Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Kola pro dobrý obraz i zvuk

Kola pro dobrý obraz i zvuk

 
8a6c_radiokomunikace

čtvrtek, 19. dubna 2012

Služeb Českých Radiokomunikací využíváme téměř všichni dnes a denně, ať už se jedná o televizní či radiový signál, připojení k internetu, hlasovou komunikaci a podobně. Rozsáhlá síť pozemních vysílačů vyžaduje patřičnou obsluhu, a ta zase potřebuje...

 

Služeb Českých Radiokomunikací využíváme téměř všichni dnes a denně, ať už se jedná o televizní či radiový signál, připojení k internetu, hlasovou komunikaci a podobně. Rozsáhlá síť pozemních vysílačů vyžaduje patřičnou obsluhu, a ta zase potřebuje auta. A nejen auta...

Úsek provozu Českých Radiokomunikací je zodpovědný za technický stav celé páteřní vysílací sítě společnosti. Na jeho bedrech tedy leží velká zodpovědnost, protože případné výpadky signálu mají vždy dopad na velké množství koncových uživatelů. Oddělení s cca 250 pracovníky vede ing. Libor Kubišta, CSc. a k dispozici má celkem 139 vozidel, z toho 133 automobilů, mezi kterými dominuje co do počtu značka Škoda. „Škodovky jsou standardními vozy v našem vozovém parku, modely jsou odstupňovány podle pracovních pozic a také podle konkrétních potřeb. Takže naši specialisté a supervizoři používají fabie, manažeři standardně octavie. Ti, kdo potřebují vyjíždět do terénu, dostávají k dispozici model Yeti, ale máme ve fleetu také ještě šest vozů Suzuki Vitara,“ říká Libor Kubišta. Právě vitary jsou v poslední době v rámci obnovy vozidel nahrazovány SUV od Škody, tedy modelem Yeti. „Plán obnovy vozidel je u nás stanoven na čtyři roky a vždy se díváme na možné alternativy, které nám v dané chvíli trh nabízí,“ komentuje Ing. Kubišta.


Speciály a manažerské vozy
Drtivá většina aut je pořízena formou operativního leasingu od dvou společností: LeasePlanu a Arvalu. Výjimku tvoří jedenáct vozidel, jako například čtveřice Mercedesů třídy G, které jsou upraveny jako přenosové vozy do terénu. „Tyto vozy jsou vybaveny moderními přenosovými technologiemi pro přenos televizního signálu jak pozemním, tak i satelitním systémem do příslušného televizního studia. Mohou vyjíždět do terénu a přenášet signál třeba z motokrosu a různých jiných akcí konaných mimo standardní lokality. I s technickým vybavením stojí tato auta řádově miliony korun a máme je nakoupeny v majetku,“ vysvětluje ředitel úseku provozu. Dalšími speciály jsou také dva vozy Volkswagen Transporter: „Jedná se o vozy určené pro měření pokrytí území signálem DVB-T. Když jsme tuto síť budovali, jezdily tyto vozy v terénu a odhalovaly signálem nepokrytá místa. I v současnosti je využíváme, a to pro analýzy pokrytí signálem dle požadavků našich zákazníků,“ doplňuje Libor Kubišta. Vozový park automobilů pak doplňují ještě čtyři Nissany NV3000, dva Fordy Transit, jedna Toyota Land Cruiser a také jedno Suzuki Ignis.

Samostatnou kapitolou v rámci vozového parku jsou auta ředitelů jednotlivých úseků a generálního ředitele. Pro ně je stanovena pouze maximální výše měsíční leasingové splátky, kterou musí ředitel při výběru automobilu dodržet. „Řada manažerů ale volí používání vlastního automobilu a za to dostává od firmy určitou finanční kompenzaci v takové výši, která je výhodná jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele,“ upřesňuje Libor Kubišta. A aby byl výčet úplný, zmiňuje se ještě o dalších vozidlech manažerů ostatních úseků a obchodních zástupců, které ovšem nespadají pod jeho oddělení. Jedná se opět především o škodovky, včetně superbů.


Když to nejde po kolech...
Šest vozidel spadajících do vozového parku Úseku provozu Českých Radiokomunikací nejsou automobily, ale pásová vozidla. Jedná se o tři sněžné rolby (dva Kässbohrery a jedna Lavina) a tři sněžné skútry Yamaha. „Rolby slouží k zajištění požární bezpečnosti na určitých stanovištích. Například na Pradědu, kde musíme držet nepřetržitou službu, má obsluha v případě požáru povinnost dopravit na místo hasiče. A v zimním období je rolba jediným prostředkem, na který se lze spolehnout, nic jiného se na obtížně dostupné vysílače nedostane. Sněžné skútry zase používáme na rychlé zásahy v zimním období. Když dojde k závadě na vysílací věži někde v otevřeném terénu na zasněžené louce, tak je to nejlepší řešení. Technici si skútr přivezou na přívěsu, kam to jde, a zbytek dojedou na skútru,“ vysvětluje ing. Kubišta.


Palivo se slevou
U speciálních aut žádné soukromé jízdy samozřejmě nepřipadají v úvahu, ale u ostatních je naopak možnost využití pro soukromé účely víceméně standardem. Pro sledování poměru ujetých služebních a soukromých kilometrů slouží monitorovací systém GPS s přepínáním mezi soukromými a služebními cestami. „Vždy na konci měsíce se výkaz zkontroluje, jestli někde někdo nezapomněl systém přepnout a jestli vše souhlasí. Systém automaticky spočítá soukromé a služební kilometry, za které pak zaměstnanci uhradí palivo podle skutečné spotřeby v daném měsíci. Tu vidíme na našich výkazech od CCS,“ říká Libor Kubišta. V zájmu co nejlepších cen paliva byly vybrány sítě čerpacích stanic, u kterých mají České Radiokomunikace výhodné podmínky pro nákup pohonných hmot, a řidiči mají příkaz tyto sítě při tankování preferovat. „Nepoužíváme ale jejich karty, ponechali jsme si i nadále univerzální karty CCS, nicméně systém umí naše karty identifikovat a slevu načíst,“ doplňuje ing. Kubišta.

Po zavedení monitorovacího systému došlo k razantnímu snížení počtu vykazovaných služebních kilometrů, což se příznivě projevilo na celkových nákladech na provoz. „Systém máme zaveden dva roky. Pro nás je jednou z priorit vedle zprůhlednění soukromých a služebních jízd také přehled o vytíženosti jednotlivých vozidel, zejména poolových. Systém pomáhá odhalit nevytížená auta, a s tím pak pracujeme při určování, kolik kde budeme mít aut. Pokud je někde požadavek udělat ze tří aut dvě, tak se podíváme na výpisy za posledních šest měsíců, na počet najížděných služebních kilometrů a máme jasno, zda je taková redukce vhodná, nebo ne.“


Monitoring nevadí
Instalovaný GPS systém nemonitoruje po přepnutí na soukromou jízdu polohu vozidla a zaměstnanci byla jeho instalace podle ing. Kubišty přijata bez problémů. „Máme zde řadu zaměstnanců, kteří jsou ve firmě třeba dvacet, třicet let. Pracují na konkrétních vysílačích umístěných někde mimo zastavěné oblasti. Tito zaměstnanci jsou se svou prací spjati, váží si jí a monitorovací systém ve vozidlech respektují,“ vysvětluje dále Libor Kubišta. Dlouhodobé působení zaměstnanců ve firmě se příznivě projevuje také na nehodovosti. Řidiči jsou většinou zkušení, vyježdění, a tak ředitel Úseku provozu charakterizuje nehodovost jako minimální. Pro pravidelné školení je využíváno e-learningu s centrální evidencí. „I když je provoz našich vozidel v některých případech poměrně náročný, nemáme v oblasti správy vozového parku zásadní problémy, což je dáno i tím, že využíváme služeb full service operativního leasingu,“ uzavírá ing. Libor Kubišta.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz