Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Kde vzít a nekrást?

Kde vzít a nekrást?

 
image823

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. V případě vozových parků pak také po automobilech. Ztráty přepravní kapacity, způsobené haváriemi, nejrůznějšími, často i kuriózními poškozeními či dokonce odcizením vozu lze nahrazovat různými způsoby....

 
Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. V případě vozových parků pak také po automobilech. Ztráty přepravní kapacity, způsobené haváriemi, nejrůznějšími, často i kuriózními poškozeními či dokonce odcizením vozu lze nahrazovat různými způsoby. Jedním z nich je i možnost využívat služeb autopůjčoven.
 
Při troše zjednodušení lze říci, že se autopůjčovny specializují na krátkodobý pronájem automobilů. Neznamená to ovšem, že by nebyly schopny zapůjčit vůz i na měsíc, půl roku nebo ještě déle. Otázkou je pak pouze ekonomika takového pronájmu.
 
Půjčuje skoro každý...
K výpadkům vozů ve firemním autoparku může dojít z tisíce a jedné příčiny. Větší společnosti, kde je i větší pravděpodobnost různých poškození vozů, si většinou vytvářejí ve vozovém parku určité rezervy, ale i ty musí respektovat ekonomická kritéria a nemohou proto postihnout některé „špičkové“ situace, kdy dojde k souběhu zvýšené potřeby automobilů na jedné straně a mimořádného počtu znepojízdněných vozů na straně druhé. Dalším důvodem  pronájmu vozu může být třeba i zajištění mobility zaměstnance ve zkušební lhůtě nebo sezonní potřeba většího množství vozů, k čemuž dochází typicky u poskytovatelů služeb.   
 
V případě poruch vozů mohou situaci řešit záruky mobility přímo od automobilek, ale ty jsou většinou vázány pouze na záruční opravy. Také některé servisy disponují vlastními náhradními vozy, které je možno si v případě jakékoli opravy půjčit za poplatek. Do určité míry tedy mohou suplovat službu a konkurovat autopůjčovnám i tyto subjekty. Existuje dokonce možnost získat náhradní vůz v případě opravy zdarma, a to v rámci služby, kterou na trh uvedla společnost Auto Štangl a která umožňuje jak autorizovaným tak nezávislým servisům získat náhradní vůz, který je určen k zapůjčení klientům bez poplatků, pouze s úhradou spotřebovaných provozních náplní. Tato nabídka je však omezena na jediný typ vozu – Škoda Fabia – navíc s brandingem služby samotné, což nevyhoví zdaleka ve všech případech. Tuto službu lze tedy chápat především jako usnadnění celého procesu dopravy z a do servisu tam, kde nefunguje pick-up servis. Dalšími subjekty, které mohou svými vozy do určité míry v oblasti krátkodobých zápůjček vozů působit, jsou i leasingové společnosti, které mají určitý počet vozů pro vykrytí nárazových potřeb vlastních klientů operativního leasingu. „Konkurence na našem trhu je ohromná, téměř by se dalo říci, že automobily dnes půjčuje kde kdo. Kvalita služeb se ovšem diametrálně liší,“ upozorňuje na téma situace na domácím trhu Jiří Katolický, výkonný ředitel zastoupení autopůjčovny Hertz v České republice.  
 
Velmi tvrdá konkurence
Trh v oblasti krátkodobých pronájmů automobilů je tedy v České republice stále ještě dost roztříštěný a sestává z několika druhů subjektů, které si na různé úrovni konkurují. Na vrcholu pomyslné pyramidy nabídky stojí několik nadnárodních autopůjčoven s rozsáhlými službami i vozovými parky. Další segment trhu představují stabilní národní autopůjčovny, které působí na republikové úrovni. Nabídka jejich služeb a vozů je omezenější než v prvním případě, mohou se však marketingově odlišit některými speciálními službami, podobně jako autopůjčovny lokálního významu, zaměřené svými službami na klientelu z určitého regionu.
 
O poskytování služeb fleetovým zákazníkům mají zájem bez výjimky všichni zmínění hráči na trhu, neboť se jedná o stabilní klientelu s nižší mírou rizika podvodného jednání. Zejména tam, kde je nastavena pravidelná spolupráce. Z toho pro správce vozových parků vyplývá možnost vybírat si a vyjednávat o podmínkách. Ty mohou být samozřejmě různé, nejen finanční ale i organizační. Stejně tak se může radikálně lišit požadovaná míra záruk ze strany pronajímatele vůči klientovi, pojistné podmínky, asistence a podobně. V tomto případě tedy platí dvojnásob, že kdo hledá nejnižší cenu, ten může nakonec zaplatit nejvíc...
 
Co se vyplatí?
Velké nadnárodní autopůjčovny mohou fleetovým zákazníkům většinou nabídnout pestrou  paletu vozů, řada z nich se snaží mít k dispozici také dostatek aut v nejoblíbenějších fleetových barvách. Ani u největších autopůjčoven však nelze však očekávat, že bude požadavek na dvacítku vozů stejného typu a stejné barvy úspěšný... Přesto se pro fleety otevírá možnost, zejména u lokálních autopůjčoven, které mohou být někdy akceschopnější, zajistit si smlouvou o dlouhodobé spolupráci vozy ve svých barvách. Týká se to zejména situací, kdy firma řeší formou krátkodobé zápůjčky automobilů pravidelné sezonní výkyvy, které se jí nevyplatí řešit formou dlouhodobé akvizice vozů. Řada autopůjčoven, i těch menších, přitom zahrnuje do svého programu také službu operativního leasingu. Většinou se však nejedná o full service, ale pouze o službu dlouhodobého pronájmu vozu s některými doplňkovými službami a uzavřenou kalkulací.  
 
CELÝ ČLÁNEK PŘINÁŠÍ NOVÉ VYDÁNÍ MAGAZÍNU FLEET  


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz