Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Produkt se odliší službami

Produkt se odliší službami

 
image2031

Fiat je jednou ze značek, které nabízejí ucelené portfolio lehkých užitkových vozů. V této oblasti hraje v evropském měřítku významnou úlohu. V České republice musel Fiat dlouho bojovat s nedůvěrou zákazníků, ale tu se mu daří postupně měnit...

 
Fiat je jednou ze značek, které nabízejí ucelené portfolio lehkých užitkových vozů. V této oblasti hraje v evropském měřítku významnou úlohu. V České republice musel Fiat dlouho bojovat s nedůvěrou zákazníků, ale tu se mu daří postupně měnit v důvěru.
 
Brand manažerem užitkových vozů Fiat (Fiat Professional) je pro Českou republiku a Slovensko ing. Tomáš Rychetský a s ním jsme také hovořili o tom, jak si Fiat v současné době na trhu vede a co může svým zákazníkům nabídnout.
 
Fiat je na tom letos z hlediska svých prodejů v České republice zhruba o 130 aut lépe než v tuto dobu v roce 2007. Jste s tím spokojen?
Loňský rok byl mimořádný, protože se měnila legislativa ovlivňující finanční leasing, a tak firmy hodně nakupovaly automobily. My jsme díky tomu vloni zaznamenali v oblasti lehkých užitkových vozů nárůst o 70 %, a proto jsme pro letošek s dalším růstem příliš nepočítali. Přesto jsme si k dobru připsali dalších cca 8%, což je o zhruba 20 % více prodaných vozů, než byl náš plán. Z tohoto hlediska tedy můžu současnou situaci hodnotit jako pozitivní, přestože mohla být, dle mého názoru, ještě lepší.
 
Proč není?
V jednom období jsme nedokázali okamžitě reagovat na poptávku, která byla nad očekávání vysoká. Auta se dostávala k zákazníkům později, než bychom si přáli, protože tovární kapacity nedostačovaly. Vyprodali jsme skladové zásoby a jejich stav se později obtížně dorovnával. Obrovský nárůst poptávky se týkal zejména modelu Ducato.
 
To je asi v případě firemních zákazníků problém, protože na rozdíl od soukromé klientely většinou nejsou ochotni příliš dlouho čekat, a pokud nemůže jedna značka požadovaný automobil dodat, obrátí se jinam… 
Je to tak a je to nezadatelné právo klienta. Mnoho klientů si však naštěstí uvědomuje, že výběr modelu je pouze první fáze úspěšné spolupráce. Ta druhá se týká poprodejní péče a ta je z dlouhodobého hlediska pro klienta mnohem důležitější. V této oblasti nabízíme nadstandardní servis, který eventuální problémy s dodáním vozů zcela zastíní. Přestože konkurence, zejména pak Citroën a Peugeot, nabízí podobné vozy, o naše Ducato se nebojíme.
 
Jak si vlastně Ducato v konkurenci technicky téměř shodných modelů Jumper a Boxer vede?  
Pokud se podíváme na náš trh, tak se Ducato prodává zhruba stejně jako oba zmiňované modely. Na západních trzích je situace trošku jiná, tam Fiat prakticky ovládá segment camperů, tedy obytných vozů, které jsou ze 70 % postavené právě na Ducatu.
 
Je z marketingového hlediska situace komplikovanější než při unikátním produktu?
Zatímco ve vývoji a výrobě společný postup přináší jednoznačné výhody, v oblasti marketingu je tomu jinak. Důležité je, že uvedené užitkové automobily skupiny PSA a náš Fiat Ducato nejsou úplně identické. Velký rozdíl je například v motorech. Fiat se může pochlubit například agregátem 2.3 o výkonu 120 koní, který představuje 50 % prodejů a je určen výhradně pro vozy značky Fiat.
 
Ovlivňuje nějak společný postup s PSA ve vývoji a výrobě užitkových vozů vnímání Fiatu zákazníky? 
Do jisté míry ano. Fiat se v minulosti na českém trhu potýkal s nedůvěrou zákazníků způsobenou prudkým přílivem ojetin v porevolučních letech. Fiat doplatil na to, že byl finančně dostupný a tradičně líbivý, takže patřil mezi nejvíce dovážené ojetiny. A ojetina samozřejmě není totéž, co nový vůz. Od těch dob panovaly vůči Fiatu předsudky. Třebaže Fiat již dávno svoji reputaci napravil, stále se ještě můžeme setkat s tvrzením, že Citroën Jumper nebo Peugeot Boxer jsou kvalitnější auta než Ducato. Úsměvné na tom je, že všechny tři zmíněné modely se vyrábějí v Itálii na jedné montážní lince.  Nám se už poměrně dlouhou dobu daří přesvědčovat zákazníky nejen slovy, ale zejména kvalitou našich automobilů, že obavy nejsou na místě a takováto neoddiskutovatelná skutečnost nám pomáhá bořit mýty.
 
Celý rozhovor přináší říjnový FLEET


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz