iFLEET » Archiv 2005-19 » Sázka na hodnoty

Sázka na hodnoty

 
image979

Jen málokterá značka má dnes tak tradiční a jasnou filozofii, jako Volvo. Navzdory velkému posunu v oblasti designu vyznává švédská automobilka stejné hodnoty, jako v době svého zrodu. Zejména bezpečnost, kterou povýšila málem na automobilové...

 

Jen málokterá značka má dnes tak tradiční a jasnou filozofii, jako Volvo. Navzdory velkému posunu v oblasti designu vyznává švédská automobilka stejné hodnoty, jako v době svého zrodu. Zejména bezpečnost, kterou povýšila málem na automobilové náboženství. Také díky tomu by jí měli věnovat fleet manažeři pozornost při výběru firemních vozů ve všech moderních, zodpovědně vedených společnostech.

Volvo je dnes pevnou součástí prémiového segmentu, což lapidárně řečeno znamená pro uživatele kvalitnější materiály, vyspělejší technologie, kvalitnější poprodejní služby a samozřejmě také vyšší ceny. Firmy ovšem rády šetří, takže po prémiových značkách sahají spíše jen v ojedinělých případech. Jak se tedy dívat na Volvo, značku, která má zvláštní postavení i v rámci prémiového segmentu? „Volvo můžeme považovat za fleetovou značku, ovšem za značku specifickou. Náš potenciál fleetových obchodů totiž nespočívá hlavně ve velkých počtech prodávaných vozů, ale také v hodnotách, které Volvo dlouhodobě a cíleně vyznává,“ říká Milan Koza, obchodní ředitel Volvo Auto Czech, s. r.o., který má ve společnosti zároveň na starosti prodej firemní klientele a cílovým skupinám zákazníků. Tyto hodnoty také hned vyjmenovává: „Jsou to bezpečnost, ochrana životního prostředí a kvalita produktu.“ Těmito třemi stavebními kameny své filozofie Volvo oslovuje spíše konzervativněji smýšlející zákazníky se silným vztahem k trvalejším hodnotám, nepřekvapuje tedy, že Milan Koza jmenuje mezi typickými zákaznickými skupinami nejen manažery, ale také například lékaře či právníky. „Jsou to lidé, kteří dokáží ocenit naši filozofii a ztotožňují se s ní. Zároveň vnímají Volvo jako značku, která sice spadá do prémiového segmentu, nicméně nevzbuzuje negativní emoce a případnou závist okolí, jako se to stává u vozů některých konkurenčních značek. To našim typickým zákazníkům vyhovuje. Nechtějí provokovat, nechtějí stavět na odiv svůj úspěch, ale vyžadují vysokou míru bezpečí a kvalitně zpracovaný a spolehlivý vůz.“

Bezpečnost bez „lovu“ hvězdiček
Volvo od počátku staví svou image na zodpovědném přístupu k bezpečnosti svých vozů. Motto, že automobily jsou řízeny lidmi a proto musí veškerá činnost automobilky směřovat k tomu, aby byli lidé ve vozidle co nejlépe ochráněni, je u Volva dobře známé. Zvýšený akcent na bezpečnost firemních vozů lze registrovat již také u nás, a to by měla být pro švédskou značku jednoznačná konkurenční výhoda. Jenže žijeme v době, kdy se může bezpečností svých vozů pochlubit nejedna automobilka. V rámci testů agentury EuroNCAP totiž dosahuje maximálního, takzvaného pětihvězdičkového ohodnocení, stále více vozů a Volvu se tedy v této oblasti jeho tradiční silná stránka hůře „prodává“. „Volvo postavilo svou filozofii na bezpečnosti již dávno. Všichni, kdo pro tuto značku pracujeme, vnímáme tento fakt zcela automaticky a samozřejmě, ale je pravda, že veřejnost je dnes zahlcena informacemi o vysoké bezpečnosti vozů řady jiných značek, což znamená, že se opticky jedna z našich stěžejních výhod vytrácí. Prakticky tomu ale tak není. Máme takové interní heslo, které zní: Safety beyond the Stars, což je tak trochu slovní hříčka, která však sděluje poměrně jasně, že naším cílem není dosahování vysokého počtu hvězdiček v testech a jejich následné využívání pro marketingové účely. V technologickém centru pasivní i aktivní bezpečnosti Volva ve Švédsku se prakticky denně provádějí nejrůznější testy, které mají zaručit to nejdůležitější: aby v nejrůznějších reálných kolizních situacích, které v provozu mohou nastat, byly naše vozy tak bezpečné, jak je to jen možné a aby všechny prvky aktivní a pasivní bezpečnosti ve vozidle fungovaly společně jako jeden celek. A není asi nutno zdůrazňovat, že metodika agentury EuroNCAP ani nemůže postihnout komplexně všechny takové situace.“ Jak Milan Koza dodává, každé auto na silnici dnes v sobě obsahuje kousek Volva, protože tato značka byla v mnoha případech dnes běžných technologií první, kdo je zavedl do výroby. Příkladem mohou být třeba tříbodové bezpečnostní pásy. Volvo patřilo také mezi průkopníky katalyzátorů výfukových plynů zážehových motorů, což je v souladu s jeho silnou orientací na ochranu životního prostředí. „I když u nás klientela ještě stále příliš nehledí na ekologičnost vozů, myslím, že ta chvíle jednou nastane, protože si ji vynutí legislativa. A Volvo bude velmi dobře připraveno, tak jako bylo připraveno na nové trendy již mnohokrát v minulosti,“ doplňuje Milan Koza.

Fleety: od dvou výše
Za fleetového zákazníka považují u Volva v zásadě každého, kdo v průběhu jednoho roku objedná alespoň dva vozy. Kromě toho jsou připraveni poskytnout zvláštní výhody také již zmíněným speciálním skupinám zákazníků. Základní systém výhod je pevně nastaven a má jej k dispozici i celá dealerská síť Volva, která mimochodem prošla v minulých letech procesem rozšíření z původních 6 na stávajících 13 dealerů. „Řada našich nových partnerů přišla od jiných značek nebo jiné značky souběžně prodává. V mnoha ohledech jsou jejich dosavadní zkušenosti přínosem, někdy i inspirací, protože i my se stále snažíme naše služby neustále zlepšovat. V každém případě ale dnes již naší prodejní a servisní sítí dostatečně pokrýváme území republiky tak, abychom byli schopni fleetovou klientelu uspokojovat jak z hlediska prodeje vozů, tak následné péče o ně. Mezi naše běžné standardy patří služby jako Pick Up and Delivery, tedy odvezení vozu do servisu a jeho zpětné přistavení, v případě záruční opravy samozřejmě poskytujeme zdarma náhradní vůz,“ říká Milan Koza. U větších fleetových obchodů, což v případě Volva znamená osm a více vozů, spolupracuje zastoupení značky s dealery, u menších obchodů jsou podmínky servisu a dalších doplňkových služeb plně v gesci daného dealera. Volvo má přitom v oblasti poprodejních služeb rozhodně co nabídnout. Třeba captive leasing Volvo Car Finance, při jehož využití je možno dosáhnout ještě zajímavějších fleetových slev, a také asistenční službu Volvo Asistent, která poskytuje zákazníkům pomoc i v takových případech, jako je například vyčerpání pohonných hmot, vybití akumulátoru či ztráta nebo zničení klíčů od vozidla.

Celý článek si přečtete v časopise Fleet 04 / 2006

 

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2021 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz