iFLEET » Archiv 2005-19 » Sázka hostů na domácí

Sázka hostů na domácí

 
image1339

Mexická společnost Nemak je jednou z těch, které do České republiky přilákal rozvíjející se autoprůmysl. V mostecké zóně Joseph postavila v roce 2002 moderní provoz, který produkuje 200 000 hliníkových hlav motorů ročně. Efektivita výroby a chodu...

 

Mexická společnost Nemak je jednou z těch, které do České republiky přilákal rozvíjející se autoprůmysl. V mostecké zóně Joseph postavila v roce 2002 moderní provoz, který produkuje 200 000 hliníkových hlav motorů ročně. Efektivita výroby a chodu celého závodu je znát také na provozu firemního autoparku.

V závodě, ve kterém dnes pracuje přes 300 zaměstnanců, tvoří vozový park deset vozů. Když u nás firma začínala s výstavbou továrny, tvořily její vozový park tři vozy značky Opel. Dnes je ale všechno jinak: „K vozům značky Opel jsme neměli žádné zásadní výhrady, důvod změny značky byl jiný. Společnost Nemak dodržuje vlastní nepsané pravidlo, že se snaží upřednostňovat domácí dodavatele. Není to sice uvedeno v žádné smlouvě, ale když máme dvě srovnatelné nabídky a jedna z nich je od domácího dodavatele, dáme jí přednost, abychom podpořili domácí průmysl,“ říká na úvod rozhovoru o autoparku společnosti Nemak Czech Republic s.r.o. ing. Karel Čvančara, manažer vnitřní logistiky podniku, a dodává, že tento případ nastal i v okamžiku výběru nových firemních vozů, nahrazujících Opely.

Všechny možné škodovky
V současnosti je tedy tvořen firemní autopark výhradně vozy značky Škoda, to však neznamená, že by byl unifikovaný: naopak - jsou vněm zastoupeny všechny modelové řady a dokonce všechny karosářské verze: „Máme jednoho superba, tři octavie, čtyři fabie a nejnovějším přírůstkem jsou dva roomstery,“ vypočítává ing. Čvančara a blíže využití vozů specifikuje: „Se superbem jezdí zástupce ředitele, zatímco ředitel jezdí s Octavií 2.0 TDI 103 kW. Superb byl původně zakoupen pro prezidenta společnosti Nemak Europe, který u nás určitou dobu působil. Měl vlastního řidiče a mohl si tedy plně vychutnávat jednu z hlavních předností tohoto vozu, kterou je velká prostornost na zadních sedadlech. Když přesídlil do Německa, dal ředitel závodu přednost kompaktnější octavii, takže se superbem dnes jezdí jeho zástupce.“ Na pohled to možná působí trochu nelogicky, ale firem, kde jezdí nejvyšší výkonný představitel levnějším vozem než jeho podřízení, je u nás více. „Každému prostě rozměrné limuzíny nevyhovují,“ dodává Karel Čvančara a pokračuje v představování vozového parku Nemaku: Také druhá octavia, tentokrát s motorem 1.9 TDI 77 kW slouží jako manažerský vůz, zatímco třetí, se stejným agregátem, ale ve verzi kombi, představuje poolový vůz, využívaný podle potřeby zaměstnanci ke služebním cestám. Stejnému účelu slouží i tři ze čtyř fabií: dvě ve verzi kombi s motory 1.4 16V 55 kW a jedna s karoserií hatchback a s agregátem 1.2 HTP. Roomstery jsou přiděleny vedoucímu oddělení procesních inženýrů a vedoucímu výroby.“

Každý sobě správcem
Z desítky automobilů je tedy v Nemaku šest přiděleno konkrétním pracovníkům a čtyři slouží jako poolové vozy. „To ovšem neznamená, že by s přidělenými vozy nemohl jezdit nikdo jiný. V zájmu maximální efektivity neudržujeme poolový park zbytečně velký. Čtyři vozy ve většině případů postačují, ale je pravdou, že se s rozvojem firmy zvyšuje i počet služebních cest, takže nastávají stále častěji situace, kdy jsou využívány i přidělené vozy. Příslušní pracovníci to berou jako samozřejmost, přestože mají schváleno využívání těchto vozů pro soukromé účely. Služební záležitosti jsou samozřejmě přednější,“ říká ing. Čvančara. Specifickou problematikou je řešení mobility pracovníků, kteří přijíždějí jen na kratší dobu ze zahraničí: „V takových případech si vozy pronajímáme od autopůjčoven, nikdy jsme ovšem neřešili zapůjčení na dobu delší než jeden měsíc, takže jsou to spíše krátkodobé zápůjčky. Pokud má u nás být takový pracovník déle, vůz se pro něj zakoupí.“ Poolové vozy pro tyto účely z výše uvedených důvodů využívány nejsou – jejich vytížení to neumožňuje.

Pracovníci, kteří mají své vozy přiděleny, mají ve svých povinnostech sledovat technický stav vozu, pravidelné servisní prohlídky, přezouvání pneumatik a všechny úkony spojené s běžným provozem a údržbou vozu. O čtveřici poolových vozů se po této stránce stará ing. Čvančara. „Nemáme zatím zaveden žádný sofistikovaný telematický systém, pouze program SPZ2000 pro elektronické vedení knihy jízd a vytváření cestovních příkazů. Vozů není mnoho, většinu z nich mají na starosti konkrétní pracovníci, kteří se chovají dostatečně zodpovědně, a poolové vozy parkují v prostoru továrny. Pokud by si to vyžadovala situace a rozvoj našeho vozového parku, pak bychom možná situaci přehodnotili.“

Nemak Czech Republic své vozy financuje buď prostřednictvím leasingu nebo platbou v plné výši. Tou bylo dokonce pořízeno více vozů než na leasing. Vedení společnosti se sice zabývalo i myšlenkou na operativní leasing, který by mohl řešit mobilitu ještě efektivněji, ale nakonec ji zavrhlo. Jak ing. Čvančara vysvětluje, důvodem jsou daňové aspekty související s daňovými úlevami, které má Nemak od státu jako významný investor přiděleny.
 

Celý článek si přečtete v časopise Fleet 4 / 2006

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2021 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz