iFLEET » Archiv 2005-19 » Renault modus: bezpečný, hospodárný... a krásný

Renault modus: bezpečný, hospodárný... a krásný

 
image191

Kdo bude v současné nabídce na trhu hledat nejmenší model s možností přestavby na N1, ten nutně skončí u Renaultu. Malý vůz s architekturou kategorie MPV sice nikdy nebude vysloveně fleetovým vozem, může však představovat pro řadu subjektů zajímavé...

 

Kdo bude v současné nabídce na trhu hledat nejmenší model s možností přestavby na N1, ten nutně skončí u Renaultu. Malý vůz s architekturou kategorie MPV sice nikdy nebude vysloveně fleetovým vozem, může však představovat pro řadu subjektů zajímavé řešení několika protichůdných požadavků.

Modus je nejnovějším modelem v nabídce Renaultu – světu byl představen vloni na autosalonu v Ženevě, u nás se začal prodávat na podzim. Téměř okamžitě nabídlo domácí zastoupení francouzské značky zákazníkům možnost odpočtu DPH díky přestavbě na verzi N1. Tento krok trh zpočátku přijal velmi vlažně: do konce roku 2004 se prodal jen jeden jediný. Letos si ale našlo svého kupce již 14 „užitkových“ modusů a dalších 61 bylo prodáno bez přestavby.

Vůz mnoha tváří
Jaké jsou v úvodu zmíněné protichůdné požadavky, které dokáže Renault Modus splnit? Předně je to díky délce 3,79 m, vynikajícímu výhledu z vozu do všech stran a malému poloměru otáčení vůz jako šitý na míru městskému provozu. Zároveň ale dokáže poskytnout překvapivý cestovní komfort na delší vzdálenost. Za zmínku stojí nízká úroveň hluku v interiéru a velmi dobrý útlum při přejezdu nerovností. Renault totiž u Modusu poprvé použil podvozkovou platformu B, kterou vyvinul společně se svým aliančním partnerem Nissanem a celkový jízdní komfort vozu těží z faktu, že je řada dílů podvozku převzata z většího modelu Mégane.

Zajímavostí, která přispívá k cestovnímu komfortu, je také zadní sedadlo, které lze podélně posunovat v rozsahu 17 cm a tím upřednostnit prostor pro nohy cestujících, nebo objem zavazadlového prostoru. Při posunutí vzad je ovšem kvůli podběhům zadních kol nutno sedadlo pomocí výklopného středového dílu zúžit, takže se modus přemění z pěti na čtyřmístný vůz (standardně čtyřmístný je i v případě přestavby na N1). Má to však svou logiku: pokud upřednostníme prostor pro nohy cestujících, pak jim asi chceme dopřát komfort, a ten by tři dospělí vedle sebe v modusu tak jako tak neměli. Dva se ovšem vezou s pohodlím, které odpovídá vozům o jednu až dvě třídy výš. Ošizen je v tomto případě samozřejmě zavazadelník, který nabídne pouze 200 l objemu. Pokud je zadní sedadlo naopak ve své přední poloze, vzroste tento objem na 274 l a po sklopení zadních sedadel je k dispozici téměř 1300 l. Díky tomu tedy dokáže modus posloužit i jako malý dodávkový vůz. Určitou zajímavostí, kterou však v praxi nevyužije zdaleka každý, je víko zavazadelníku se samostatně výklopnou spodní částí (ovšem jen v úhlu 52°). Vzhůru už se standardně vyklápí celé víko, tedy včetně této spodní části.

Nejbezpečnější ve třídě (a nejen v ní...)
Mezi trumfy Renaultu Modus patří vynikající výsledky nárazových testů agentury Euro NCAP – modus se stal prvním vozem segmentu B, který získal pětihvězdičkové ohodnocení pasivní bezpečnosti, za což vděčí nejen konstrukci karoserie, ale také standardní pasivní bezpečnostní výbavě, která zahrnuje nejen čelní, ale také boční airbagy. Účinné brzdy jsou vybaveny ABS nejnovější 8. generace s rozdělovačem brzdné síly EBV od firmy Bosch, za 20 000 Kč lze dokoupit i stabilizační systém ESP a s výjimkou základního motoru 1.2 také systém automatické kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách. Premiérou v této třídě je možnost objednání adaptivních světlometů (v nejvyšší verzi ve standardu) s přídavnou žárovkou odkloněnou o 40° od podélné osy vozu, která se rozsvěcuje vždy, když je rychlost jízdy nižší než 60 km/h a volant je natočen o 40°a více. Zvětšení zorného pole řidiče je opravdu výrazné, zejména noční parkování v neznámém prostředí je příjemnější. Dalším „aktivním“ bezpečnostním prvkem mohou být xenonové světlomety za příplatek 15 000 Kč), které rovněž disponují adaptivním systémem. Dalším prvkem výbavy, který není v této třídě ani zdaleka běžný, je automatická kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách. Tento systém v případě potřeby upozorní řidiče na nesprávný tlak v kterékoliv pneumatice; je schopen zjistit pomalý únik vzduchu nebo nepoměr mezi nahuštěním pneumatik a rychlostí vozidla.

Náklady pod lupou
Intervaly údržby činí u zážehových (benzinových) motorů 30 000 km a 20 000 km u vznětových. Svíčky se vyměňují po 120 000 km, vzduchový filtr po 60 000 km a naftový filtr každých 40 000 km. Zajímavostí je 95% recyklovatelnost vozu, protože řešení, která řídila „ekologickou koncepci“ vozu Modus, zohlednila i budoucí předpisy omezující používání těžkých kovů.

Pro snížení nákladů na opravy a tedy i pojistného je Modus vybaven prvky, které byly navrženy speciálně pro zohlednění vlivu drobných nárazů, zejména z hlediska Dannerova testu, což je test, na jehož základě se stanovuje v řadě evropských zemí pojistná kategorie vozu. Přední příčka z profilovaného hliníku a zadní nosník představený z polypropylénu (světová premiéra) pohlcují téměř veškerou energii v případě nárazu při malé rychlosti. Použití těchto materiálů také usnadňuje opravy: úspora času v případě předního panelu představuje asi 70 %, a zadního cca 14 % v porovnání s modelem Clio.

Modus je nabízen ve třech motorických verzích: se zážehovými agregáty 1.2 55 kW nebo 1.4 72 kW a s turbodieselem 1.5 dCi 48 kW nebo 60 kW. Úrovně výbavy jsou také tři (Pack, Confort, Luxe), které lze navíc kombinovat se třemi typy provedení (Authentique), Dynamique a Privilége). Zatímco první trojice definuje technickou výbavu vozu, druhá spíše jeho styl a podobu interiéru). Ceny jsou v porovnání s klasickými malými vozy vyšší, ale ja již bylo uvedeno, modus poskytne výrazně větší možnosti využití, nehledě na jeho bohatou standardní výbavu.

Tabulky: technické parametry a vybrané ceny

 

  1.II 1.IV 1.5 dCi 1.5 dCi
pracovní objem (cm3) 1149 1390 1461 1461
max. výkon (kW) 55 72 48 60
při otáčkách 5500 5700 4000 4000
max. toč. moment (Nm) 105 127 160 180
při otáčkách 4250 4250 2000 2000
poháněná náprava přední přední přední přední
pohotovostní hmotnost (kg) 1195 1235 1255 1260
užitečná hmotnost (kg) 410 415 415 415
maximální rychlost (km/h) 163 177 156 168
0 – 100 km/h (s) 13,5 11,4 15,9 13,4
spotřeba mix (l/100 km)  6 6,7 4,7 4,6
emise (g/km) 145 161 125 122

 

 

1.2 Pack Authentique
 
349 900 Kč
1.2 Confort Dynamique
 
375 900 Kč
1.4 Pack Authentique
 
369 900 Kč
1.4 Confort Privilége
 
407 900 Kč
1.5 dCi 48 kW Pack Authentique
379 900 Kč
1.5 dCi 48 kW Confort Dynamique
415 900 Kč
1.5 dCi 60 kW Confort Dynamique
435 900 Kč

 


 

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2021 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz