Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Není plyn jako plyn

Není plyn jako plyn

 
image390

Vozový park skupiny RWE sestává ze samostatných vozových parků společnosti RWE Transgas a šesti distribučních společností. Úhrnem čítá okolo dvou tisíc vozů nejrůznějších kategorií, od běžných malých automobilů až po terénní vozy nutné pro práci v...

 

Vozový park skupiny RWE sestává ze samostatných vozových parků společnosti RWE Transgas a šesti distribučních společností. Úhrnem čítá okolo dvou tisíc vozů nejrůznějších kategorií, od běžných malých automobilů až po terénní vozy nutné pro práci v terénu. Až potud nic neobvyklého, zajímavostí je, že se společnost rozhodla postupně alespoň část svého vozového parku vytvořit z vozů jezdících na stlačený zemní plyn.

Programem zavádění vozů na stlačený zemní plyn, tedy CNG (Compressed Natural Gas) do širšího využití v ČR a rovněž i vozového parku skupiny RWE se zabývá ing. Lubomír Kolman. Jak sám říká, uplatnění tohoto paliva v dopravě nejen u nás, ale i v Evropě je zatím na počátku, i když existují země, kde je již poměrně využíváno. Například Itálie, kde jezdí na CNG okolo 400 000 vozů. „Velkou dynamiku nabral v současnosti také vývoj v Německu, kde postavili v posledních letech 640 plnících stanic na zemní plyn a zabývají se tedy i problematikou rozvoje fleetů a všech možných kategorií automobilů na stlačený zemní plyn,“ říká ing. Kolman.

Základem je infrastruktura
Aby bylo možno také u nás toto palivo více využívat, musí někdo rozvíjet síť čerpacích stanic, jejichž výstavba je asi desetinásobně nákladnější v porovnání s výstavbou stanic pro čerpání LPG (propan-butanu). Nedávno, konkrétně 16. března, byla podepsána dohoda mezi vládou zastoupenou ministerstvem průmyslu a obchodu a všemi plynárenskými společnostmi o rozvoji užití zemního plynu v dopravě u nás. Bez podpory ze strany plynárenských společností by tento rozvoj asi nebyl vzhledem k vysoké finanční náročnosti na výstavbu veřejných čerpacích stanic možný. „Naše podpora směřuje na začátku především do oblasti veřejné přepravy osob, kde je využití CNG smysluplné a kromě finančních úspor vztažených na 1 km jízdy znamená také výrazně nižší exhalace,“ vysvětluje ing. Kolman.

Nádrže na stlačený zemní plyn jsou objemné, překážejí v zavazadlovém prostoru a snižují uživatelský komfort vozu. Zejména proto jsou přestavby běžných vozů na tento druh paliva podle ing. Kolmana slepou uličkou. „Automobilky dnes již nabízejí originální automobily na CNG, kde jsou veškeré neduhy spojené s přestavbou odstraněny. Nádrže jsou umístěny mimo zavazadlový prostor, motor je optimálně vyladěn pro spalování CNG, obě plnicí hrdla, tedy jak pro benzin tak pro plyn, jsou umístěna pod jedním krytem, automobil má plné garance.“ U nás zatím uvedly na trh tyto vozy tři automobilky: Fiat nabízí Multiplu , zanedlouho se objeví ještě Doblo Cargo a nové Ducato. Citroën nabízí model Berlingo jak v osobní tak užitkové verzi a model C3, Opel modely Zafira a Combo. „Je ale předpoklad, že se bude nabídka do budoucna rozšiřovat, protože například v Německu je dnes na trhu přes třicet modelů plynových automobilů,“ dodává Lubomír Kolman.

„Ve zmiňované dohodě je stanoveno, že plynárenství zajistí určitou prvotní síť veřejných plnicích stanic. Kromě toho mohou vznikat také firemní areálové plnící stanice, které mohou budovat firmy s většími vozovými parky, nebo i malé stanice pro čtyři až pět vozů,“ vysvětluje ing. Kolman. Vše je otázkou jednoduchých propočtů: v porovnání s benzinem jsou náklady na palivo přibližně poloviční, tedy 50 %, u nafty je to 60 až 70 % nákladů. Zatím je u nás sice pouze devět veřejných plnicích stanic, v tomto roce by se mělo postavit asi šest dalších. Podrobné informace lze nalézt na stránkách www.cng.cz.

Nejbezpečnější systém
Dojezd vozu závisí na tom, jak je koncipován, buď má větší nádrž na CNG a pouze malou na benzin, nebo naopak. V prvním případě je jízdní dosah na plyn přes 500 km, ve druhém okolo 250 km. Nádrže na CNG, který je stlačen na 200 atmosfér, jsou vyrobeny ze speciální ušlechtilé oceli a mají tloušťku stěny 6 - 8 mm. „Lidé se zemního plynu obecně bojí, ale CNG je paradoxně díky svým vlastnostem a způsobu uložení nejbezpečnějším palivem. Silnostěnné nádrže jsou velmi odolné, nedochází k jejich poškození ani v případě těžkých havárií. Pojistné ventily také zajistí, že nedochází k úniku plynu při utržení od přívodu, mají i teplotní pojistku pro případ, že by se dostaly do ohně,“ nádrže neexplodují,“ vysvětluje ing. Kolman a dodává, že na rozdíl od propan-butanu je zemní plyn lehčí než vzduch, takže se volně rozptyluje. Díky tomu mohou vozy na CNG také parkovat v podzemních garážích, pokud tyto mají odvětrávání a čidlo signalizace pro případný únik plynu.

Plynárenství má specifickou skladbu vozového parku, který je vzhledem k širokému spektru plněných úkolů velmi pestrý. U skupiny RWE se počítá s jeho částečnou plynofikací. Jak říká in. Kolman, bude se jednat o referentské vozy, o malé dodávky pro montéry a také o velké dodávky, které plní roli pojízdných dílen. „V současnosti ještě zjišťujeme, kolik vozů bychom měli na plynový pohon převést. Máme sice předběžná čísla, ale zatím je nechceme zveřejňovat,“ říká ing. Kolman s tím, že se připravuje výběrové řízení na dodávky těchto vozů: „Máme určitou centrální strategii nákupu a správy vozového parku, ale dále již hospodaří jednotlivé distribuční společnosti samy. Tak tomu bude i v případě výběru vozů na CNG. Zavádění těchto automobilů máme každopádně rozděleno do několika etap na období tří až čtyř let.“ Plynofikace vozového parku ve firmách skupiny RWE bude každopádně probíhat ruku v ruce s výstavbou plnicích stanic, což znamená, že nákup prvních vozů bude realizován zřejmě koncem tohoto roku.



 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz