Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Když se dcera stará o matku...

Když se dcera stará o matku...

 
f1fa_cs01

pátek, 3. září 2010

Vozový park společnosti ČSOB není z hlediska své skladby nijak výjimečný. Jedná se sice o velký vozový park čítající stovky vozidel, nicméně modelová skladba je relativně jednoduchá, neboť společnost sází téměř výhradně na vozy značky Škoda....

 

Vozový park společnosti ČSOB není z hlediska své skladby nijak výjimečný. Jedná se sice o velký vozový park čítající stovky vozidel, nicméně modelová skladba je relativně jednoduchá, neboť společnost sází téměř výhradně na vozy značky Škoda. Zajímavý je ale systém správy vozového parku, protože se o něj stará dceřiná společnost, tedy ČSOB Leasing.

Až do roku 2007 disponovala Československá obchodní banka vlastním oddělením autoprovozu, které se o vozový park staralo vlastními silami, a vozy byly nakupovány do majetku banky. Od tohoto data převzala správu celého fleetu dceřiná společnost ČSOB Leasing, nicméně auta zůstala v majetku banky a nejenže nedošlo k lease back procesu, vozy jsou i nadále nakupovány do majetku. Důvodem je zejména legislativa, která bance neumožňuje odečíst DPH z leasingové služby. Dalším faktorem je také „solventnost“ banky, i když počty nakupovaných vozidel nejsou nijak malé. „V současné době čítá vozový park ČSOB 650 vozidel, z toho asi 70 vozidel představuje naši interní autopůjčovnu,“ říká Tomáš Vejr, analytik procesů útvaru Facilities management Československé obchodní banky, a dodává, že z té sedmdesátky vozidel autopůjčovny je jich asi dvacet v Praze a zbytek je rozmístěn v hlavních regionech.

Volnost v daných mezích
Jak bylo zmíněno v úvodu, drtivou většinu, podle Tomáše Vejra asi 95 % celého vozového parku, tvoří škodovky, zbylých pět procent jsou manažerské automobily, kde je skladba různorodější a zahrnuje vozy několika prémiových značek. V případě referentských vozidel a půjčovny je skladba maximálně unifikována, i když určité rozdíly se najdou,“ upřesňuje ještě Tomáš Vejr a výkonný manažer útvaru Facilities management Stanislav Michalík doplňuje, že se v případě benefitních vozidel jedná skutečně o zaměstnanecký benefit bez přímé vazby na potřebu mobility zaměstnance. „Na tvorbě naší car policy spolupracujeme s útvarem lidských zdrojů, v jehož gesci je také nastavení finančních limitů jednotlivých kategorií vozů,“ říká ing. Michalík.
U benefitních vozů mají zaměstnanci možnost si vůz definovat v rámci daného finančního limitu, nelze však vůz objednat bez povinných prvků, které jsou v car policy pevně stanoveny. „Patří mezi ně například šest airbagů, alespoň manuální klimatizace, handsfree, rezervní kolo, vyhřívání ostřikovačů skel nebo zámek řadicí páky pro zvýšení ochrany proti krádeži vozu,“ upřesňuje Jan Hudeček, ekonom útvaru Facilities management.
Služební vozy přidělované na jednotlivá střediska jsou na rozdíl od benefitních určeny výhradně pro služební cesty a jsou pořizovány v obdobné specifikaci. „Zohledňujeme ale některá regionální specifika, jako jsou například horské oblasti, kde může dojít k určitým změnám v motorizaci, výbavě nebo pohonu. Vozy z autopůjčovny jsou oproti nim ještě více unifikované a jsou výhodné především pro ty útvary, jejichž zaměstnanci využívají auta málo nebo nepravidelně, protože platí útvaru Facilities management za ujetý kilometr, zatímco za referentská vozidla platí daný útvar měsíční paušál,“ vysvětluje Jan Hudeček.
V současné době se již stala povinnou součástí vozu také GPS jednotka systému CarNet. Monitorovací systém umožňuje mimo jiné vyhodnocovat efektivitu využívání jednotlivých vozidel v rámci daného útvaru. Dalším pozitivem GPS jednotek je automatické vedení elektronické knihy jízd, nebo zvýšení zabezpečení vozidla v případě krádeže.

Šest let maximem
V minulosti byly ve vozovém parku ČSOB i vozy jiných značek než Škoda. Například opely nebo fordy. Důvodů, proč byla nakonec dána přednost domácí automobilce, je celá řada: „Škoda má skvělé pokrytí servisem, její vozy si drží velmi dobrou zůstatkovou hodnotu a samozřejmě máme i zajímavé podmínky pro nákup vozů,“ vypočítává Tomáš Vejr.
Vozy, které dosáhnou stanovených parametrů, ať z hlediska stáří či kilometrového proběhu, jsou prodávány ve spolupráci s ČSOB Leasing a jejím bazarem v Čakovicích. Tam vůz ohodnotí nezávislý odhadce a v případě benefitních vozů je nabídnut k odkupu jeho dosavadnímu uživateli za tuto odhadní cenu. Pokud o něj nemá zájem, je vůz za stejnou cenu nabídnut v bazaru. „Když se začala projevovat ekonomická krize, pociťovali jsme, že auta stojí v bazaru déle, ale v současnosti už je situace lepší. Bazar ČSOB Leasingu má navíc svou klientelu. Lidé vědí, že tam jsou prověřená auta s jasnou minulostí, což nám pomáhá, protože naše vozy mají jasný původ a zdokumentovanou minulost,“ říká Tomáš Vejr.
U značky Škoda je sice možno prodloužit záruku na čtyři roky, nicméně této možnosti zatím v ČSOB nevyužívají. „Zatím to vyhodnocujeme a čekáme na dostatečný objem dat o vývoji nákladů na provoz u starších vozidel,“ upřesňuje Jan Hudeček. Vozy jsou udržovány a opravovány v síti smluvních servisů ČSOB Leasingu, což v praxi znamená, že jsou využívány téměř výhradně autorizované servisy. A to i u vozů mimo záruku. „Existují pouze dvě výjimky, dva neautorizované servisy, ve kterých necháváme dělat u aut mimo záruku určité specifické opravy, které by byly u autorizovaných servisů nevýhodné. Ale ty tvoří tak dvě tři procenta z celkového objemu oprav,“ dodává ještě Hudeček.

Celý článek přináší magazín FLEET č. 4 / 2010




 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz