Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Když má fleet 500 vozidel

Když má fleet 500 vozidel

 
image289

Vozový park, který zahrnuje osobní vozy, lehké užitkové vozy, multicary, středně velká nákladní vozidla nad 7,5 tuny, těžké nákladní vozy nad 12 tun, auta s různými nástavbami a technikou a k tomu ještě rozličné silniční a stavební stroje, nemá v...

 

Vozový park, který zahrnuje osobní vozy, lehké užitkové vozy, multicary, středně velká nákladní vozidla nad 7,5 tuny, těžké nákladní vozy nad 12 tun, auta s různými nástavbami a technikou a k tomu ještě rozličné silniční a stavební stroje, nemá v naší republice hned tak každý. Jedním z těch nemnoha je Metrostav, stavební společnost, která již dávno nestaví jen metro, i když je dodnes jeho hlavním dodavatelem.

Metrostav a.s. je dnes univerzální stavební společností zajišťující řízení a realizaci náročných stavebních akcí. Působí ve všech oborech stavebnictví na celém území České republiky, přičemž ve speciálním segmentu podzemního stavitelství má vůdčí postavení na trhu. K tomu samozřejmě potřebuje nejen rozsáhlý vozový park, ale i jeho kvalitní správu. Proto se vedení Metrostavu před třemi roky rozhodlo pro operativní leasing svého podnikového fleetu. „O výhodnosti operativního leasingu není vůbec pochyb, zvláště u tak velké firmy, jako je naše,“ říká Jaroslav Zahradník, vedoucí útvaru osobní dopravy Metrostavu. Ačkoliv by se podle názvu své funkce měl starat jen o osobní vozidla, má ve skutečnosti na starost celý vozový park firmy. Jedná se o cca 500 vozidel, přičemž nejvíce z nich je osobních – 220. Drtivá většina, konkrétně 200 vozů, je značky Škoda. Další podstatnou část vozového parku Metrostavu, konkrétně 110 kusů, tvoří dodávkové vozy do 3,5 tuny, kde se ve výběrovém řízení prosadil Volkswagen: v Metrostavu najdou uplatnění jak menší Caddy, tak střední Transportery i větší vozy řady LT.

V kategorii nákladních vozů před časem vyhrál výběrové řízení Mercedes-Benz, který zatím pro firmu dodal 27 menších nákladních vozů do 7,5 tuny a 59 velkých z variabilních řad Atego a Actros. Tyto „drobečky“ společně s bagry a stavebními stroji má sice organizačně na starosti speciální útvar nákladní dopravy, ale finančně spadají také pod osobní dopravu. Útvar dopravy zvládne všechny úkoly ve třech lidech. „Se spoustou věcí nám pomáhá Lease Plan,“ říká Jaroslav Zahradník, ale hned dodává, že aniž by chtěl leasingové firmě dělat reklamu, jinou správu vozového parku si již dnes nedokáže představit.

Úspornost, přehlednost, spolehlivost
Proti dřívějšku, kdy firma všechnu dopravní techniku vlastnila, znamená operativní leasing úsporu za odvody z vlastního majetku, za úvěry respektive za úroky z nich, za personál, za opravy a v neposlední řadě i za kontrolu. „Reportingový program leasingové firmy mi dává kompletní informace o všech ukazatelích provozu našich vozidel. V podstatě mám kdykoli k dispozici přehled o spotřebě, ujetých kilometrech, nákladech na opravy, pojistných událostech,“ pochvaluje si Zahradník fungování reportingu. Systém mu navíc poskytuje i statistiku za každý vůz samostatně nebo dohromady po střediscích, respektive jak je v Metrostavu obvyklé, po divizích.

Metrostav zvolil pro svůj vozový park systém otevřené kalkulace, která v případě Lease Planu znamená, že zákazník při dodržení parametrů na konci smlouvy nic nedoplácí, dostává však zpět případnou úsporu. Standardně trvá smlouva na vozy 48 měsíců nebo 144 000 km, podle toho, co nastane dříve. „Víc než 144 000 najet nesmíme, ale můžeme tyto kilometry najet dříve, což znamená, že se měsíční limit zvýší například z 3000 na 3500 kilometrů a pronájem se zkrátí řekněme na 40 měsíců. Necháme si to překalkulovat, ale pochopitelně se přitom musí zvýšit i měsíční splátka,“ vysvětluje Zahradník detaily otevřené kalkulace. Samozřejmě, že se dají měnit i jiné parametry kontraktu. Když je evidentní, že konkrétní vůz najede za 48 měsíců méně, lze naopak snížit kalkulaci například na 2000 km měsíčně. V tomto případě vrátí Lease Plan nájemci peníze za nenajeté kilometry, ale hlavně nevyčerpané zálohy za nové pneumatiky, garanční prohlídky a podobné nevyužité služby. V případě tak rozsáhlého vozového parku jako má Metrostav se může jednat o miliony korun ročně.

Další výhodou otevřené kalkulace u Lease Planu je, že pokud pronajímatel prodá po uplynutí smlouvy vůz za lepší cenu než byla smluvně stanovená zůstatková cena, vyplatí opět rozdíl nájemci. Pokud je však vůz prodán za nižší částku, pak nese toto minus Lease Plan.

Referentské vozy
Někdy poněkud ošemetné téma referentských vozů mají v Metrostavu vyřešeno jasně pomocí vnitropodnikových předpisů. Existují čtyři druhy uživatelských smluv, které stanoví míru užívání vozidel i k soukromým účelům. První stupeň umožňuje jen služební účely, zatímco druhý povoluje také využití k soukromým účelům.Uživatel přitom platí benzin za všechny soukromě ujeté kilometry, minimálně však 25 % celkového stavu. Smlouva pro zástupce ředitelů divizí a vyšší management pochopitelně odráží vysokou odpovědnost a vytížení těchto zaměstnanců. Jaroslav Zahradník také zdůrazňuje, že 220 osobních vozů na tak velký podnik není nijak mnoho. „Na služební vůz mají právo pracovníci od vedoucího projektu výše a mnohdy takový člověk cestuje od stavby ke stavbě přes půl republiky, nebo i na Slovensko,“ upřesňuje.

V Metrostavu mají jasno i ohledně školení řidičů: u řidičů z povolání a řidičů nákladních či speciálních vozidel vyplývá ze zákona, zatímco řidiče referentských vozů zákon vůbec nezná, a tudíž jim ani školení neukládá. Firma Lease Plan jej však doporučuje a Metrostav je má již dávno zakotvené ve svých vnitropodnikových předpisech. Má k tomu také vlastní školicí středisko, jež si o řidičích a jejich školení vede podrobnou evidenci. Samozřejmě, že školitelé respektive učitelé jsou externí.

Důvěřuj, ale prověřuj
Ani v Metrostavu nejsou řidiči andělé, a tak je určitá míra jejich kontroly namístě. U osobních vozů je jejím základem kniha jízd (zatím klasická, ale u nákladních již byla zavedena elektronická) a hlavně platební karta CCS, která při každém tankování u vozu na operativní leasing vyžaduje stav tachometru. Z monitoringu Lease Planu, který přebírá data od CCS, si pak správce parku snadno zjistí, kdo za kolik jezdí, kolik tankuje a zda jeho odběry odpovídají počtu najetých kilometrů.

Elektronické knihy jízd, které spolupracují se systémem GPS a nyní již fungují u nákladních vozů, se začnou postupně uplatňovat u všech vozidel, která slouží jen pro služební účely. „Tady platí tradiční důvěřuj, ale prověřuj. Jednak proto, že řidiči těchto vozů si nic nepřiplácejí, a jednak by neautorizované jízdy byly daňovým únikem, protože by šlo o osobní výhody, které nejsou zdaněny. Proto teď dostanou GPS,“ vysvětluje Jaroslav Zahradník. GPS a elektronické knihy jízd totiž kontrolu nejen posunují na vyšší kvalitativní úroveň, ale také ji zefektivňují a usnadňují. Navíc funguje GPS jako vyhledávací zařízení v případě krádeže vozidla. Za uplynulé tři roky se u vozového parku Metrostavu ztratila jen jedna fabia, která byla určena i pro soukromé používání, ovšem zároveň také tři vozy, které byly určeny výhradně pro služební účely. „Takže věříme, že po zavedení GPS u těchto vozidel se nám procento ztracených aut ještě sníží, jakkoli u nás opravdu není vysoké,“ uzavírá správce autoparku společnosti Metrostav na závěr.

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz