Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Škoda představila novou Octavii

Škoda představila novou Octavii

 
3309_oct_001

úterý, 11. prosince 2012

Dnes odpoledne odhalila automobilka Škoda v rámci mezinárodní statické prezentace třetí generaci svého nosného modelu Octavia. Prezentace proběhla v duchu nového modelu: byla účelná, přímočará bez zbytečného balastu a kudrlinek. „Neděláme módní...

 

Dnes odpoledne odhalila automobilka Škoda v rámci mezinárodní statické prezentace třetí generaci svého nosného modelu Octavia. Prezentace proběhla v duchu nového modelu: byla účelná, přímočará bez zbytečného balastu a kudrlinek.

 

„Neděláme módní auta, ale auta hodnotná,“ shrnul do jedné stručné věty celou podstatu nové Octavie její hlavní designér Jozef Kabaň. Oproti předchozím generacím jeho tým akcentoval siluetu klasického tříprostorového sedanu. I když Octavia zůstává stejně jako její předchůdci pětidveřovým liftbackem, tvar karoserie to velmi úspěšně „maskuje“. I díky tomu ve Škodovce doufají, že se Octavia zařadí mezi deset nejprodávanějších aut světa. Plánují totiž roční prodeje půl milionu těchto vozů a na řadě trhů (Rusko, Blízký i Dálný východ) bude jistě vzhled konzervativního sedanu přijímán pozitivně. Předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Winfried Wahland zdůraznil rozměry nové Octavie, které z ní dělají třídu „samu pro sebe“. „Je kompaktním vozem, ale s kvalitami a prostorností střední třídy za dostupnou cenu.“ Ta by se měla na domácím trhu vejít v základním provedení pod hranici 360 000 Kč. „Octavia nastavuje na trhu vysokou laťku, není jiného auta kompaktní třídy s takovým vnitřním prostorem. Octavia je třída sama pro sebe,“ uvedl hrdě Wahland a pozdější fyzická inspekce vystavených exemplářů nové Octavie dala za pravdu slovům Franka Welsche, člena představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje: „Nová Octavia nabízí prostorové poměry obvyklé spíše o třídu výše. Žádný jiný automobil v daném segmentu nenabízí větší délku interiéru měřenou od pedálové skupiny po zadní opěradlo (1782 mm), ani více prostoru pro kolena (73 mm) a hlavu cestujících na zadních sedadlech (980 mm). Nárůst prostornosti je patrný zejména v přímém porovnání s druhou generací. Nový model je o 90 mm delší a o 45 mm širší. Zvětšilo se místo nad hlavou vpředu o 8 mm, šířka ve výši loktů vpředu o 39 mm a šířka ve výši loktů vzadu o 26 mm. A jak automobilka tvrdí, žádný jiný automobil v kompaktním segmentu nenabízí větší délku interiéru měřenou od pedálů po zadní opěradlo ani víc prostoru pro kolena a hlavy cestujících na zadních sedadlech. Welsch upozornil vedle vnitřní prostornosti také na řadu nových výrobních technologií, které umožnily snížit hmotnost nové Octavie až o 102 kg. „Octavia třetí generace je tak navzdory větším rozměrům lehčí než Octavia první generace.“

 

Design: čistě, nadčasově a hodnotně
Design nové Octavie je porost jakýchkoli výstředností a tvarových ekvilibristik. „Již dříve jsme několikrát řekl, že design, to jsou proporce. A na ty jsme se zaměřili u nové Octavie především,“ uvedl Jozef Kabaň. Na karoserii oko nenajde jediný cizorodý prvek, každá linie má svůj logický začátek i zakončení. Designérům se podařilo transformovat vzhled druhé generace tak, aby zde byla jasná, logická návaznost. Podobně jako Volkswagen Golf nebo Range Rover tak i Octavia buduje naprosto systematicky svou vývojovou linii postavenou na čistotě tvarů, kterou doplňují decentní designérské „třešničky“. Zde například řešení linie překvapivě tenkého C sloupku, jehož rozšíření ve spodní části zasahuje do zadních bočních dveří a vytváří prudce stoupající spodní linii bočního prosklení. Ve Škodovce tomu říkají „ploutev“.
Ani tvarem LED denních světel se návrháři nenechali svést na cestu módních kudrlinek. Namísto nich jen jednoduchá, téměř rovná, jen lehce zalomená linka podtrhující tvar krytů předních světlometů. Design třetí Octavie přečká erozi proměn módy a vkusu snadno. Takhle nějak se dělá design auta, které má na to, aby se líbilo na celém světě bez nutnosti zásadních korekcí pro ten či onen kontinent. Řada světových automobilek, které mají s podobnými globálními modely spoustu zkušeností, by se u Škody mohla učit... A abychom nezapomněli na zadní sdružená světla: ta samozřejmě pokračují v linii písmena C, kterou známe z druhé generace.
Z bočního pohledu je patrné, že nová Octavia získala na dynamičnosti. Napomáhá tomu zmíněné prodloužení rozvoru, zkrácení předního převisu a také protažení opticky tenkého sloupku C dozadu. Ostrá boční hrana spojující horní roh předního a zadního krytu světel karoserii opticky prodlužuje. Dlouhé výrazné hrany evokují díky své symetrii a plynulosti solidnost a hodnotnost. Záď vytváří ze tříčtvrtinového čelního pohledu zajímavý efekt, protože působí delší, než ve skutečnosti (při pohledu zboku) je. To je ono v úvodu zmíněné zvýraznění linie tříprostorového sedanu, tolik důležité pro řadu trhů.

 

Interiér v novém duchu
Zcela nově uspořádali designéři interiér. Najdeme v něm nejen nově tvarovanou přístrojovou desku s integrovanou středovou konzolí, ale také nové materiály. Na dotek velmi příjemný je třeba matný plast funkčních tlačítek před řadicí pákou/voličem. Horní i střední část přístrojové desky jsou vyrobeny z měkčeného plastu, s rozmyslem je použito kovového a chromového finiše. Prostorností na zadních sedadlech se Octavia může směle postavit nejednomu vozu střední třídy, nabídkou místa v oblasti kolenou cestujících na zadních sedadlech dává třetí generace definitivně vale pověsti první generace. Třetí Octavia je také první, u které přestala automobilka šetřit na rozvoru. Prodloužila jej o 108 mm, čímž Octavii nejen zrovnoprávnila s jinými modely nižší střední třídy, ale posunula ji dokonce nad její průměr.
V rámci filozofie „Simply Clever“ vymysleli mladoboleslavští pro Octavii další drobné „vychtávky“ zpříjemňující užívání vozu. Octavia má například podobně jako Rapid škrabku na led ve víčku palivové nádrže, příjemný je oboustranný kryt podlahy zavazadlového prostoru (koberec/omyvatelný plast), mezi novinky patří ohebné rozřazovače, které lze díky velcro úchytu umístit kamkoli na dno zavazadlového prostoru (na jeho kobercovou stranu). Příjemná je také stélka z měkkého pryžového materiálu v přihrádce pod multimediálním interface, takže přenosný přehrávač nebude klouzat za jízdy po tvrdém plastu. I díky těmto a dalším drobnostem působí Octavia jako opravdu dotažené a promyšlené auto.

 

Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostor vyniká základním objemem 590 l. Je 115 cm dlouhý, mezi podběhy 100 cm široký a pod krytem 52 cm vysoký. Pod podlahou je ještě výlisek z ARPRO materiálu se dvěma poměrně rozměrnými úložnými schránkami. Sklopením zadních opěradel na pevné sedáky vzniká využitelný objem 1880 l s ložnou délkou až 2,4 m! Kdo by potřeboval převážet ještě delší předměty, může využít možnosti překlopit opěradlo sedadla spolujezdce, čímž si vytvoří prostor o délce zhruba tři metry. Mírnou vadou na kráse je ale zhruba pěticentimetrový schod mezi podlahou zavazadelníku a zadní stranou sklopených zadních opěradel.

 

Bezpečnostní a technologické novinky
Při vývoji třetí generace Octavie byl samozřejmě kladen důraz na další posílení bezpečnosti vozu. Třetí generace se tak může pochlubit rozsáhlou nabídkou moderních bezpečnostních systémů, jejichž seznam mimo jiné zahrnuje Front Assistant s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistant udržující vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdu s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistant připravující prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče nebo aktivní kapotu pro ochranu chodců. Tyto systémy pomáhají zabraňovat nehodám či zmírňovat jejich dopady na posádku a ostatní účastníky silničního provozu. Ochranu řidiče a osádky zajistí v případě nehody prvky pasivní bezpečnosti. Patří mezi ně nejen karoserie s vysokou pevností, ale také až devět airbagů v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači vpředu. Poprvé se v řadě Octavia objevuje kolenní airbag řidiče (standard pro země EU) a boční airbagy vzadu.
Ve výbavě lze také nalézt prvky, které jsou ve voze značky Škoda použity vůbec poprvé. Do této kategorie patří například adaptivní tempomat Adaptive Cruise Assistant (ACA). Nový asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant umožňuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel, parkovací asistent Automatic Parking Assistant pomáhá při parkování do řady podélně stojících vozidel, nebo i mezi vozy zaparkované příčně. U Škodovky bude také poprvé nabídnuto rozpoznání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. S volbou jízdního režimu Driving Mode Selection může řidič stiskem tlačítka změnit nastavení řídicích jednotek a přizpůsobit tak chování vozu. Novinkou u Octavie je elektricky ovládaná panoramatická střecha či bezklíčový systém odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System).
Třetí generace Octavie také nabdne rádia a navigační systémy nové generace. Poprvé se ve voze mladoboleslavské značky u vybraných systémů setkáme s dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním, mimo jiné s možností zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Nový Sound System CANTON, podpoří nově navržené odhlučnění interiéru, což by mělo vést k výborné reprodukci audia.

 

Úsporná i rychlá
Nová Octavia je díky své snížené hmotnosti, zlepšené aerodynamice (Cx=0,29) a moderním motorům nejúspornější ze všech tří generací. V provedení GreenLine (1,6 TDI/81 kW) dosahuje nová Octavia hodnoty emisí CO2 pouhých 89 g/km, což odpovídá spotřebě jen 3,4 litry nafty na 100 km. Celkem jsou k dispozici čtyři benzinové motory TSI a čtyři naftové TDI se vstřikováním common rail. Později se počítá s nasazením pohonu na stlačený zemní plyn (CNG). S výjimkou základní benzinové a naftové motorizace jsou všechny agregáty k dispozici ve variantě Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací. Motorová paleta pokrývá škálu od základní jednotky 1.2 TSI/63 kW až po špičkovou motorizaci 1.8 TSI/132 kW. Spřaženy jsou s moderními ručně řazenými převodovkami, nebo dvouspojkovými ústrojími DSG. Plánována je navíc jak verze s pohonem všech kol, tak sportovně laděná Octavia RS, která bude podle Welsche nejrychlejší sériovou Octavií všech dob...

 

 
0936__dsc00024f61__dsc00068ee0__dsc001313e4__dsc001622a4__dsc0021c44b__dsc002246e5__dsc0024dce4__dsc0026d99b__dsc00271bbd__dsc00295c07__dsc00327bfa__dsc00363309_oct_001d723_oct_0020ece_oct_003abc5_oct_004
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz