Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Komfort, nebo sport? Nejlépe obojí!

Komfort, nebo sport? Nejlépe obojí!

 
7e79_podvozky

čtvrtek, 2. června 2011

Přestože kompromis často neznamená ideální řešení, jsou na moderní automobily kladeny velmi rozmanité nároky. Na jednu stranu je vyžadován maximální komfort a na druhou naopak jisté až sportovní jízdní vlastnosti. Tento konflikt mezi dvěma zcela...

 

Přestože kompromis často neznamená ideální řešení, jsou na moderní automobily kladeny velmi rozmanité nároky. Na jednu stranu je vyžadován maximální komfort a na druhou naopak jisté až sportovní jízdní vlastnosti. Tento konflikt mezi dvěma zcela rozdílnými světy pomáhají řešit aktivní podvozky. A vězte, že celé toto téma je mnohem širší, než by se mohlo z pohledu na tlačítko se symbolem tlumiče na přístrojové desce zdát.

Často se zdá, že se při výběru automobilu mnohem více lidí zajímá o vzhled, výbavu a spotřebu paliva, než aby se soustředili na skutečné jízdní vlastnosti konkrétního automobilu. Právě reálný projev na silnici, který vytváří skutečný charakter automobilu, je dán především jízdními vlastnostmi. Ty jsou současně velmi důležitou součástí celého souboru prvků takzvané aktivní bezpečnosti, jejichž cílem je především předcházení nehodám, takže je nasnadě, že čím má automobil lepší jízdní vlastnosti, tím se lépe chová v krizové situaci a tím je například schopen úspěšněji absolvovat vyhýbací manévr ve vysoké rychlosti. Možná namítnete, že pokud je automobil vybaven stabilizačním systémem, ztráta kontroly nad vozem nehrozí. To je ovšem špatný argument... Stabilizační systémy pracují pouze v rámci fyzikálních zákonů a pokud podvozek není schopen udržet kola při extrémních situacích v kontaktu s vozovkou a adhezní síly nejsou dostatečné pro udržení jízdní stopy, není ani seberychlejší a sebepřesnější ESP schopno s tím nic dělat.


Elektronika vítězí
Kvalitní podvozek, který řidiči zajistí potřebnou zpětnou vazbu a dokáže řidiči zprostředkovat správné informace o chování automobilu, je zárukou instinktivních reakcí řidiče v krizových situacích a je tedy jednou z nejdůležitějších součástí každého automobilu.
Technické řešení podvozku má také zásadní vliv na celkový charakter automobilu. Dilema mezi komfortem a potřebnou tuhostí zavěšení kol nebo kompromis mezi ochotou k zatáčení a schopností držet přímý směr řeší automobiloví konstruktéři již od počátků automobilismu.
Stejně, jako je tomu i v jiných oblastech konstrukce vozidel, se také v otázkách podvozku stále více uplatňují elektronické systémy, které zajišťují jejich schopnost přizpůsobivost se aktuální jízdní situaci. Trend je takový, že právě elektronické systémy začínají mít z pohledu náročnosti vývoje nad klasickým návrhem mechanických částí navrch. Dokonce se stále častěji podvozek nové generace vozu přebírá od předchozí s tím, že zásadní rozdíl zajistí právě nové aktivní tlumiče. Mezi průkopníky aktivních podvozků patří značka Citroën, která v roce 1956 představila model DS 19 s hydropneumatickým odpružením. Až později se objevovaly systémy s aktivními tlumiči, případně s jinými systémy, jejichž úkolem bylo udržovat karoserii v neměnné pozici oproti vozovce bez ohledu na jízdní situaci. To znamená eliminaci nebo maximální omezení naklánění karoserie v zatáčkách a naklápění v podélném směru při akceleraci či brzdění.

Celý článek Petra Hankeho přináší nové vydání magazínu FLEET firemní automobily

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz