Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Nedůvěřuj, ale prověřuj

Nedůvěřuj, ale prověřuj

 
3903_servis

pondělí, 29. října 2012

Kontrola kvality servisních prací je oblast, které se většina firem zatím v rámci správy svého vozového parku příliš nevěnuje. Přitom o možné nepoctivosti některých mechaniků či provozovatelů servisů již asi slyšel skoro každý. Když mi nedávno...

 

Kontrola kvality servisních prací je oblast, které se většina firem zatím v rámci správy svého vozového parku příliš nevěnuje. Přitom o možné nepoctivosti některých mechaniků či provozovatelů servisů již asi slyšel skoro každý.

 

Když mi nedávno jeden známý nadšeně líčil, jak koupil od svého kamaráda pracujícího ve značkovém autoservisu originální díl za třetinu ceny a k tomu čtyři litry oleje za cenu jednoho litru, vůbec se mi to nelíbilo, protože vím, odkud se tento materiál bere. Pokud se ani vám nelíbí možnost dělat někomu „rybu“, aby si mohl mechanik takto relativně jednoduše přivydělávat, začněte přemýšlet o kontrolách provedených prací na svých či svěřených vozidlech.


Že tudy mohou utíkat a často utíkají z firem poměrně velké peníze, se nám v praxi prověřování prací autoservisů ve spolupráci firem AZ Consulting a AZ mobility opakovaně potvrzuje. Případy, jako je neoprávněný požadavek na výměnu turbodmychadla za 35 000 Kč nebo spojkové sady za 15 000 Kč, jsou sice spíše ojedinělé, ale i k takovým občas dochází. Mnohem častější jsou pak nedbale nebo přímo záměrně nedostatečně provedené výměny motorového oleje, předčasné výměny brzdových komponentů, práce vykázané na zakázkovém listě i faktuře a přitom neprovedené apod. Kolik takovéto záležitosti mohou stát peněz?

 

Typické „levárny“
Vezměme si jednoduchý příklad brzdových destiček a kotoučů. Servisy je poměrně často (cca ve 30 až 40 procentech námi kontrolovaných případů) mění na základě posouzení pouhým pohledem, i když jim reálně zbývá až 40 procent životnosti. Přitom jen 30 procent životnosti brzdových destiček reprezentuje podle typu vozidla finanční částky od 400 Kč do 1000 Kč. U brzdových kotoučů je velmi časté, že je servisy bez ptaní mění zhruba uprostřed technické životnosti. Zdůvodnění mívají různá, zejména s ohledem na bezpečnost, ale po provedené kontrole obvykle nemají žádný reálný technický argument, který by odůvodnil jejich předčasnou výměnu. Polovina životnosti brzdových kotoučů přitom reprezentuje u běžných vozidel částky od 1500 do 3000 Kč.


Vynásobíme-li si výše uvedené částky pravděpodobným výskytem pouze tohoto jediného nešvaru u fleetu sta vozidel s pravděpodobností výskytu 30 procent z provedených výměn brzdových komponentů, dojdeme k částkám 57 000 Kč až 120 000 Kč, které firma servisu zaplatila úplně zbytečně a nejspíš o tom vůbec neví...


Dalším poměrně častým nešvarem je nedostatečná výměna motorového oleje. Zhruba u 15 až 20 procent kontrolovaných vozidel narážíme na záměrně nedostatečnou výměnu motorového oleje. V extrémních případech nebyla výměna provedena vůbec nebo jen z 50 až 60 procent. Taková „výměna“ je samozřejmě naprosto nedostatečná z hlediska životnosti olejové náplně do příští řádné výměny. Bude zde docházet k nadměrnému mechanickému opotřebení všech pohyblivých součástí motoru a v extrému může dojít až k jeho zadření. V takovém případě pak škody činí desítky tisíc, někdy i stovky tisíc korun.
Pomocí kontroly provedených prací autoservisem tedy můžete nejen zlepšit kvalitu péče o svá vozidla, ale také ušetřit nezanedbatelné částky.


Výměna všech součástí rozvodové sady motoru bez konzultace se zákazníkem nebo jen s povýšeným konstatováním, že „to je přeci jasné a jedině správné“, je také velmi rozšířená. U většiny současných vozidel přitom výrobci předepisují výměnu pouze řemene, zatímco u ostatních komponentů vyžadují pouze kontrolu. Můžete si sice říci, že pro zajištění spolehlivosti vozu necháte vyměnit vše, ale to se snad dá akceptovat u vozových parků o několika kusech. Pokud je ve firmě třeba jen dvacet aut a vynásobíme si je částkou okolo 8000 Kč, pak je to 160 000 Kč, které nebylo třeba, navzdory tvrzení pracovníků servisu, platit. Přijímací technici obvykle hřeší na to, že nemáte dostatek informací a jejich argumentaci proto prostě a jednoduše přijmete.

 

Kompletní článek Aleše Zicha o problematice controllingu v oblasti servisu vozového parku si můžete přečíst v magazínu FLEET 5 / 2012


 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz