trend dále posílit. Vyzkoušeli jsme si jej při testovacích jízdách ve Skotsku, a to včetně závodní dráhy či rozbitých cest v horách. Tenhle bezmála pětimetrový kombík nezklame ani v jednom případě...

 

Konkurent modelů jako jsou BMW 5 Touring, Mercedes-Benz E Kombi nebo Audi A6 Avant spoléhá především na pohon zadní nápravy, pouze se zážehovým třílitrem bude později k dispozici také jako „čtyřkolka“. Jiné motory nenechaly v přídi vozu pro instalaci všeho potřebného k pohonu přední nápravy dostatek místa. Škoda... V této souvislosti je nicméně třeba ocenit velmi dobře naladěný stabilizační systém, který jsme dost drsně prověřili na závodní dráze. Ani brutální zacházení s pedálem plynu na druhý rychlostní stupeň ve „vracečce“ s mokrým povrchem nedokázalo přimět záď vozu k přetáčivému smyku. Jen lehké škubnutí a návrat do normálu během zlomku vteřiny. Také protiprokluzový systém pracuje přesně a efektivně.

 

Kombi jak má být
U Jaguaru se snažili vytvořit velmi praktické kombi a to se jim povedlo. Zadní opěradlo (dělené 60:40) lze snadno sklopit zcela do roviny s podlahou zavazadlového prostoru (sklápění je možné díky dálkovému odjištění i ze zavazadlového prostoru). Maximální objem 1675 l je srovnatelný s konkurenty A6 a BMW 5, výrazně více nabídne jen třída E od Mercedesu, ale ta zase nemá sportovní charisma... Pravidelný tvar zavazadlového prostoru u XF Sportbrake a řada doplňků (kryty, rozřazovače, kotvicí oka, nosiče, držáky...) přispívají k velmi dobré využitelnosti tohoto prémiového kombi. Maximální délka zavazadlového prostoru je téměř dvoumetrová (bez tří centimetrů), což také potěší.

 

Osm automatických i manuálních stupňů
Sportovní charakter vozu podtrhují možnosti, které řidiči nabízí osmistupňová automatická převodovka. Pracuje ve zcela automatickém standardním modu nebo ve sportovním modu, v obou může řidič navíc řadit sám pomocí pák u volantu. Sportovní mód zrychlí přeřazování a motor více vytáčí, než automaticky zasáhne a přeřadí. Kromě toho může řidič zvolit i plně manuální mód, ve kterém je vše jen na něm a elektronika pustí otáčky až do omezovače a tam je ponechá bez toho, že by do řazení řidiči jakkoli zasahovala. Zajímavostí je také možnost zcela vyřadit z činnosti stabilizační systém. Je k tomu ovšem zapotřebí zvláštní „chvat“ – zhruba půlminutové držení tlačítka vypnutí ESP. Jeho pouhé stlačení činnost ESP pouze omezí tak, že nebude zasahovat preventivně, stále však jízdu hlídá a v případě smyku zasáhne. Pokud jej řidič ale podrží zmíněných 30 sekund. Systém bude zcela vyřazen z činnosti a nezasáhne, ani kdyby jelo auto v zatáčce „dveřmi napřed“. Je evidentní, že u Jaguaru počítají se sportovně založenými řidiči, kteří nehledají jen dopravní prostředek, ale parťáka na cesty, se kterým je zábava.
Stranou nezůstal ani jízdní komfort. Ani na rozbitých skotských cestách (české okresky by se měly co učit...) vedoucích pahorkatinou jižně od Edinburghu sportovně laděný kombík z hlediska pohodlí nepropadl. Velmi dobré je odizolování sedadel od rázů, vznikajících při přejezdu větších výtluků. Vůz navíc zůstává stabilní a nemá tendenci uskakovat. Zadní pneumatická náprava udržuje stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení vozu, což také přispívá k příjemným jízdním vlastnostem.

 

Motory a výkony
Na trhu se nejdříve objevují turbodieselové verze. Základem je čtyřválec 2.2 R4 Diesel o výkonovém maximu 149 kW (pro některé trhy je určena i slabší verze o výkonu 121 kW), což postačí pro maximální rychlost 214 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h za 8,8 s. Další možností je třílitrový vidlicový dvojitě přeplňovaný šestiválec s výkonem buď 179 kW nebo 205 kW. V prvním případě jsou základní výkonové parametry 240 km/h a 7,1 s, ve druhém 250 km/h a 6,6 s.

 

Ceny
Ceny na našem trhu začínají na 1 238 880 Kč za verzi 2.2 R4 Diesel, slabší třílitr stojí 1 350 840 Kč a silnější 1 454 640 Kč. Ceny jsou tedy zhruba na úrovni hlavních konkurentů, v porovnání s nimi ale nabízí Jaguar v základu velmi zajímavou výbavu. Nechybí kožené čalounění (včetně dveřních výplní a horní části přístrojové desky), zmíněný osmistupňový automat, bi-xenonové světlomety, bezklíčový start i přístup do vozu či elektrické nastavování jak předních sedadel, tak i volantu. Za většinu těchto prvků se u konkurence připlácí. Jaguar věří, že s novým modelem osloví nové zákazníky, kteří vyžadují reprezentativní sportovně laděný vůz, který zároveň vyhoví jejich aktivnímu životnímu stylu. Důraz je kladen nejen na sportovní appeal, ale také na praktičnost, kvalitu a TCO srovnatelné se zavedenými konkurenty.

 

Hlavní technické údaje

délka: 4966 mm

šířka: 1877 mm

rozvor: 2909 mm

základní objem zav. prostoru: 550 l

maximální objem zav. prostoru: 1675 l

 

 
8e1b_ws8a84389f2d_ws8a89897890_2012_jaguar_xf_sportbrake_overseas_02_102296eae_jaguar_xf_sportbrake_5cf74_ws8a0158d8b3_ws8a01701d4f_ws8a8438a0c1_ws8a8452a1fa_ws8a8495d7c5_ws8a8531b7c6_ws8a8696ebdb_ws8a8868
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz